Irena Brignull Havikskruid Recensie

Irena Brignull Havikskruid Recensie

Fantasyboek Irena Brignull Havikskruid Recensie

Irena Brignull Havikskruid Recensie. Soms spreekt een cover me zo erg aan, dat ik het boek moet lezen. Dat was het geval bij Havikskruid. Een compliment voor Rian Visser Grafisch Ontwerp, die verantwoordelijk was voor de omslag! Gelukkig was het boek minstens zo mooi. Havikskruid gaat over Poppy en Ember. Ember is opgegroeid in een heksenclan, Poppy in de “normale” wereld. Haar moeder is al sinds ze klein werd voor gek versleten en zit in een inrichting. Haar vader zorgt zo goed en kwaad voor Poppy als het gaat, maar ze missen een echte band. Vrienden heeft Poppy ook niet, ze verhuizen erg veel en bovendien vinden de kinderen haar raar. Als ze Ember ontmoet, ontstaat er een vriendschap tussen de twee. Hun levens blijken meer met elkaar verbonden dan ze beiden voor mogelijk houden. Het heeft te maken met een voorspelling van ruim driehonderd jaar geleden over de nieuwe heksenkoningin. Ember overtreedt door haar vriendschap met Poppy de regels van de heksenclan. Als ze allebei verliefd worden op dezelfde jongen, wordt de situatie nog wat gecompliceerder.

Onderhuidse spanning in Havikskruid

Irena Brignull weet een prachtige spanningsboog te maken. Door de personages terloopse opmerkingen te laten maken, of gedachtes te hebben, worden hun motieven duidelijker. Nergens ligt het er dik bovenop, wat ik fijn vind, omdat het mij als lezer enorm het boek in trekt. Af en toe speelt Brignull wat met de tijd, laat ze een bepaalde situatie nog eens door de ogen van een ander personage zien. Dat maakt dat het nooit saai wordt, en dat je de aandacht van de lezer goed vastgehouden wordt. Persoonlijk spreekt het contrast tussen de twee werelden me ook erg aan. Helemaal als Ember in de wereld van Poppy komt en ze opmerkt hoe geordend alles is. En vooral, hoe afgesloten de mensen van de natuur en haar ritme leven. Iets wat in onze huidige maatschappij ook zo is. Het wordt nergens moraliserend, maar het kan je als lezer wel weer even aan het denken zetten. Brignull voert het verhaal op naar een enorm hoogtepunt, ik kon het boek op een gegeven moment echt niet meer wegleggen. Het einde is wat open. Daar moet je van houden. In dit geval vond ik het wel passen.

Irena Brignull Havikskruid, een prachtig fantasyboek!

Tja, het is gewoon een prachtig boek, Havikskruid van Irena Brignull. De personages zijn interessant, hebben allemaal hun eigen beweegredenen die door Brignull subtiel gemotiveerd worden. En hoewel ik sommige personages best irritant vond, waren ze wel te begrijpen. Op zich vind ik het ook altijd wel knap als een schrijver een personage zo weet te karakteriseren dat je er een hekel aan kunt krijgen.  Het boek blijft boeien, zakt nergens in. Vandaar dat Havikskruid van mij een +++++ (uitstekend) krijgt.

recensie havikskruidHavikskruid van Irena Brignull meer informatie en bestellen

• Titel: Havikskruid
  • Oorspronkelijke titel: The Hawkweed Prophecy