Harman Nielsen Mal Recensie ★★★ Zeer Goed

Harman Nielsen Mal Recensie Waardering en Informatie over de inhoud van de roman. In 2018 is bij Uitgeverij In de Knipscheer de kleine psychologische roman van Harman Nielsen – Mal verschenen.

Harman Nielsen Mal Recensie

Harman Nielsen Mal Recensie

De Nederlandse schrijver Harman Nielsen heeft met zijn zevendelinge reeks fantasyboeken die is verschenen onder de titel Het verscholen volk de aandacht van de liefhebbers van het genre op zich gevestigd. In 2017 verscheen het laatste deel in deze reeks. Nu verschijnt er van zijn hand de korte psychologische roman Mal.

Op subtiele wijze beschrijft Harman Nielsen parallelle fantasierijke werelden

Mal is de hoofdpersoon in de gelijknamige roman. Ze is een creatief Creools tienermeisje met een rijke fantasie die leeft in haar eigen wereld. Een wereld waarin de realiteit soms een bijzondere vorm aanneemt. Als ze op een dag van school naar huis loopt, komt ze tijdens een dreigende onweersbui een wolf tegen die op een geheel vanzelfsprekende manier met haar meeloopt. Aangekomen bij de flat waar ze woont, neemt ze, samen met de wolf, de lift naar boven. Een stroomstoring zorgt ervoor dat de lift blijft steken. Na enige moeite weet Mal de lift open te krijgen en blijkt ze niet meer in de flat te zijn maar een bijzondere wereld te betreden. Op een subtiele wijze beschrijft Harman Nielsen een parallelle fantasierijke wereld die toch raakvlakken met de onze blijkt te hebben.

Goed geschreven en boeiende die interessante vragen oproept

Wat is realiteit? Waarom mogen we niet een eigen werkelijkheid creëren? Op een natuurlijke manier weet Harman Nielsen in Mal te spelen met fantasie en werkelijkheid in Mal. Is zijn hoofdpersoon wel een Creoolse tiener? Of is ze een volwassen kunstenares met een zeer rijk voorstellingsvermogen die op een bijzondere wijze de wereld waarin ze leeft waarneemt? Zijn het de stemmingen die haar waarnemingsvermogen beïnvloeden? In hoeverre is er plek voor mensen met een rijke fantasie en eigen wereld in onze maatschappij? Zonder een duidelijk waardeoordeel worden dit soort vragen op een subtiele wijze aangestipt in deze goed geschreven, boeiende fantasierijke korte roman. Harman Nielsen – Mal is gewaardeerd met ★★★★★ (zeer goed).

Harman Nielsen – Mal

• Titel: Mal
  • Schrijver: Harman Nielsen (Nederland)