Boeken over Japan Recensies en Tips

Boeken over Japan

Boeken over Japan recensies en tips. Welke nieuwe boeken over Japen zijn er verschenen? Wat zijn de beste Japan boeken en reisverhalen?

Boeken over Japan

Japan is een land dat tot de verbeelding spreekt. Aan de ene kant zeer ontwikkeld en technologie op wereldniveau en aan de andere kant raadselachtig en vaak ondoorgrondelijk voor westerlingen. Op deze pagina heeft de redactie boek geselecteerd die het Aziatische land verklaren en inzicht geven in de maatschappij en geschiedenis.

Japanse schrijvers, schrijfsters en boeken

Er is een aantal Japanse schrijvers en schrijfsters die het tot wereldfaam hebben gebracht. Twee Japanse schrijvers hebben, tot nu toe. de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen: Yasunari Kawabata (1968) en Kenzaburō Ōe (1994) En in de loop van de twintigste eeuw zijn er steeds meer Japanse auteurs vertaald waardoor hun boeken leesbaar en bereikbaar zijn geworden.

Nieuwe boeken over Japan

De nieuwste boeken staan bovenaan de lijst.

Japanse mythen

Goden, helden en geesten

• Joshua Friedman Japanse mythen recensieSchrijver: Joshua Friedman (Verenigde Staten)
  • Soort boek: mythen
  • Origineel: The Japanese Myths (2022)
  • Nederlandse vertaling: Janne van Beek
  • Uitgever: Athenaeum
  • Verschijnt: 21 maart 2023
  • Uitgave: paperback
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Hoewel velen dol zijn op de Japanse cultuur, zijn maar weinigen bekend met de Japanse mythen. In dit boek gidst Joshua Frydman de lezer door de rijke traditie van de Japanse mythologie, van de vroegst opgeteken­de legenden over goden en hun nakomelingen en de schepping van het land tot de hedendaagse reïncarna­tie van oude godheden in de helden van de anime…lees verder >

Meer boeken over Japan

Over het Japanse klooster Kozan-ji en de beroemde dierentekeningen

• Cees Nooteboom Over het Japanse klooster Kozan-ji en de beroemde dierentekeningen RecensieSchrijver: Cees Nooteboom (Nederland)
  • Soort boek: Japans reisverhaal
  • Foto’s:  Simone Sassen
  • Uitgever: Koppernik
  • Verschijnt: 21 mei 2021
  • Omvang: 88 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie boek: Uitgeverij Koppernik heeft één verhaal van een bezoek aan het klooster Kozan-ji van Cees Nooteboom. Op zijn bekende erudiete wijze verhaalt hij over het klooster dat hij meermaals heeft bezocht en over de schatten die er te vinden zijn zoals de unieke dierentekeningen die inmiddels al zo’n 800 jaar oud zijn. Het boekje bevat alle afbeeldingen van één rol tekeningen die in werkelijkheid zo’n elf meter lang is. Bovendien is het boek verrijkt met mooi foto’s van fotografe Simone Sassen…lees verder >

Kijken in de ziel van Japan

• Schrijver: Freek Vossenaar (Nederland)
  • Freek Vossenaar Kijken in de ziel van Japan RecensieSoort boek: Japan boek, journalistiek boek
  • Uitgever: Balans
  • Verschijnt: januari 2021
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: Japan streeft naar een nieuw tijdperk, maar worstelt met het verleden. Japan-kenner Freek Vossenaar beschrijft het conflict van dit gesloten land tussen traditionele isolatie en moderne openheid. Toen premier Shinzo Abe verkleed als het stripfiguurtje Super Mario zijn opwachting maakte bij de Olympische Spelen in Rio, was het voor de hele wereld duidelijk: de tijden in Japan zijn veranderd. Het altijd zo gesloten land, dat eeuwenlang de eigen cultuur en tradities koesterde, stelt zich open voor de buitenwereld…lees verder >

