Lesereise Färöer – Faeröer Reisverhalen

Lesereise Färöer Faeröer Reisverhalen recensie en informatie over dit boek met reisverhalen van de Faeröer eilanden. Op 26 juni 2019 verscheen bij Uitgeverij Picus Verlag dit boek met reisverhalen van de Faeröereilanden, geschreven door Peter Lachnit en Heike Possert.

Lesereise Färöer Faeröer Reisverhalen Recensie en Informatie

Faeröer is gelegen in het noorden van de Atlantische Ocean zo ongeveer tussen Shetland, IJsland en Noorwegen.  Het is een semi-zelfstandig land, officieel een autonoom land binnen het Koninkrijk Denemarken. In totaal bestaat de archipel uit achttien eilanden waarvan er zeventien bewoond zijn. De ruim 50.000 inwoners van Faeröer wonen letterlijk aan de rand van Europa en dagelijks te kampen met een weerbarstig klimaat.

Toch is de welvaart van Faeröer in de afgelopen decennia enorm toegenomen. Vooral veroorzaakt door de visserij. Bovendien speelt in de afgelopen jaren ook toerisme een steeds belangrijkere rol. Zeker nu bijvoorbeeld National Geographic en andere belangrijke media de eilandengroep heeft aangemerkt als een plek die je gezien moet hebben.

Lesereise Färöer Faeröer Reisverhalen001Boek-Bestellen

In Nederland is er tot nu toe relatief weinig aandacht voor de Faeröer. Laat staan dat er veel over geschreven wordt. Gelukkig is er dan altijd de mogelijkheid om je te wenden tot boeken die in een andere taal zijn uitgegeven. Voor in het Duitse taalgebied verschijnt er zo nu en dan een mooi boek. Dat zal mede veroorzaakt zijn doordat er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland al een lange traditie bestaat in het uitgeven van reisboeken met inhoud. Sterker nog er is een aantal prachtige reeksen van boeken op dit terrein waarvan de reeks Lesereise, uitgegeven door het Oostenrijkse Picus Verlag er een van is.

Schetst een mooi, informatief en gebalanceerd portret van een boeiend klein land aan de rand van Europa

Lesereise Färöer schetst in ruim 130 pagina’s, in een zeer mooi gebonden boek dat je letterlijk in je binnenzak kun meenemen, een mooi en zeer informatief portret van deze bijzondere eilandengroep. Zowel geschiedenis, economie, politiek, volksaard, toeristische attracties als cultuur en sport krijgen volop aandacht. Het lukt de auteurs uitstekend om de lezer goed te laten kennismaken met dit exotische stukje Europa, verscholen in de noordelijke Atlantische Oceaan. Kritisch, informatie, met empathie geschreven en zeer verzorgd uitgegeven. Helaas in er in Nederland geen uitgever die zich waagt aan een vergelijkbare reeks boeken. Lesereise Färöer is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Lesereise Färöer

Wo Wasserfälle bergauf fließen

• Schrijvers: Peter Lachnit, Heike Possert (Oostenrijk)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Taal: Duits
  • Uitgever: Picus Verlag, Lesereisen
  • Verschenen: 26 juni 2019
  • Omvang: 132 pagina’s
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van het boek met Faeröer reisverhalen

Auf den baumlosen Inseln im Nordatlantik leben mehr Schafe als Menschen. Um die Bewohner auf allen 18 Inseln zu halten, werden Tunnels durch Berge und unter dem Meer gebaut und Hubschrauber als Verkehrsmittel eingesetzt. Damit fliegen die Mitglieder einer der egalitärsten Gesellschaften weltweit über surreale Berge und spitze Felsen, über unzählige Wasserfälle, senkrecht abfallende Klippen mit mehr als 500 Metern Höhe und eine spektakuläre Brandung. Das Wetter ist wild, nass und stürmisch man sagt, dass man auf den Färöern ohne Probleme alle vier Jahreszeiten an einem Tag erleben kann.