Huub Beurskens Steyler Recensie

Huub Beurskens Steyler recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman. In september 2018 verschijnt bij Uitgeverij Koppernik de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Huub Beurskens – Steyler.

Huub Beurskens Steyler Recensie

Huub Beurskens Steyler Recensie

De Limburgse schrijver en dichter Huub Beurskens heeft tot nu nog geen echt groot lezerspubliek weten te bereiken. Alhoewel zijn vorige roman Eindeloos eiland wel op de shortlist van de ECI Literatuurprijs terecht is gekomen. Steyler is de nieuwe roman van Huub Beurskens die meer dan lezenswaardig is.

Mathieu de hoofdpersoon van het boek wordt uitgenodigd in Frankrijk door zijn jeugdvriend Lucas die hij als bijnaam Steyler heeft gegeven. Dit is een ironische verwijzing naar het Limburgse kloosterdorp Steyl. Onderweg naar Lucas overnacht Mathieu in een hotel waar met hij een aantal wonderlijke personages wordt geconfronteerd. Voordat hij het huis van zijn vriend Lucas bereikt, komt hij hem onderweg al tegen. Zijn vriend reageert vreemd en enigszins afwerend. Hij lijkt bijna wel te hallucineren.

Steyler is een unieke, ongeremde roman die een groot lezerspubliek verdient

Als de dag vordert en de vrienden samen optrekken lijkt Mathieu mee te gaan in de hallucinaties. Meerdere keren denkt hij de personages uit het hotel te zien. Gedurende de dag vertelt Lucas ook het verhaal van zijn zoon die in China onderzoek blijkt te doen. In een aantal geheimzinnige brieven wordt uitleg gegeven over het onderzoek. Om deze brieven in veiligheid te brengen blijkt Lucas Mathieu te hebben uitgenodigd. Als de vriendin van de zoon van Lucas plotseling opduikt komt alles in een stroomversnelling. Er blijken verbanden te zijn met een moordpartij in het verleden die bovendien een verband heeft met het klooster van Steyl.

De roman Steyler is soms verwarrend doordat Huub Beurskens ongeremd zijpaden durft te nemen. Om het verhaal te kunnen volgen wordt de lezer soms op de proef gesteld. Echter het plezier van het vertellen en schrijven spat van elke pagina af. Zelfs al raak je wellicht de weg even kwijt. De unieke stijl van Huub Beurskens, gecombineerd met zijn bijzondere gevoel voor humor zorgen ervoor dat je Steyler met veel plezier uitleest. Wederom bewijst Huub Beurskens dat hij een groot lezerspubliek verdient. Huub Beurskens Steyler is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Huub Beurskens – Steyler

• Titel: Steyler
  • Schrijver: Huub Beurskens (Nederland)