Japan tussen rust en tumult

• Schrijver: Nicolas Wauters (België)
  • Nicolas Wauters Japan tussen rust en tumult recensieSoort boek: Japan reisgids, reisboek
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 21 september 2021
  • Uitgave: gebonden boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
  • Inhoud boek: Ontdek een gids ver van de clichés, waarin de mythische plaatsen van Japan aan bod komen en gepaard gaan met buitengewone foto’s. Bewonder Tokio in alle rust, Kyoto onder de charme van de geisha’s, Osaka vol tumult, maar ook de berg Fuji en vele andere niet te missen bestemmingen. Nicolas Wauters beschrijft ook de levenswijze van de Japanners, hun tradities en feesten…lees verder >

Nieuwe boeken over Japan 2020

Japan in honderd kleine stukjes

• Schrijfster: Paulien Cornelisse (Nederland)
  • Paulien Cornelisse Japan in honderd kleine stukjes RecensieSoort boek: non-fictie, verhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Cornelisse
  • Verschijnt: 21 april 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: Paulien Cornelisse houdt al jaren een Japanverzameling bij. En die verzameling ziet nu voor het eerst het licht in dit prachtig vormgegeven boek. Pauliens collectie bestaat uit dingen die ze weet over Japan. Soms zijn het vondsten die ze deed tijdens haar reizen en verblijven in het land, onder meer voor haar VPRO-serie Tokidoki. Soms zijn het opmerkelijke feitjes. En omdat ze het nu eenmaal niet laten kan, zitten er in haar verzameling ook veel schitterende observaties van de Japanse taal…lees verder >

The Passenger: Japan

• Schrijvers: Diverse auteurs
  • The Passenger Japan VerhalenSoort boek: Japan verhalen
  • Taal: Engels
  • Uitgever: Europa Editions
  • Verschijnt: 13 augustus 2020
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Visitors from the West look with amazement, and sometimes concern, at Japan’s social structures and unique, complex culture industry; the gigantic scale of its tech corporations and the resilience of its traditions; the extraordinary diversity of the subcultures that flourish in its “post-human” megacities. The country nonetheless remains an intricate and complicated jigsaw puzzle, an inexhaustible source of inspiration for stories, reflections, and reportage…lees verder >

001Boek-BestellenDe kunst van het nietsdoen

• Schrijver: Kenkō (Japan)
  • Kenko De kunst van het nietsdoen RecensieSoort boek: essays, levenskunst
  • Nederlandse vertaling: Jos Vos
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschijnt: april 2020
  • Omvang:192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: De Japanse dichter en essayist Kenkō leefde van ongeveer 1283 tot 1352. De 243 schetsen en essays die hij vergaarde in De kunst van het nietsdoen hebben een blijvend stempel gedrukt op de Japanse cultuurgeschiedenis. Kenkō was doordrongen van een diep besef van de aardse vergankelijkheid en een heimwee naar de gloriedagen van het keizerlijk hof, maar de anekdotes die hij vertelt bieden ook een kostelijk portret van de liederlijke monniken en excentrieke edelen die hem omringden…lees verder >

Geen zee te hoog

Japan en de Japanners in de 21ste eeuw

• Paul Muys Geen zee te hoog RecensieSchrijver: Paul Muys (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek, non-fictie boek
  • Uitgever: Uitgeverij Vrijdag
  • Verschijnt: 22 april 2020
  • Omvang: 296 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Geen zee te hoog is een poging om de vreemde, soms moeilijk te vatten Japanse samenleving te begrijpen. Al was het maar vanwege de manier waarop het zijn problemen te lijf gaat. Waarom blijft de Japanse regering zo vasthouden aan kernenergie? Waarom blijven Japanners op walvissen jagen? En steenkool invoeren? Hoe komt het dat er zovelen, de zogeheten herbivoren of graseters, seks afwijzen?…lees verder >

Interactieve kaart van Japan