Jean-Marc van Tol Musch recensie

Jean-Marc van Tol Musch Recensie Roman over Johan de Witt. Musch is het eerste deel van de trilogie historische romans van Jean Marc van Tol die zich afspelen in het Nederland van de 17e eeuw. Jean-Marc van Tol zullen velen kennen als de tekenaar van de stip Fokke & Sukke. Wat minder bekend is dat hij historische letterkunde studeerde aan de UvA bij Herman Pleij, sterker nog hij studeerde hier in af. En nu is er dan zijn eerste historische roman, getiteld Musch. Het boek verschijnt op 26 mei 2018 bij Uitgeverij Catullus en zal op die datum in ontvangst worden genomen door Herman Pleij tijdens het festival Letteren op Loevestijn.

Jean-Marc van Tol Musch Recensie

Jean-Marc van Tol Musch Recensie

Op zijn mist is de Johan de Witt trilogie van de debuterende schrijver Jean-Marc van Tol ambitieus te noemen. De cyclus van historische romans moet uiteindelijk zo’n 1500 pagina’s in totaal gaan omvatten. Musch is het eerste deel van dit project. Jean-Marc van Tol is als tekenaar van de bekende strip Fokke & Sukke geen onbekende. Minder bekend is dat hij dat hij afgestudeerd is als historisch letterkundige bij de bekende professor Herman Pleij. Hij is al jaren betrokken bij het Huygens ING project dat het doel heeft om alle brieven van raadspensionaris Johan de Witt voor een modern publiek leesbaar te maken. Zie hier ook de bron van waaruit Jean-Marc van Tol zijn inspiratie heeft gevonden voor zijn debuut Musch.

De machtsstrijd tussen Cornelis Musch en Jacob Cats

Van 1593 tot 1650 was griffier van de Staten-Generaal Cornelis Musch, een van de machtigste mannen, zo niet de machtigste man de Nederlanden. Hij was een machtspoliticus avant la lettre die door machinaties, bedreigingen en alle andere machtsmiddelen die hem ter beschikking stonden een centrale positie wist te verwerven waar niemand omheen kon, zelfs de koning niet. Tijdens zijn leven voerde hij een continue strijd met raadspensionaris en zijn schoonvader de dichter Jacob Cats. Jean-Marc van Tol heeft de fictieve memoires van Musch als uitgangspunt voor zijn boeiende roman gekozen. Met merkbaar genoegen beschrijft Van Tol de machtsstrijd die in de Gouden Eeuw alom gevoerd werd in de Nederlanden. Uiteraard heeft hij gebruik gemaakt van feitelijke bronnen. Daar waar de bronnen ontbreken vult Van Tol zelf heft verhaal in.

Een fascinerend stuk Nederlandse geschiedenis zeer overtuigend vertelt

In het eerste deel van Musch moet je even wennen aan de vele personages en de verhaallijnen. Maar na een kleine 100 pagina’s wordt je volledig het verhaal ingezogen. Deze fascinerende periode in de Nederlandse geschiedenis weet Jean-Marc van Tol op zeer overtuigende wijze over het voetlicht te brengen. Met Musch heeft Jean-Marc van Tol een zeer geslaagd eerste deel geschreven van zijn Johan de Witt trilogie. De verwachtingen zijn hoog gespannen voor deel twee. Jean-Marc van Tol – Musch is gewaardeerd met ★★★  (uitstekend).

Jean-Marc van Tol – Musch Informatie

Johan de Witt Trilogie 1

• Titel: Musch
  • Schrijver: Jean-Marc van Tol (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Uitgever: Uitgeverij Catullus
  • Verschijnt: 26 mei 2018
  • Omvang: 511 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback
  • Prijs: € 29,95 / € 24,95
  • Waardering★★★  (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Jean-Marc van Tol – Musch

‘Musch’ is het eerste deel van een trilogie over het leven van Johan de Witt (1625-1672). Het is een caleidoscopisch boek waarin vanuit verschillende personages en perspectieven de gebeurtenissen van het wonderlijke jaar 1650 worden beschreven. Veel van de bronnen, zoals de brieven van Johan de Witt, de berijmde memoires van Jacob Cats, de dagboekfragmenten van de Loevesteinse gevangenen en de getuigenissen van betrokkenen, zijn authentiek. Leemten in de bronnen – veel stukken zijn vanwege compromitterende inhoud vernietigd – zijn door Jean-Marc van Tol aangevuld.

Jean-Marc van Tol (Nederland) – Buat
Johan de Witt-trilogie deel 2
historische roman