L.H. Wiener – Zeeangst

L.H. Wiener Zeeangst recensie en informatie over de inhoud van dit boek met verhalen over een zeiltocht langs de kust van Zuid-Engeland. Op 24 juni  2020 verschijnt bij Uitgeverij Pluim het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver L.H. Wiener.

L.H. Wiener Zeeangst Recensie en Informatie

Wie al eens eerder werk van de Nederlandse verhalenschrijver L.H. Wiener gelezen heeft, weet dat het vaak een autobiografisch karakter heeft. In veel van zijn verhalen lijken persoonlijke ervaringen door te schemeren, zij het dat Wiener zich ongetwijfeld de vrijheid veroorloofd om ze te fictionaliseren als dit de plot ten goede komt. In Zeeangst, echter is een, zoals hij zelf zegt, logboek van een zeiltocht.

Naast verhalenschrijver is Wiener ook een verwoed zeiler en liefhebber van Engeland. Zeeangst is het verslag van een zeiltocht die hij samen met zijn geliefde en hun poes maakt vanaf Nederland langs de zuidkust van Engeland naar het eiland Wight. Onderweg bezoekt hij het graf van de schrijver Malcolm Lowry en mijmert hij over schrijfster Virginia Woolf.

L.H. Wiener Zeeangst Recensie

De cynische, soms droogkomische, toon die veel liefhebbers van de fictie van L.H. Wiener zo kenmerken, zijn ook in Zeeangst volop aanwezig.  Aan boord blijkt hij verre van een held te zijn. Alhoewel de Engelse zuidkust geen onbekend terrein voor hem is, ervaart hij overal gevaren. Hij vertrouwt de zee niet net als dit geldt voor de poes aan boord waaraan Wiener zich spiegelt.

Echte aanbeveling voor een aantal uren leesplezier in deze bijzondere tijden

Toch raakt Wiener geïnspireerd door de natuur die hij tijdens de tocht ervaart. Bovendien mijmert hij volop over de vooral Engelse literatuur en nautische boeken. Hij neemt de tijd om op zijn welbekende wijze te mijmeren over zijn leven en wat de zijn beperkte toekomst (Wiener werd dit jaar 75 jaar oud) nog in het verschiet heeft. Goed is ook dat L.H. Wiener zichzelf blijft en zich niet al te veel laat leiden door politieke correctheid en daardoor zo nu en dan heerlijk uit de bocht vliegt. En of alles ook werkelijk gebeurt is zoals Wiener het beschrijft, is de vraag maar dat doet op geen enkele wijze afbreuk aan het leesplezier.

Met Zeeangst overtuigt L.H. Wiener eens te meer. Een echte aanbeveling voor een aantal uren leesplezier in deze bijzondere tijden.  Het nieuwe boek van L.H. Wiener is door de redactie gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Zeeangst

Een logboek

• Schrijver: L.H. Wiener (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek
  • Uitgever: Uitgeverij Pluim
  • Verschijnt: 24 juni 2020
  • Omvang: 284 pagina’s

Flaptekst van het boek met zeilverhalen van L.H. Wiener

“Op 4 mei 1958, ik was toen dertien, heb ik op driehonderd meter voor de kust van Zandvoort, het verdrinkingsproces geheel ondergaan, al kwam het op enkele seconden na net nog niet tot “waterademhalen”, een formulering van de dichter J.B. Charles. Deze traumatische gebeurtenis heeft de zee voor mij getransformeerd tot een vijand, die het op mij heeft voorzien en die ik vrezen moet, terwijl ik weet dat het niet zo is. En zo is zeezeilen voor mij een dualistische uitdaging geworden. Enerzijds zee kiezen en opgaan in de natuur, met alle existentiële diepgang van dien, en anderzijds het tarten van de dood. Niets minder dan dat. In dit laatste opzicht vallen schrijver en schipper samen tot de man die ik ben.’ – L.H. Wiener

Zeeangst is het nautische logboek van een schipper, die met zijn vriendin en hun poes een zeiltocht maakt langs de Engelse zuidkust en het eiland Wight, en tevens het scheepsjournaal van een schrijver die landinwaarts een waterglas whisky ledigt bij het graf van Malcolm Lowry en een saluut brengt aan Virginia Woolf. Het is een boek om in te verdrinken.