Andrea Camilleri Net van bescherming Recensie ∗∗∗∗

Andrea Camilleri Net van bescherming recensie waardering en informatie. Op 26 oktober 2018 verschijnt bij Uitgeverij Serena Libri het 25e deel boek over commissaris Montalbano van Andrea Camilleri Net van bescherming.

Andrea Camilleri Net van bescherming Recensie

Andrea Camilleri Net van bescherming

De eminence grise van de Italiaanse thriller, zo kun je de Siciliaanse schrijver Andrea Camilleri zonder enige terughoudendheid noemen. Geboren in 1925 en inmiddels volkomen blind zodat hij Net van bescherming in zijn geheel heeft moeten dicteren, publiceert hij nog met grote regelmaat. Vooral zijn reeks Siciliaanse thrillers met commissaris Montalbano is zeer geliefd. Zij het dat Nederlandse lezer tot nu toe slechts in beperkte mate Montalbano thrillers leest.

De Montalbano thrillers zijn in eerste instantie geintroduceerd door de sympathieke, in Italiaanse literatuur gespecialiseerde uitgever Serena Libri. Echter op een bepaald moment nam een grotere uitgever de publicatierechten over. Er verscheen een aantal Montalbano thrillers. Echter op een bepaald moment werd het stil en verschenen er geen vertalingen meer. Gelukkig is die stilte nu weer voorbij nu bij Serena Libri de Net van bescherming is verschenen.

Alle vertrouwde ingrediënten van een uitstekende Montalbano thriller

Vertrouwd zijn weer de ingrediënten die elke Montalbano thriller zo kenmerken. De liefde voor het Italiaanse eten en het eiland van de Siciliaanse levensgenieter. Daarnaast de onorthodoxe aanpak van de commissaris die niet binnen de lijntjes wenst te lopen. Bovendien verschillende verhaallijnen en zelfs het ontbreken van een moord zorgen voor een originele Siciliaanse thriller.

Opnames voor een Zweedse film zetten het dorp van Montalbano volkomen op zijn kop. Als er in dezelfde periode een schietincident op een school in het dorp wordt gepleegd waarbij trouwens geen slachtoffers vallen neemt de hectiek nog verder toe. Tegelijkertijd krijgt Montalbano nog een aantal raadselachtige oude super 8 filmpjes toegespeeld die schreeuwen om een onderzoek. Montalbano krijgt het dus extreem druk. Maar weet op zijn bekende eigen wijze oplossingen te vinden voor de raadsels. Andrea Camilleri Net van bescherming is een thriller die veel leesplezier oplevert. De vitaliteit spat van elke pagina af en dat terwijl Andra Camillieri inmiddels 93 jaar oud en volledig blind is. Andrea Camilleri Net van bescherming is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Andrea Camilleri – Net van bescherming

• Titel: Net van bescherming
  • Schrijver: Andrea Camilleri (Italië)