Richard Powers Tot in de hemel Recensie

Richard Powers Tot in de hemel Recensie Waardering en Informatie. Eind augustus 2018 is bij Uitgeverij Atlas Contact de nieuwe roman verschenen van de Amerikaanse schrijver Richard Powers – Tot in de hemel.

Richard Powers Tot in de hemel Recensie

Richard Powers Tot in de hemel Recensie

Dat de Amerikaanse schrijver Richard Powers weinig uitdagingen uit de weg gaat, heeft hij al overtuigend bewezen met zijn eerdere romans. Nu is er Tot in de hemel, een zeer kloeke roman waarin hij op overtuigende wijze de levensverhalen van negen Amerikaanse immigranten weet te vermengen met de fascinerende leefwereld van bomen. Zoals Richard Powers ook al eerder heeft gedaan, weet hij nu ook weer wetenschappelijk bevindingen te vermengen met emotie en literatuur. Voorwaar een hele grote prestatie.

De fascinerende leefwereld van bomen overtuigend blootgelegd

Tot in de hemel vertelt het verhaal van negen hoofdpersonen. Allen hebben een grote band met bomen. Een band die zover gaat dat ze in staat zijn om het bijzondere leven dat bomen leven kunnen ervaren, horen en voelen. Het gaat ze aan het hart dat de Amerikaanse maatschappij zo gevoelloos en door winstbejag gedreven toestaat dat vrijwel alle eeuwenoude bomen worden gekapt. En dat terwijl wetenschappelijk steeds meer bekend is geworden over de fascinerende wijze waarop bomen kunnen communiceren. Richard Powers legt de leefwereld en wellicht zelfs denkwereld bloot die tot voor kort vrijwel onbekend was. Bomen zijn in staat met elkaar en de omgeving te communceren op een wijze die ons voorstellingsvermogen bijna te boven lijkt te gaan.

Een briljante kaleidoscopische en activitistische roman

De hoofdpersonen van deze lijvige en kaleidoscopische roman gaat de aanslagen die op bomen worden gepleegd ter harte. Sterker nog, elk op eigen wijze, worden ze een activist met als doel de bomen te beschermen. Dit activisme gaat soms ver. Zo ver zelfs dat eigen lijf en leden op het spel worden gezet. Alhoewl de roman in eerste enigszin fragmentarisch van opzet is, weet Richard Powers de regie strak in handen te houden. De verhalen boeien van begin tot eind en staan op een logische wijze in verhouding tot elkaar. Hier en daar is te lezen dat de roman wellicht wat korter had gekund. Echter in de tijd en ruimte die Richard Powers neemt om het verhaal over het universum van de boom te vertellen, licht juist de kracht. Net als de bomen die geduld hebben en langzaam leven, neemt Powers alle tijd om dit belangrijke en indrukwekkende verhaal te vertellen. Het meesterwerk van Richard Powers – Tot in de hemel is uiteraard gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Richard Powers – Tot in de hemel

• Titel: Tot in de hemel
  • Schrijver: Richard Powers (Verenigde Staten)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: The Overstory (2018)
  • Nederlandse vertaling: Jelle Noorman
  • Verschenen: 24 augustus 2018
  • Omvang: 603 pagina’s
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan

Inhoud Richard Powers – Tot in de hemel

Tot in de hemel van Richard Powers is het verhaal van negen mensen die de wereld van de bomen leren zien – en horen. Een laadmeester bij de Amerikaanse luchtmacht die tijdens de Vietnamoorlog gered wordt door een bodhiboom, een verguisde wetenschapster die bomen met elkaar hoort communiceren, een kunstenaar met een bijzondere verzameling foto’s van een bedreigde kastanjesoort: deze drie, en nog zes anderen, allen onbekenden van elkaar, zullen op verschillende manieren betrokken raken bij een laatste, heftige verzetsdaad om de resterende paar hectare oerwoud van het Noord-Amerikaanse continent van de ondergang te redden. Tot in de hemel is Powers ten voeten uit: een verrassende fusie van natuurwetenschap en literatuur, een monumentale roman over bomen en mensen. Het is een meeslepende vertelling over activisme en verzet, en tegelijkertijd een loflied op een wereld naast de onze.

Richard Powers Informatie

Geboren op 18 juni 1957
Geboorteplaats: Evanston, Illinois, Verenigde Staten
Discipline: schrijver
Soort boeken: romans, verhalen
Richard Powers Boeken >

Richard Powers is één van de belangrijke hedendaagse Amerikaanse schrijvers. Hij mengt vaak wetenschappelijke elementen in zijn romans die in de regel een maatschappelijke betrokkenheid tonen. In de jaren tachtig van de vorige eeuw heeft Richard Powers enige tijd in Nederland gewoond en gewerkt. Tot in de hemel is inmiddels zijn negende roman.