Cristina López Barrio – Nevel in Tanger Recensie ∗∗∗∗

Cristina López Barrio Nevel in Tanger recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 22 januari 2019 is bij Uitgeverij Wereldbibliotheek de roman Nevel in Tanger van de Spaanse schrijfster Cristina López Barrio, verschenen.

Cristina López Barrio Nevel in Tanger Recensie

Wat een ongelofelijk mooi en spannend boek heeft de Spaanse schrijfster Cristina López Barrio geschreven met Nevel in Tánger. López Barrio was advocaat voordat ze zich in 2017 door internationaal succes fulltime aan haar schrijverschap kon wijden.

Flora Gascón, de hoofdpersoon van het boek, leeft een nogal saai leven met haar man in Madrid. Ze is vertaalster van elektronica-handledingen en ze verlangt wanhopig naar een kind, maar dat wil niet lukken. Flora heeft hulp gezocht voor haar vele en verwarde gevoelens, die ze niet met haar man wil delen, en is daardoor in contact gekomen met Deidé, een psychologe uit Argentinië, die een goede vriendin is geworden.

De roman begint als Flora wakker wordt in een hotelkamer, waar ze de nacht heeft doorgebracht met een man, die ze pas de avond ervoor heeft leren kennen. Ze vertrekt terwijl hij nog slaapt en laat haar naam en telefoonnummer achter. Ze hebben nog wel even contact met elkaar, maar dan verdwijnt Paul, zo blijkt de man te heten, spoorloos. Hij blijkt de naam te hebben achtergelaten van de hoofdpersoon uit een roman (Paul Dingle) van de schrijfster Bella Nur “Nevel in Tanger”. Flora besluit naar Tanger te vertrekken om op zoek te gaan naar Paul. En dan begint een groot avontuur, voor Flora, maar we mogen ook het avontuur van het leven van Marina Ivannova, de hoofdpersoon uit Bella Nur’s boek, meebeleven.

Spannende roman met boeiende. prachtig tot leven gewekte personages

Wie is de mysterieuze schrijfster Bella Nur? Hoe is het mogelijk dat Paul Dingle die inmiddels stokoud zou moeten zijn als jonge minnaar van Flora is opgedoken in Madrid? Is hij echt door de wind die ze Axia Kandisha noemen meegevoerd? En wat is de betekenis van het amulet wat Flora heeft gevonden en meegenomen? Wat is feit en wat is fictie?

Nevel in Tager is een spannende roman, waarin twee verhalen vernuftig door elkaar heen gaan lopen, en een heleboel boeiende en prachtig tot leven gewekte personages. En dat alles tegen de achtergrond van het prachtige, sprookjesachtige Tanger van nu, en het Tanger uit vroeger tijden. Mooi en meeslepend geschreven, ik heb het boek achter elkaar uitgelezen, omdat ik gewoon moest weten hoe het verder ging. Ik heb genoten van de kleurrijke personages, zoals de éénogige Samir, het kindermeisje Ankara en natuurlijk Marina Ivannova. Wat mij betreft is deze roman echt een aanrader, voor wie gewoon heerlijk wil genieten van een spannend en romantisch verhaal met een 1000-en-één-nacht decor. Nevel in Tanger is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Nevel in Tanger

• Schrijver: Cristina López Barrio (Spanje)