Catherine Walsh – Wat ik wil voor kerst

Catherine Walsh Wat ik wil voor kerst recensie en informatie over de inhoud van de Ierse feelgood kerstroman. Op 25 oktober 2023 verschijnt bij uitgeverij A.W. Bruna de Nederlandse vertaling van de roman Holiday Romance van de Ierse schrijfster Catherine Walsh.

Catherine Walsh Wat ik wil voor kerst recensie van Jolien Dalenberg

Molly en Andrew kennen elkaar al jaren. Ze zien elkaar niet vaak, maar hebben één traditie, en dat is hun jaarlijkse gezamenlijke vlucht van Chicago naar Ierland voor de kerst. Molly heeft eigenlijk niets met kerst. Voor Andrew zijn het bijna de belangrijkste dagen van het jaar. Dan gooit een gigantische sneeuwstorm roet in het eten. De ene na de andere vlucht wordt gecanceld. Molly weet hoe belangrijk het voor Andrew is om op tijd bij zijn familie te zijn en ze zet alles op alles om hem op kerstavond in Ierland te krijgen. Hiervoor moeten ze flink omreizen, een hoop geld uitgeven en een taxichauffeur omkopen met cadeaus die eigenlijk voor iemand anders waren bedoeld. Tijdens deze bizarre reis vallen er wat verrassingen uit de lucht die Molly niet zo had zien aankomen.

Wat een heerlijke, ontspannen feelgood rom-com! Direct vanaf het begin waan je je met de twee hoofdkarakters op het vliegveld. Wat mij enorm aanspreekt, is dat in dit verhaal er eens niet een enorm misverstand is dat de twee aanstaande tortelduifjes uit elkaar drijft, waardoor ze maanden zonder elkaar doorbrengen in grote misère. En denk nu niet dat Wat ik wil voor kerst dús saai is. In tegendeel. De hoofdpersonen zijn zó levensecht, aimabel, grappig en liefdevol, dat ze alleen al met hun gekibbel, gedachtegang (met name Molly) enorm onderhoudend zijn. De bizarre situaties waarin ze terecht komen, geven het boek meer dan voldoende leven. Nee, misschien geen enorme plot-twists, of grote verrassingen. Maar dat heeft een feelgood kerstboek eigenlijk ook helemaal niet nodig.

Het heeft een aangenaam, bijna kabbelend ritme, waarbij de sneeuwstorm voor de nodige variatie zorgt, samen met de interactie tussen Andrew en Molly.  Zus Zoe (van Molly) en zus Hannah (van Andrew) geven het geheel op het einde nog nét wat meer peper. Voor iedereen die smult van liefde in de sneeuw, romantische taferelen rond kerst en de nodige hilariteit, zit met Wat ik wil voor kerst helemaal geramd! Een heerlijk relaxt boek, dat vooral gedragen wordt door de goed uitgewerkte personages die al vanaf het begin een duidelijke chemie hebben. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Catherine Walsh Wat ik wil voor kerst recensie

Wat ik wil voor kerst

• Auteur: Catherine Walsh (Ierland)
  • Soort boek: Ierse kerstroman, feelgoodroman
  • Origineel: Holiday Romance (2022)
  • Nederlandse vertaling: Ineke de Groot
  • Uitgever: A.W. Bruna
  • Verschijnt: 25 oktober 2023
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Uitgave: paperback / ebook / luisterboek
  • Prijs: € 20,99 / € 12,99 / € 14,99

Flaptekst van de kerstroman van Catherine Walsh

Het is bijna kerst. Molly en Andrew willen naar hun families in Ierland, maar een gigantische sneeuwstorm saboteert hun vlucht. Eén keer per jaar, al tien jaar op rij, zit Molly op de laatste vlucht vanuit Chicago naast Andrew vliegtuigwijn te drinken, elkaar bijpratend over hun leven. Ondanks hun verschillen is dit een kersttraditie die ze niet zouden willen missen.

Molly heeft niks met kerst, Andrew is een feestdagenfanaticus, en Molly weet hoe belangrijk hij het vindt om daarvoor in Ierland te zijn. Dus die storm is een probleem. In plaats van de verstandige oplossing – samen de feestdagen vieren in Amerika – besluit ze om voor de totaal onverstandige oplossing te gaan. Ze belooft hem thuis te krijgen, op tijd voor zijn moeders befaamde kerstdiner. De klok tikt, maar Molly heeft een plan. En zolang de nogal specifieke combinatie van taxi’s, vliegtuigen, boten en treinen blijft werken, kan het niet misgaan. Wat ze niet weet, terwijl de sneeuw blijft vallen, is dat het universum misschien toch nog iets anders in petto heeft.