Jan Brokken – De tuinen van Buitenzorg

Jan Brokken De tuinen van Buitenzorg recensie en informatie over de inhoud van dit nieuwe geschiedenisboek. Op 2 februari 2021 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact het nieuwe non-fictie boek van de Nederlandse schrijver Jan Brokken.

Jan Brokken De tuinen van Buitenzorg recensie en informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van De tuinen van Buitenzorg.  Het boek is geschreven door Jan Brokken. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver Jan Brokken.

Jan Brokken De tuinen van Buitenzorg Recensie

De tuinen van Buitenzorg

• Schrijver: Jan Brokken (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek
  • Verschijnt: 2 februari 2021
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook

Waardering voor het nieuwe boek van Jan Brokken

• “Geslaagd en soms aangrijpend nieuw boek van Jan Brokken over de jaren die zijn moeder doorbracht in Nederlands-Indië. Zonder sentimentaliteit maar invoelend en bijna broos en in een mooie stijl vertelt Jan Brokken over een zoektocht naar het leven van zijn moeder voordat hij zelf geboren was.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “Zoektocht naar de levendige jonge vrouw die zijn moeder ooit was voordat ze in 1949 getraumatiseerd naar Nederland kwam.” (NRC, ●●●●)

Jan Brokken te gast bij tv-programma Tijd voor Max

Op woensdag 3 februari 2021 is Jan Brokken te gast in het tv-programma Tijd voor Max om over zijn nieuwe boek te vertellen.

Flaptekst van het nieuwe boek van Jan Brokken

Toen de 23-jarige Olga en de twee jaar oudere Han in 1935 naar Nederlands-Indië verhuisden, was het alsof de ene na de andere wereld voor hen openging, in een bijna duizelingwekkend tempo. De eerste maanden brachten ze door op Java, later woonden ze in Makassar, waar Han onderzoek deed. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verwoestte de wereld waarin Olga en Han volledig waren opgegaan. In 1947 moesten ze terugkeren naar Nederland. Olga is de moeder van Jan Brokken vóór ze zijn moeder werd.

Na het overlijden van zijn ouders overhandigde tante Nora hem de brieven en foto’s die haar zus Olga haar vanuit Buitenzorg en Makassar schreef. Teder, sensitief en tastend zoekt Brokken in die brieven naar de vrouw die gedurende haar leven altijd een onbekende voor hem was gebleven: ‘Mijn broers kenden mijn moeder uit Indië, ik niet. Mijn broers hadden mijn moeder geen moment uit het oog verloren in het jappenkamp, hadden op de stapelbedden boven haar gelegen in de hut van het repatriëringsschip. Ik kende haar alleen als de vrouw van de dominee in een oer-Hollands dorp.’

Haar verhaal verweeft Jan Brokken op ingenieuze wijze met beschouwingen over muziek, literatuur, cultuur en geschiedenis, zoals componist Leopold Godowsky die in de ban raakte van de gamelan, de taalgeleerden Adriani, Matthes, Cense die hele werelden ontdekten en de moeder van Hella S. Haasse, die de bekendste concertpianist van Indië was. De tuinen van Buitenzorg is een juweel van een boek, van een schrijver op de toppen van zijn kunnen.