Boeken over Japan Recensies en Tips

Boeken over Japan

Boeken over Japan recensies en tips. Welke nieuwe boeken over Japen zijn er verschenen? Wat zijn de beste Japan boeken en reisverhalen?

Boeken over Japan Recensies en Tips

Japan is een land dat tot de verbeelding spreekt. Aan de ene kant zeer ontwikkeld en technologie op wereldniveau en aan de andere kant raadselachtig en vaak ondoorgrondelijk voor westerlingen. Op deze pagina heeft de redactie boek geselecteerd die het Aziatische land verklaren en inzicht geven in de maatschappij en geschiedenis.

Japanse schrijvers, schrijfsters en boeken

Er is een aantal Japanse schrijvers en schrijfsters die het tot wereldfaam hebben gebracht. Twee Japanse schrijvers hebben, tot nu toe. de Nobelprijs voor Literatuur gewonnen: Yasunari Kawabata (1968) en Kenzaburō Ōe (1994) En in de loop van de twintigste eeuw zijn er steeds meer Japanse auteurs vertaald waardoor hun boeken leesbaar en bereikbaar zijn geworden.

Nieuwe Boeken over Japan 2020

Japan in honderd kleine stukjes

• Schrijfster: Paulien Cornelisse (Nederland)
  • Paulien Cornelisse Japan in honderd kleine stukjes RecensieSoort boek: non-fictie, verhalen
  • Uitgever: Uitgeverij Cornelisse
  • Verschijnt: 21 april 2020
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: Paulien Cornelisse houdt al jaren een Japanverzameling bij. En die verzameling ziet nu voor het eerst het licht in dit prachtig vormgegeven boek. Pauliens collectie bestaat uit dingen die ze weet over Japan. Soms zijn het vondsten die ze deed tijdens haar reizen en verblijven in het land, onder meer voor haar VPRO-serie Tokidoki. Soms zijn het opmerkelijke feitjes. En omdat ze het nu eenmaal niet laten kan, zitten er in haar verzameling ook veel schitterende observaties van de Japanse taal…lees verder >

001Boek-BestellenDe kunst van het nietsdoen

• Schrijver: Kenkō (Japan)
  • Kenko De kunst van het nietsdoen RecensieSoort boek: essays, levenskunst
  • Nederlandse vertaling: Jos Vos
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschijnt: april 2020
  • Omvang:192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: De Japanse dichter en essayist Kenkō leefde van ongeveer 1283 tot 1352. De 243 schetsen en essays die hij vergaarde in De kunst van het nietsdoen hebben een blijvend stempel gedrukt op de Japanse cultuurgeschiedenis. Kenkō was doordrongen van een diep besef van de aardse vergankelijkheid en een heimwee naar de gloriedagen van het keizerlijk hof, maar de anekdotes die hij vertelt bieden ook een kostelijk portret van de liederlijke monniken en excentrieke edelen die hem omringden…lees verder >

Geen zee te hoog

Japan en de Japanners in de 21ste eeuw

• Paul Muys Geen zee te hoog RecensieSchrijver: Paul Muys (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek, non-fictie boek
  • Uitgever: Uitgeverij Vrijdag
  • Verschijnt: 22 april 2020
  • Omvang: 296 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Geen zee te hoog is een poging om de vreemde, soms moeilijk te vatten Japanse samenleving te begrijpen. Al was het maar vanwege de manier waarop het zijn problemen te lijf gaat. Waarom blijft de Japanse regering zo vasthouden aan kernenergie? Waarom blijven Japanners op walvissen jagen? En steenkool invoeren? Hoe komt het dat er zovelen, de zogeheten herbivoren of graseters, seks afwijzen?…lees verder >

Kijken in de ziel van Japan

• Schrijver: Freek Vossenaar (Nederland)
  • Freek Vossenaar Kijken in de ziel van Japan RecensieSoort boek: Japan boek, journalistiek boek
  • Uitgever: Balans
  • Verschijnt: 27 mei 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Japan streeft naar een nieuw tijdperk, maar worstelt met het verleden. Japan-kenner Freek Vossenaar beschrijft het conflict van dit gesloten land tussen traditionele isolatie en moderne openheid. De gevierde harmonie en de bewonderde tradities, die ooit zo bindende krachten, laten zich niet zomaar opzijzetten. In de wereld achter de officiële politiek blijkt al snel dat het Japanse verleden zich niet gemakkelijk laat verjagen…lees verder >

Interactieve kaart van Japan