Brian Selznick De Wonderlingen

Brian Selznick De Wonderlingen Recensie Jeugdboek

Brian Selznick De Wonderlingen recensie

Brian Selznick De Wonderlingen. Ik heb net een uur geleden de laatste bladzijde van De Wonderlingen gelezen en ben er nog stil van.  “Je ziet het of je ziet het niet” is een terugkerende zin in het verhaal. En ik denk dat daarmee de spijker op zijn kop wordt geslagen. Het verhaal is subtiel, met vele lagen. Verwacht vooral geen grootse avonturen in de gebruikelijke zin van het woord.

Jeugdboek De Wonderlingen, ik ben er stil van…

Dit avontuur is geraffineerder dan dat. Joseph loopt weg bij zijn kostschool, op zoek naar zijn oom Albert in Londen. Hij vindt hem in een bizar huis, vol oude portretten, boeken en andere spullen. Hij ontdekt er De Wonderlingen, een oud en beroemd acteursgeslacht en het lijkt alsof zijn leven en dat van die familie met elkaar verbonden zijn. Joseph is vastbesloten dit uit te zoeken. Hoe meer zijn oom hierop tegen lijkt, hoe groter Josephs drang om achter de waarheid te komen.

De Wonderlingen is een verhaal in een verhaal in een verhaal

En juist dat maakt het boek zo intrigerend. Alles houdt verband met elkaar en de manier waarop is ontzettend knap geschreven. Daarbij heeft het ook nog een link naar de realiteit, waardoor het nog meer een verhaal in een verhaal wordt. Wat direct opvalt, is dat meer dan de helft van het boek bestaat uit tekeningen. Prachtige schetsen die een deel van het verhaal op indringende wijze vertellen. Als lezer word je net zo nieuwsgierig als Joseph naar de geschiedenis van De Wonderlingen. Je voelt zijn frustratie als hij er geen touw aan kan vast knopen. En je voelt de diepe liefde en het verdriet van zijn oom Albert, zonder dat het er dik bovenop wordt gelegd.

Eindoordeel Brian Selznick De Wonderlingen

Wat mij betreft een +++++ (uitmuntend) boek. Maar ik moet er wel bij zeggen, je moet er van houden. Brian Selznick De Wonderlingen is zo’n boek waarbij je niet alle antwoorden krijgt, waarbij het niet om een groots en meeslepend verhaal gaat. En tegelijkertijd toch weer wel. “Je ziet het of je ziet het niet”. Je houd er van en dan vind je het geweldig. Of je vind het saai en komt er niet doorheen. Ik vind het een kunstwerk.

Recensie De WonderlingenDe Wonderlingen

• Schrijver en tekenaar: Brian Selznick (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, literair jeugdboek
  • Origineel: The Marvels (2015)
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschenen: mei 2016
  • Omvang: 652 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: €24,99
  • Inhoud boek: Het rijke en verrassende meesterwerk van de auteur van Hugo. In De Wonderlingen raken twee verhalen met elkaar verstrengeld: één in woorden en één in beelden. Het beeldverhaal begint in 1766 met Billy Wonderling, een eenzame schipbreukeling die in het theater gaat. Het prozaverhaal speelt zich af in 1990 en gaat over Joseph, die weggelopen is van de kostschool en terechtkomt bij een vreemde oom in een nog vreemder huis. Langzaam ontdekt Joseph zijn afkomst en die is op vreemde wijze verweven met het verhaal van Billy. Aan het einde van het boek komen beide verhalen op grandioze wijze samen. Een verhaal vol mysterie, levendige personages, verrassende twists en een ontroerende ontknoping.
  • Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Jolien Dalenberg
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >