Jan Vantoortelboom – Jagersmaan Recensie ∗∗∗∗

Jan Vantoortelboom Jagersmaan recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek.  Op 24 april 2019 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact de nieuwe roman van de Vlaamse schrijver Jan Vantoortelboom Jagersmaan.

Jan Vantoortelboom Jagersmaan Recensie

In Jagersmaan keert de Vlaamse schrijver Jan Vantoortelboom terug naar de periode waarin zijn eerder veschenen romans Meester Mitraillette en De verzonken jongen zich afspelen, het Vlaanderen van direct na de Eerste Wereldoorlog. De hoofspersoon van de roman Victor heeft de verschrikkingen van de loopgraven overleefd, zij het tenauwernood. Helemaal ongeschonden is hij niet uit de strijd gekomen. Een groot litteken is op zijn hoofd terug te vinden en hij gaat bovendien behoorlijk gebukt onder de traumatische herinneringen aan de oorlog.

Hij woont en werkt op de boerderij van zijn moeder. Als hij een dochter verwekt bij een getrouwde vrouw is de schande groot. Het verlangen naar een normale omgang mijn zijn dochter, Anna, is groot. Echter het is onmogelijk om aan dit verlangen invulling tegen. alhoewel hij haar wel zo nu en dan ziet. Zijn moeder koopt voor Victor een enkele reis met de boot naar Amerika om zo de schandvlek uit te wissen.

Niemand kan zich onttrekken aan de burgeroolog in Ierland

Aan boord van het schip dwingen leden van de Ierse verzetsbeweging IRA hem om overboord te springen en deel te nemen aan de burgeroorlog in hun land. Victor weet zich in eerste instantie toch te ontworstelen aan de ronselaars en bereikt, meer dood dan levend, de kust van Ierland. Na een aantal omzwervingen maakt hij kennis met een meisje dat hem aan zijn dochter doet denken. Na een dramatische gebeurtenis, is hij gedwongen om samen met het meisje te vluchten. Uiteindelijk kunnen ze zich niet onttrekken aan de fatale burgeroorlog die Ierland teistert.

Jan Vantoortelboom Jagersmaan Recensie

Thuis in het dorpje Elverdinge probeert zijn moeder met zichzelf in het reine te komen. Ze probeert verantwoording af te leggen voor haar genomen beslissing. Echter het verlangen naar haar zoon blijft groot. En als zijn na weken nog geen bericht van hem ontvangen heeft, worden haar zorgen alleen maar groter. Tot het moment waarop zijn een in het Engels geschreven brief ontvangt uit Ierland.

Compacte, indringende en aangrijpende roman

In zijn zo kenmerkende en indringende stijl heeft Jan Vantoortelboom weer een prachtige loot toegevoegd aan zijn verhalen over de periode van direct na de Eerste Wereldoorlog. Een verhaal over liefde, verlangen naar een normaal leven en de onmogelijkheid ervan door de situatie waarin mensen terechtkomen. Jagersmaan is een compactie, indringende en aangrijpende roman die gewaardeerd is met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Jagersmaan

• Schrijver: Jan Vantoortelboom (België)
  • Soort boek: sociale roman, Vlaamse roman