Duco Hellema – Rendez-vous in Praag

Duco Hellema Rendez-vous in Praag recensie en informatie over de inhoud van de Bob de Winter thriller. Op 2 mei 2023 verschijnt bij uitgeverij Prometheus de debuutthriller van emeritus hoogleraar geschiedenis Duco Hellema.

Duco Hellema Rendez-vous in Praag recensie en informatie

Duco Hellama is geboren in 1950. Hij is emeritus hoogleraar geschiedenis.

Als hoogleraar geschiedenis heeft hij zich met name verdiept in de periode van de Koude Oorlog. Zijn debuutthriller laat hij zich afspelen in 1948. Een periode waarin herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog nog zeer vers in het geheugen liggen maar de Koude Oorlog zich  aandient.

De vrijheid van een thriller geeft de historicus Duco Hellema meer vrijheid te vertellen en invulling te geven aan een bijzondere periode in de Europese geschiedenis dan in zijn historische boeken. Je merkt aan de roman wel dat deze geschreven is door een auteur met veel kennis van zaken. Maar het knappe is dat het verhaal toch spannend en boeiend is. Zeker omdat dit het fictiedebuut is van Duco Hellema is dat een compliment waard. In januari 2024 verschijnt de tweede thriller met Bob de Winter in de hoofdrol. Een boek om naar uit te kijken. Rendez-vous in Praag is een geslaagd thrillerdebuut dat gewaardeerd is met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Duco Hellema Rendez-vous in Praag recensie

Rendez-vous in Praag

Bob de Winter thriller

• Auteur: Duco Hellema (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse thriller
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 2 mei 2023
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 21,99 / € 12,99

Recensie en waardering van de thriller

• “Een fraaie historische thriller over het begin van de Koude Oorlog: spannend, intrigerend, en een prachtig tijdsbeeld van naoorlogs Amsterdam.” (Beatrice de Graaf)

Flaptekst van de nieuwe Bob de Winter thriller

Amsterdam, maart 1948. De wederopbouw komt maar moeizaam op gang en het optimisme van vlak na de bevrijding is al lang verdwenen. Tevergeefs proberen Nederlandse troepen Indonesië weer onder controle te krijgen. In Tsjecho-Slowakije hebben de communisten de macht gegrepen. Een IJzeren Gordijn lijkt Europa in twee blokken te verdelen en de angst voor een nieuwe wereldoorlog groeit. Het zijn sombere tijden.

Na zijn terugkeer uit de Verenigde Staten pakt advocaat Bob de Winter alles aan om zijn nieuwe praktijk draaiende te houden. Op een avond krijgt hij bezoek van een man die zegt voor de Buitenlandse Inlichtingendienst te werken. Of De Winter naar Praag zou willen reizen om met iemand contact te leggen. De Winter is even verbouwereerd. Waarom moeten ze hem hebben? Dit is toch helemaal geen advocatenwerk? Maar dan beseft hij om wie het gaat.

Duco Hellema (1950) is emeritus hoogleraar geschiedenis. Hij publiceerde verscheidene boeken over de Koude Oorlogsperiode, onder meer over de Hongaarse Revolutie, de oliecrisis en de jaren zeventig. Zijn meest recente boek, Dat hadden we nooit moeten doen, ging over de Partij van de Arbeid (met Margriet van Lith). Rendez-vous in Praag is zijn fictiedebuut.

Duco Hellema De man in de AmstelDuco Hellema (Nederland) – De man in de Amstel
Bob de Winter thriller 2
Nederlandse thriller
Uitgever: Prometheus
Verschijnt: 4 januari 2024
Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)
Alle complimenten voor Duco Hellema dat hij in zijn tweede boek opnieuw overtuigt en een zeer boeiend en leesbaar beeld schetst van het Nederland en Amsterdam van direct na de Tweede Wereldoorlog met alle onverkwikkelijkheden die bij de tijd hoorden…lees verder >