Elizabeth Jane Howard – Achteraf bezien

Elizabeth Jane Howard Achteraf bezien recensie en informatie over de inhoud van de memoires van de Engelse schrijfster. Op 17 januari 2023 verschijnt bij uitgeverij Atlas Contact de Nederlandse vertaling van Slipstream de autobiografie van de Britse schrijfster Elizabeth Jane Howard.

Elizabeth Jane Howard Achteraf bezien recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Achteraf bezien. Het boek is geschreven door Elizabeth Jane Howard. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van de memoires van Elizabeth Jane Howard uit 2002.

Recensie van Monique van der Hoeven

Van de Britse schrijfster Elizabeth Jane Howard ( 1923-2014) las ik met heel veel interesse en plezier de vertalingen alle 5 de delen van de geweldige romanreeks De Cazalets. Ik was dan ook nieuwsgierig toen de vertaling van haar memoires in mijn handen kwam, want dat is wat Achteraf bezien is: het levensverhaal van deze geweldige schrijfster in haar eigen woorden.

En wát een geweldige memoires zijn het. Natuurlijk om het leven van de schrijfster boeiend was en ze interessante mensen heeft ontmoet. Maar vermoedelijk nog wel méér omdat zij het in haar eigen woorden heeft geschreven, want het leest als een roman van de Cazalets. Achteraf bezien laat dan ook heel duidelijk zien hoe nauw haar eigen leven met dat van de Cazalets verweven is. Ze schrijft het boek op 79-jarige leeftijd en erkent dat ze nog altijd leert over het leven, over relaties en het leven.

Het begint voor mij al met de werkelijk prachtige foto van de schrijfster op de voorkant van het boek! Die foto maakt nieuwsgierig naar de vrouw achter deze prachtige afbeelding.

Elizabeth groeit op in een middle upper-class gezin, waar nogal wat regels golden en waar meisjes duidelijk niet de voorkeur hadden. Ze werd vooral thuis geschoold door diverse onderwijzeressen en ging pas op latere leeftijd naar school. In het eerste deel van het boek vertelt ze over haar jeugd, haar familie en de vriendjes en vriendinnetjes. Ook over haar vroege huwelijk op 19-jarige leeftijd en de geboorte van haar enige dochter Nicola.

Ze is van jongs af aan geïnteresseerd in theater en volgt in die richting dan ook een opleiding en heeft wat theaterwerk. Uiteindelijk verlaat ze na een kort huwelijk haar man en dochter om zich op schrijven te gaan richten. Ze heeft verschillende relaties en huwelijken met mannen, meestal zijn die niet erg gelukkig, maar ze realiseert zich pas laat in haar leven hoe minderwaardig ze zich altijd voelde en hoeveel haar eigenwaarde afhing van wat anderen van haar vonden.

Uiteindelijk trouwt ze met de schrijver Kingsley Amis, met wie ze een flink aantal jaren samen leeft, tot ze hem uiteindelijk verlaat. Ze werkt in haar leven op verschillende redacties en schrijft – het lijkt soms wel een soort van tussen het leven door, maar zo ís het niet! –  haar vele succesvolle boeken. Zij is het die Jane Austen introduceert bij Martin Amis, de zoon van Kingsley uit een eerder huwelijk.

Wat me het meest heeft geraakt in deze Memoir is de ongelofelijke eerlijkheid waarmee Elizabeth Jane Howard schrijft over haar leven, over haar vrienden, haar werk en haar partners. Er zit een zekere rauwheid in het boek daardoor, zeker als zijzelf en familie en vrienden ouder en/of ziek worden. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Elizabeth Jane Howard Achteraf bezien Recensie

Achteraf bezien

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Soort boek: autobiografie, memoir
  • Origineel: Slipstream (2002)
  • Nederlandse vertaling: Inge Kok
  • Verschijnt: 17 januari 2023
  • Omvang: 608 pagina’s
  • Prijs: € 26,99
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van de autobiografie van Elizabeth Jane Howard

Elizabeth Jane Howard (1923-2014) is een van de grootste schrijvers van het naoorlogse Engeland, maar haar briljante romans werden vaak overschaduwd door haar turbulente privéleven. Haar kortstondige eerste huwelijk op de prille leeftijd van negentien jaar eindigde vlak na de Tweede Wereldoorlog. Ze werd redacteur bij een uitgeverij, waardoor ze in contact kwam met de artistieke gemeenschap die haar leven, zowel professioneel als privé, verder vorm zou geven. In 1950 debuteerde ze met Een heerlijke tijd, dat prompt bekroond werd met een belangrijke debuutprijs.

In 1965, na een aantal mislukte huwelijken én succesvolle romans, werd ze de tweede vrouw van Kingsley Amis, die ze in 1980 verliet. In deze openhartige en opmerkelijke memoires vertelt Elizabeth Jane Howard het verhaal van haar veelbewogen leven. Met de meeslepende pen van een romanschrijfster onthult ze de vrienden, familie en minnaars door wie ze is gevormd – en soms door werd meegesleurd. Daarbij laat ze zien hoe nauw verweven geliefde werken als De Cazalets zijn met haar eigen ervaringen en achtergrond.