E. de Haan – De Zwijguren Recensie

E. de Haan De Zwijguren recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek met literaire reisverhalen. In maart 2019 is het boek met reisverhalen van E. de Haan – De Zwijguren verschenen bij Uitgeverij In de Knipscheer.

E. de Haan De Zwijguren Recensie

In het fonds van de sympathieke Uitgeverij In de Knipscheer kun je met regelmaat auteurs vinden die zich enigszins in de kantlijn van de literatuur bevinden maar eigenlijk meer aandacht verdienen. E. de Haan is hiervan een goed voorbeeld. Inmiddels heeft hij een tweetal romans en dichtbundels op zijn naam staan. Bovendien heeft hij trouwens een bijzondere band met In de Knipscheer omdat hij er als redacteur onder zijn eigen naam Peter de Rijk, een aantal interessante publicaties heeft verzorgd.

E. de Haan De Zwijguren Recensie

Aanstekelijke bundeling van boeiende literaire reisverhalen

De Zwijguren is een bundeling van literaire reisverhalen. E. de Haan is een aantal bekende, minder bekende en onbekende auteurs nagereisd naar plekken waar ze zich enige tijd hebben bevonden en die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van hun werk. Lord Byron is duidelijk een favoriet van E. de Haan, over hem zijn drie reisverhalen opgenomen. Bijzonder goed geslaagd is het wat langere relaas over de vrij onbekende Roemeense schrijver Max Blecher. Ook de twee verhalen die zich afspelen in Hamburg en als hoofspersonen de Ierse schrijver Samuel Beckett en Friedrich Kloptock zijn zeer lezenswaardig. Daarnaast zijn er nog mooie reisschetsen van Marokko en Salzburg te vinden.

Elk verhaal in De Zwijguren is uitstekend geschreven. E. de Haan weet zijn enthousiasme voor zijn zoektochten goed te etaleren en zorgt ervoor dat je als lezer betrokken raakt. De mooie titel De Zwijguren is trouwens ontleend aan het begrip Schweigestunde. Hiermee is de periode van een aantal uren bedoeld dat er in het kuuroord waar Max Blecher verblijft geen geluid mag worden gemaakt. Zelfs bij schrijvers waarvan je wellicht nog nooit gehoord hebt, Kortom een aanstekelijke bundeling van uitstekende literaire reisverhalen die het lezen meer dan waard zijn. E. de Haan – De Zwijguren is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

E. de Haan – De Zwijguren

Bestelmogelijkheden

Inhoud E. de Haan De Zwijguren

In De Zwijguren, vijftien literaire reisverhalen en een zeeslag volgt E. (Ezra) de Haan de voetsporen van wereldberoemde schrijvers en dichters. Aan de hand van briefwisselingen, notities en dagboeken traceert hij woon- en sterfhuizen, bezoekt hij graven of sanatoria waar zijn helden voor heel even bereikbaar lijken te worden. Door tijdelijk dezelfde paden te bewandelen vallen verleden en heden samen.

De ene keer betreft het Samuel Beckett in Hamburg, waar hij het Duits leerde spreken, of John Keats in Winchester, mijmerend over zijn geliefde Fanny Brawne. Lord Byron maken we in Genua, Venetië en Navarino mee. Joseph Brodsky, Ezra Pound en Frederick Rolfe treffen we aan op een Italiaans eiland, vrijwel naast Strawinsky, Diaghilev en Multatuli’s eerste echtgenote Tine. Maar ook minder grote goden als Trakl, Klopstock en Choukri of vergeten talenten als Mohr, Waggerl en Blecher komen aan bod. Overal in Europa en Noord-Afrika blijken schrijvers herinneringen op te roepen. Kafka in Praag, Hitler in Beelitz. ‘De zwijguren’ rakelt geschiedenissen op die anders met de wind weg zouden waaien. Elk verhaal wordt voorafgegaan door een foto van Judith Heinsohn of Peter de Rijk.