Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis

Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis recensie waardering en informatie over de inhoud van het kerstboek. In mei 2018 is bij Uitgeverij Moon de kerstroman verschenen van de Engelse schrijver Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis.

Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis Recensie

Rond Kerstmis lees ik graag een sfeervol kerstboek. Maar, hoewel de winkels vaak vol staan met Sinterklaas boeken, de boeken met Kerstverhalen zijn vaak wat lastiger te vinden. Zeker voor een iets ouder leespubliek. Matt Haig is er in geslaagd een sfeervol, hoopvol, grappig en avontuurlijk verhaal te schrijven over een jongen met de naam Kerstmis!

Een spannende reis waarin niets onmogelijk blijkt

Nikolas leidt met zijn vader Joel een vrij eenzaam en vooral arm bestaan. Hij heeft voor kerst niet meer gekregen dan een zelfgemaakte slee van zijn vader en een pop gemaakt van een oude knolraap. Een cadeau van zijn overleden moeder. Op een dag besluit vader Joel op reis te gaan met een aantal andere mannen. Voor de koning gaan ze op zoek naar Elfhelm, waar Elfen zouden wonen. Joel laat Nikolas achter bij zijn nare tante Carlotta. Op een dag besluit Nikolas te ontsnappen, op zoek naar zijn vader. Deze reis leidt hem naar een bijzondere bestemming waarin hij leert dat niets onmogelijk is.

Grappig kerstverhaal met een flinke scheut magie

Direct vanaf de eerste regel is de toon gezet. Matt Haig spreekt de lezer op een humoristische, prikkelende manier aan. Als jij niet in onmogelijke dingen gelooft, mag je het boek van hem weer weg leggen. Want dan is het niets voor jou. Tja, wat wil je dan? Dóórlezen natuurlijk. Haig neemt je mee op reis met Nikolas, die een doodgoede jongen is, zonder saai te zijn. Want naast goed, is hij ook moedig en heeft hij een leuk gevoel voor humor. Door het toevoegen van een heel Elfenvolk, een grappige trol en een stoute Waarheidsfee én natuurlijk niet te vergeten rendier Blitzen, krijgt het boek nog meer komische noten en een flinke scheut magie. Een verhaal wat lekker weg leest, mooi geïllustreerd in een tot de verbeelding sprekend decor. Perfect leesboek voor in de kerstvakantie.  Matt Haig Een jongen met de naam Kerstmis is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Matt Haig – Een jongen met de naam Kerstmis

• Titel: Een jongen met de naam Kerstmis
  • Schrijver: Matt Haig (Engeland)