Herman van Veen Voor het eerst Boek ∗∗∗∗

Herman van Veen Voor het eerst recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek. Op 8 november 2018 verschijnt bij Uitgeverij Thomas Rap het nieuwe boek van Herman van Veen Voor het eerst Verhalen over ouder worden.

Herman van Veen Voor het eerst Recensie

Herman van Veen Voor het eerst Recensie

Inmiddels is cabaretier, zanger, violist, dichter en schrijver Herman van Veen de zeventig gepasseerd. Ouderdom is daardoor, al heeft hij zelf nog niet echt te kampen met klachten, een belangrijk onderwerp geworden van zijn. Het grootste deel van zijn leven ligt achter hem. Desondanks staat Herman van Veen vol in het leven en treedt hij nog vaak op in binnen- en buitenland. Productiviteit en creativiteit bepalen onverminderd zijn leven.

Toch kan ook Herman van Veen er niet om heen dat hij “op leeftijd” begint te komen. Bepalende mensen die een belangrijke rol in zijn leven hebben gespeeld, zijn inmiddels overleden. En zo nu en dan steken kleine klachtjes de kop op. In Voor het eerst gaat Herman van Veen zijn persoonlijke confrontatie aan met het ouder worden. Op de voor Van Veen zo eigen wijze vermengd hij op overtuigende, vaak intieme wijze, zijn persoonlijke overdenkingen en mijmeringen met gedichten.

Ontontkoombare ouderdom en de rijkdom van het leven

In voor het eerst krijg je inzicht in het rijke leven van een van de grootste theaterpersoonlijkheden die Nederland ooit heeft voorgebracht. Zijn taalgebruik is verzorgd, melancholgisch zonder sentimenteel te worden en soms poëtisch. Het is een rijk boek geworden over het onontkombare van het ouder worden, genieten van elke dag en de rijkdom van het leven. Herman van Veen Voor het eerst is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Herman van Veen – Voor het eerst

Verhalen over ouder worden

• Titel: Voor het eerst
  • Schrijver: Herman van Veen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 8 november 2018
  • Tags: mannenleven, ouder worden
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Herman van Veen Voor het eerst

In Voor het eerst schrijft Herman van Veen over het onbarmhartige proces van het ouder worden. Wanneer begint dat, ouderdom? Op welk moment besef je dat die jonge man is afgelost door een man op zekere leeftijd? De geest is vitaal, maar het lichaam hapert soms. De kloof tussen nu en vroeger wordt steeds groter. De ervaringen stapelen zich op, de herinneringen verdringen elkaar.

Onverschrokken gaat Van Veen de confrontatie aan met zichzelf en schrijft hij over zijn leven van toen en nu. Over vriendschappen en vergankelijkheid, verlies en levenslust en de troost van de verbeelding. Steeds verbindt hij zijn verhalen met zijn theater- en liedteksten, waarin wonderlijk genoeg de ouderdom en de dood al sinds jaar en dag alom aanwezig blijken te zijn.

Voor het eerst is een zoektocht naar betekenis, speels en filosofisch, om tot het besef te komen dat je ouder worden steeds weer voor het eerst doet. Het gaat vanzelf en gaat vanzelf weer over.