Aki Ollikainen Een zwart sprookje

Aki Ollikainen Een zwart sprookje recensie, waardering en informatie. In april 2018 is bij van de Finse schrijver Aki Ollikainen – Een zwart sprookje verschenen. Op deze pagina kun je de Aki Ollikainen recensie, waardering en informatie over de inhoud van de roman, gegevens van de uitgave en mogelijkheden tot bestellen vinden.

Aki Ollikainen Een zwart sprookje Recensie

In tegenstelling tot in Nederland zijn ruimte, stilte en de donkere nacht in Finland nog gemakkelijk te vinden en ervaren. Sterker nog, je kunt gerust stellen dat ze deel uitmaken van het wezen van veel Finnen. De verteller van de roman Een zwart sprookje is hiervan een goed voorbeeld. Kortgeleden is de verteller gescheiden van zijn vrouw. Zijn eigen gedrag heeft ertoe geleid dat zij hem, samen met zijn zoon, heeft verlaten. Nu staat zijn bestaan op losse schroeven en zijn bovenmatige drankinname doet hieraan geen goed. Langzaam maar zeker verliest hij zich en raakt in een deplorable staat waarin heden en verleden zich vermengen. Zeker als hij op zoek gaat naar dramatische gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in het Tattarisuo-moeras, even buiten Helsinki. In de jaren dertig van de vorige eeuw was er een illegale drankopslag. Tussen de dranksmokkelaars kwam het tot een strijd. Gedreven door hebzucht gingen ze elkaar naar het leven, eindigend in een fatale confrontatie.

Een ontontkoombare en overtuigende Finse roman

De hoofdpersoon van Een zwart sprookje gaat op onderzoek uit naar deze gebeurtenissen. Of beter gezegd vlucht in een zoektocht om zijn dagelijkse bestaan naar de achtergrond te dringen. Echter de zijn eigen voorvaders hebben belangrijke rol gespeeld in de tragedie van het Tattrisuo-moeras. De verteller raakt meer en meer verstrikt in zijn onderzoek en verliest het zicht op de dagelijkse realiteit. Een zwart sprookje laat zien hoe ons ontontkoombare verleden voor een belangrijke mate bepaalt wie we zijn. Na zijn debuut Witte honger, weet Aki Ollikainen opnieuw te overtuigen met zijn tweede roman Een zwart sprookje die gewaardeerd is met ★★★ (uitstekend).

Aki Ollikainen – Een zwart sprookje

• Titel: Een zwart sprookje
  • Schrijver: Aki Ollikainen (Finland)