David Meijer – Zusters van Tarakan

David Meijer Zusters van Tarakan recensie en informatie over een jonge vrouw aan de frontlinie tijdens de Japanse invasie van Tarakan in Nederlands-Indië. Op 28 juni 2022 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact deze Nederlands-Indische oorlogsgeschiedenis, geschreven door David Meijer.

David Meijer Zusters van Tarakan recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Zusters van Tarakan. Het boek is geschreven door David Meijer. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek over Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog, geschreven door David Meijer.

David Meijer Zusters van Tarakan Recensie

Zusters van Tarakan

Een vrouw. Een oorlog. Een geschiedenis.

• Schrijver: David Meijer (Nederland)
  • Soort boek: biografische oorlogsroman
  • Verschijnt: 28 juni 2022
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Prijs: € 23,99 / € 13,99

Recensie en waardering van het boek van David Meijer

• David Meijer is de kleinzoon Mila Herman en haar oorlogsverhaal staat centraal in het boek. Voor zijn debuut heeft Meijer jarenlang onderzoek gedaan. En het onderzoek gekoppeld aan een goed ontluikend schrijftalent heeft een boeiend, schrijnend en spannend boek opgeleverd dat leest als een roman. Het legt een stukje oorlogsgeschiedenis bloot dat zich afspeelde op een afgelegen klein eiland waar olie voor de kust van Borneo. Omdat er olie werd gewonnen was het eiland strategisch van belang. Bovendien is Meijer erin geslaagd om een mooi en waardig eerbetoon aan zijn grootmoeder te schrijven, een grootmoeder die trouwens enige tijd vermist was maar in leven bleek. Een geslaagd debuut dat vraagt om meer. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek van David Meijer

Ontdek meer over een onderbelicht deel van geschiedenis in dit adembenemend spannende boek over een jonge vrouw aan de frontlinie tijdens de Japanse invasie van Tarakan in Nederlands-Indië.

Op 24 december 1941 staat de 23-jarige Mila Herman, Rode Kruis helpster der 2e klasse, op het vliegveld van Bandoeng op het eiland Java, samen met een twintigtal andere zusters. Geen van hen heeft ze eerder ontmoet. Ze staat op het punt om voor het eerst in haar leven in een vliegtuig te stappen – zonder te weten wat haar plaats van bestemming is. De zusters arriveren op Tarakan, een klein olie-eiland voor de kust van Borneo, aan de vooravond van een belangrijke slag in de oorlog tussen Japan en Nederlands-Indië.

Jong, onervaren en onvoorbereid bevinden Mila en haar collega’s zich in het heetst van de strijd. Na de capitulatie van Tarakan overleven ze als krijgsgevangenen in verschillende kampen, sommige daarvan diep in de onherbergzame jungle van Borneo. Strijdbaar en veerkrachtig houden de vrouwen zich staande, maar voor hoelang? Mila Herman was de oma van David Meijer.

In dit boek reconstrueert Meijer haar verhaal, zich baserend op jarenlang onderzoek. ‘Zusters van Tarakan’ is een liefdevol monument voor Mila Herman en haar moedige collega’s.