Javier Marías Berta Isla Recensie ∗∗∗

Javier Marías Berta Isla recensie waardering en informatie over de inhoud van deze Spaanse roman. Op 11 oktober 2018 is bij Uitgeverij Meulenhof de omvangrijke nieuwe roman van de Spaanse schrijver Javier Marías Berta Isla verschenen.

Javier Marías Berta Isla Recensie

Javier Marías Berta Isla Recensie

Berta Isla is de nieuwste roman van Javier Marías, de Madrileense schrijver van al een hele rij veelgeprezen en met prijzen bekroonde romans en een bovendien serieuze kandidaat voor de Nobelprijs voor de Literatuur. Berta Isla is een kloeke roman van maar liefst 572 pagina’s. Het thema van de roman is “Hoe goed kennen wij eigenlijk iemand?”. Zelfs iemand met wie je een heel bijzondere band hebt, iemand die je heel na staat, ken je misschien wel niet echt, of niet op de manier waarop je die persoon denkt te kennen.

Berta Isla gaat over Tomás Nevinson en Berta Isla, die elkaar leren kennen in Madrid eind jaren 60. Ze zijn dan nog heel jong en zitten nog op school, maar toch maken ze een soort stilzwijgende afspraak met elkaar, om de rest van hun leven bij elkaar te blijven. Tomás gaat studeren in Oxford en komt bij tijd en wijle een paar maanden naar huis. Als hij bijna is afgestudeerd, valt er iets voor in Oxford, waardoor zijn leven totaal anders verloopt dan hij gepland of misschien wel gehoopt had. Hij wordt gedwongen een dubbelleven te gaan leiden: het leven van iemand in dienst van de Britse Ambassade, maar tegelijkertijd het leven van een spion. Berta en hij trouwen, ook al weet Berta helemaal niets van het dubbelleven van haar man.

Een verwarrend dubbelleven met fatale consequenties

Pas na een paar jaar huwelijk, als hun zoon geboren is, bereikt haar op een nare manier, waarbij zowel Berta als het kind in gevaar zijn, het bericht dat Tomás een dubbelleven leidt. Hij vertelt haar alleen wat hij mag vertellen, verder mag ze niets vragen. Ze kiest er voor toch bij hem te blijven – een vraag die halverwege de roman nadrukkelijk naar boven komt bij allebei. Op haar manier doet ze allerlei onderzoek naar spionagewerk en probeert ze toch dingen te weten te komen over het andere leven van haar man.

Op een dag neemt hij afscheid om naar een klus te gaan en komt dan 12 jaar niet meer terug. Berta wordt tot weduwe verklaard en krijgt een uitkering van de Britse Ambassade. Hoewel ze probeert haar leven op te pakken, en dat ook goed doet met haar baan aan de Universiteit en ze zelfs nieuwe mannen toe probeert te laten in haar leven, blijft ze ergens in haar hart geloven dat Tomás terug zal komen.

Voor mij kwam het verhaal van Tomás en Berta wat langzaam op gang. Misschien komt dat doordat het eerste deel van de roman in de derde persoon wordt geschreven. Pas op het moment dat het verhaal verder verteld wordt vanuit Berta begon het me te raken. Heel bijzonder om mee te beleven hoe een huwelijk voornamelijk uit gedachten over iemand bestaat in plaats van over daadwerkelijk samenzijn. Berta heeft uiteraard moeite met het dubbelleven van haar man, ze weet helemaal niets van hem en moet elke keer weer “opnieuw beginnen hem te leren kennen” als hij weer een poos thuis is. Berta heeft ook moeite met het soort werk wat haar man doet: het patriottisme voor het Britse Rijk vindt ze moeilijk te aanvaarden, zeker tegen de achtergrond van het Franco regime wat nog maar net achter de rug is. Wie zijn de “ons” en “wij” waar Tomás het over heeft tijdens de sporadische gesprekken over zijn werk?

James Bond-achtig spionageverhaal gecombineerd met een droevige liefdesgeschiedenis

Het lijkt ook wel alsof Berta niet echt een keuze heeft: al jong heeft ze gekozen dat Tomás haar man zou zijn en nu dat een feit is, kan ze niet meer terug, of hij nou dood is of levend. Hoewel Berta heel trouw en vasthoudend lijkt daarin, is ze vaak eenzaam en droevig. Ook Tomás is een eenzame man, wiens leven hem ontstolen is, zoals hij het omschrijft aan het einde van zijn spionage-carrière. Een verhaal over twee mensen die ondanks hun liefde voor elkaar en een veelbelovende start, slachtoffer zijn van “Het Leven”. En er komt dus ook niets “goed”, daarvoor is er teveel gebeurt… Een mooie, spannende en droevige roman, die het midden houdt tussen een James Bond-achtig spionageverhaal en een droevige liefdesgeschiedenis. Javier Marías Berta Isla is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Javier Marías – Berta Isla

• Titel: Berta Isla