Jan Rot – O ja! Recensie ∗∗∗

Jan Rot O ja! recensie en informatie over dit autobiografische boek. Op 17 juni 2019 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact het boek van Jan Rot met autobiografische verhalen uit de jaren 90. Het boek heeft als titel O Ja!

Jan Rot O ja! Recensie en Informatie

Jan Rot is al sinds 1978 actief als muzikant en tekstdichter. Alhoewel zeer geliefd om zijn teksten en vooral hertalingen, heeft hij nooit echt het succes mogen smaken van een grote hit. Vooral hij in de jaren negentig was hij hier wel naar op zoek. Als veelzijdig man is Jan Rot niet alleen actief als muzikant. Vanaf de jaren 90 neemt ook hij geregeld de pen ter hand om columns en verhalen te schrijven en maakt hij de theaters onveilig.

In O ja! heeft Jan Rot veel van zijn persoonlijke belevenissen in de muziek en zijn persoonlijk leven in de periode 1990-1999 te boek gesteld. Zijn zoektocht naar succes weet hij op een ontwapende wijze te vertellen zonder ook maar ergens te vervallen in zelfbeklag, tenzij op relativerende wijze. Voor de samenstelling van het boek heeft Rot geput uit de vele columns en verhalen die hij in de jaren 90 van de vorige eeuw heeft geschreven en gepubliceerd.

Jan Rot O ja Recensie

Naast zijn persoonlijke verhalen, schetst Jan Rot een kroniek van de jaren 90. Per jaar zijn de, volgens hem, bepalende gebeurtenissen aangevuld met de belangrijke mensen die overleden zijn. Zo ontstaat inderdaad het Oh ja gevoel als je zelf deze periode bewust hebt meegemaakt.

Droogkomische en relativerende persoonlijke kroniek van de Jaren 90

Omdanks de opsommingen waarmee het boek vol staat, blijft het toch uitstekend leesbaar. Gelukkig zijn het wel de persoonlijke belevenissen die het boek dragen. Jan Rot heeft een vlotte pen en is nergens pretentieus. Zijn vaak droogkomische relativerings-vermogen zorgen voor vaak voor een glimlach. Al met al is O ja! een leuk en prettig  te lezen persoonlijk kroniek van de jaren 90 geworden dat ideaal is als vakantieliteratuur. O ja! is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

O ja!

• Schrijver: Jan Rot (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Verschenen: 17 juni 2019
  • Omvang: 208 pagina’s

Inhoud van O ja!

Jan Rot neemt zijn publiek mee naar het einde van de vorige eeuw, de jaren ’90. Dichtbij en toch alweer ver weg. Vanaf nieuwjaarsmorgen 1990 tot het aftellen voor het nieuwe millennium, lopen we langs Rots hoogte- en dieptepunten als zanger, liedjesschrijver, theatermaker en columnist. (Op privé-besognes en liefdeszaken is fors gesnoeid, want dat weten we nu wel.) Tussendoor wordt ruim gestrooid met O ja!-momenten uit het collectief geheugen. Een heerlijke tijdreis, ook voor wie denkt: ‘Mmm, jaren ’90 heb ik niet veel mee.’ Laat dat maar aan Jan over, oftewel: ieder voor zich, Rot voor ons allen!

Jan Rot Informatie

Jan Rot Stopdetijd Boek met LiedtekstenJan Rot – #stopdetijd
Alle popteksten en vertalingen