Herlinde Leyssens Kongokorset Recensie

Herlinde Leyssens Kongokorset recensie boekbespreking waardering en informatie over de inhoud van deze debuutroman. In mei 2018 is de roman van de Vlaamse schrijfster Herlinde Leyssens Kongokorset verschenen bij Uitgeverij Vrijdag.

Herlinde Leyssens Kongokorset Recensie

Herlinde Leyssens Kongokorset Recensie

In lange tijd heb ik niet zoveel gesmuld van een boek als dit Kongo Korset van Herlinde Leyssens. Leyssens laat je kennis maken met Gabrielle Deman op 2 juni 1904. Het moment dat zij aanmonstert op SS Ansversville. Samen met haar man Albert Silley. Hij is haar ticket naar de Congo.  Maar voor we zover zijn neemt Leyssens de lezer eerst mee 24 jaar terug de geschiedenis in en over hoe het zover kwam dat Gabrielle meeging naar de Congo.

Zij groeit op in het Brussel van 1900. Haar vader runt een uitgeverij en boekhandel.  Hij organiseert soirees waar gerenommeerde schrijvers en kunstenaars op af komen. Het is een behoorlijk vrij liberaal nest. De zomers worden doorgebracht aan de Franse Middellandse zee kust, waar o.a. Monet en Cezanne tot het gezelschap hoorde  En zo is het ook vanzelf dat Gabrielle naar de universiteit wil. Zij wil heel graag wetenschapper worden. Maar uiteindelijk zijn het haar mannelijke medestudenten die dit haar onmogelijk maken. Zo houdt Leyssens onderweg de lezer bij de les. Waar zijn we aangekomen? Welke plek kan de vrouw zich opeisen?

Op basis van een briefwisseling wordt een boeiende historische roman geweven

Gabrielle laat zich niet gek maken. Zij wil fotograferen, schrijven, wetenschap bedrijven, grenzen verleggen. Zich niet laten beperken door de mores van dat moment. En haar kansen komen. Op een dag ontmoet zij Albert Silley. Hij bezoekt de boekwinkel van de Demans waar Gabrielle werkt. Hij, ingenieur van Staat, in dienst van Zijne Majesteit Leopold, net terug van een project in de Congo, rondom de grote spoorlijn aldaar. Ja, zij worden verliefd en gaan verloven. Maar Albert moet weer terug. Geen punt voor Gabrielle. Zij zal al die jaren die Albert in de Congo zit volledig uitbuiten om zich voor te bereiden haar droom te verwezenlijken.Met Albert mee naar de Congo.

Op basis van de briefwisseling die tussen beiden ontstaat weeft Leyssens deze prachtige historische roman in elkaar. Daardoor werd ik als lezer vanzelf nieuwsgierig naar het verloop van zijn reis. Een kaart van de Congo op tafel, met daarnaast de grote Bosatlas. Intussen volg je Gabrielle, die voor een jaar naar Engeland reist om daar te leren fotograferen en dieren op te zetten. Zij wandelt kilometers om haar conditie op te bouwen. Uit de brieven van Albert leert zij immers onder wat voor een zware omstandigheden al zijn expedities verlopen. Dus zij zal goed voorbereid moeten zijn.

En dan is het eindelijk zover. Albert krijgt de opdracht van koning Leopold een stoeterij op te zetten in de Congo, en Gabrielle gaat mee. En nee, natuurlijk laat zij zich niet in de rol duwen van een blanke kolonisten vrouw. Zij gaat mee op expedities en zo leert Leyssens de lezer door de ogen van een vrouw te kijken naar de blanke Europeaan in Afrika. Erg verfrissend, maar wat mij betreft ook super geloofwaardig.

Wat een prachtige debuutroman heeft Herlinde Leyssens geschreven

Wat een boek heeft Herlinde Leyssens geschreven. Superknap. Gebaseerd op historische informatie. Gabrielle Deman was de eerste blanke Europese vrouw die op deze manier de Congo heeft doorkruist. En ja, samen met haar man Albert Silley. De brieven, de reisverslagen van haar man, die Gabrielle moet uitwerken. Haar keuze om de Congolezen mensen te laten zijn in plaats van “ zwarte primitieven”, haar keuze een sterke vrouw dit verhaal geloofwaardig te laten vertellen. Kortom, ik ben erg onder de indruk van dit debuut en kijk uit naar het volgende verslag uit  het leven van Gabrielle Silley/Deman. Kom maar op met dat boek. Herlinde Leyssens Kongokorset is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Recensie van Mieke Koster

Herlinde Leyssens – Kongokorset

• Titel: Kongokorset