Edmund Richardson – Alexandrië

Edmund Richardson Alexandrië recensie en informatie boek over de zoektocht naar een verloren stad. Op 26 mei 2021 verschijnt bij uitgeverij Hollands Diep de Nederlandse vertaling van Alexandria: The Quest for the Lost City geschreven door de Engelse historicus Edmund Richardson.

Edmund Richardson Alexandrië recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Alexandrië, De zoektocht naar een verdwenen stad, De exodus van een goddelijk gewas. Het boek is geschreven door Edmund Richardson. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden te vinden. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud het nieuwe geschiedenisboek van de Britse historicus en schrijver Edmund Richardson.

Edmund Richardson Alexandrië Recensie

Alexandrië

Zoektocht naar een verloren stad

• Schrijver: Edmund Richardson (Engeland)
  • Origineel: Alexandria: The Quest for the Lost City (2021)
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschijnt: 26 mei 2021
  • Omvang: 400 pagina’s

Recensie en waardering van het boek

• “Steden en andere plaatsen met de naam Alexandrië waren in heel het gebied waardoor Alexander de Grote is gereisd te vinden. Veel van deze plekken zijn inmiddels verloren gegaan. Zo moet er ook een Alexandrië zijn geweest ergens in het huidige Afghanistan. Edmund Richardson vertelt in zijn nieuwe boek het verhaal over de zoektocht naar deze stad. In de 19e eeuw trotseerde Charles Masson, een gedeserteerde Britse soldaat, alle ontberingen die maar denkbaar waren om de overblijfselen van deze stad te vinden. Zijn verhaal is fascinerend, spannend en soms ronduit ongelooflijk. Juist daarom leest het boek van Charles Masson als een spannende avonturenroman en is een genot om te lezen.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de zoektocht naar Alexandrië

Hoe een eenvoudige Engelsman de loop van de geschiedenis veranderde.

Eeuwenlang was Alexandrië onder de Bergen een kruispunt tussen Oost en West. Totdat de stad spoorloos verdween. In 1833 werd de stad teruggevonden door degene van wie je dat het minst zou verwachten: Charles Masson, een gewone Londense jongen uit de arbeidersklasse die zichzelf achtereenvolgens ontpopte als deserteur, pelgrim, arts, archeoloog en gerenommeerd geleerde.

Als de hoofdpersoon in een van de meest bijzondere verhalen uit de geschiedenis dronk Masson thee met koningen, reisde hij in het gezelschap van heiligen en wist hij zich te hullen in honderd-en-een vermommingen. Hij zag dingen die geen westerling ooit had gezien noch zou zien. Hij spioneerde voor de Britse Oost-Indische Compagnie en werd er daarnaast van verdacht dat hij voor Rusland spioneerde. Dit was immers het tijdperk van de ‘Great Game’ toen de imperialistische grootmachten elkaar in die zo onwaarschijnlijk mooie contreien naar de kroon staken. Masson ontdekte tienduizenden objecten uit de Afghaanse geschiedenis. Daaronder was het tweeduizend jaar oude gouden juwelenkistje uit Bimaran, met daarop de vroegst overgeleverde afbeelding van het gezicht van de Boeddha. Hij kreeg een eigen koninkrijk aangeboden. Hij veranderde de wereld – en door diezelfde wereld werd hij vernietigd.

Op basis van nauwgezet onderzoek vertelt dit boek over een doldwaze reis dwars door het India en Afghanistan van de negentiende eeuw. Het schetst een wereld van spionnen en dromers, van lanterfanters en opportunisten, van extreem militair en persoonlijk geweld en vooral ook van grenzeloze hoop. Dit verhaal, dat zich afspeelt aan de rand van het Britse Rijk en tegen de achtergrond van bergen en woestijnen, gaat over een obsessie die door de eeuwen heen werd doorgegeven.