Nico Dros – Willem die Madoc maakte

Nico Dros Willem die Madoc maakte recensie en informatie nieuwe historische roman. Op 1 april 2021 verschijnt bij Uitgeverij van Oorschot de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Nico Dros.

Nico Dros Willem die Madoc maakte recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Willem die Madoc maakte. Het boek is geschreven door Nico Dros. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Nico Dros.

Eindelijk weten we meer over de schrijver van de Vos Reinaerde…
Het verhaal van de dichter begint daar waar de geschiedschrijver zwijgt

Achtergrond van de roman Willem die Madoc maakte

Van de auteur van het Middeleeuwse epos Van den Vos Reynaerde weten we dat hij Willem heet en dat hij nog een werk geschreven heeft, namelijk Madoc. Maar daarover is niets bekend. Misschien een ridderverhaal of een avonturenroman. Ook van Willem is weinig bekend. Hij schreef het rond 1250, was goed op de hoogte van de Franse Roman de Renard, die hij niet alleen vertaald, maar ook naar eigen inzicht bewerkt heeft. Hij moet ‘zijn talen’ hebben gekend en over een grote bijbelkennis hebben beschikt. Volgens Frits van Oostrom, hoogleraar Nederlandse Middeleeuwse letterkunde, was hij ook goed op de hoogte van het 13e eeuwse recht op basis van de vele scherpzinnige pleidooien in de Reynaert. Dat Willem een raadsman of griffier in Gent of omstreken is geweest, wordt waarschijnlijk gehouden.

Voorspel

Het boek begint met een voorspel. De letterkundige Willem de Reuvere krijgt een paar waardevolle boeken aangeboden van ene Baillet, waaronder een zeer bijzonder verzamelband met middeleeuwse handgeschreven verhalen. Zit daar soms het tot heden verdwenen boek Madoc tussen? Dat is niet het geval, maar de boeken zijn wel uiterst kostbaar en bijzonder. Het bevat het met de hand op perkament geschreven dierenepos Yzegrim en ook Van den Vos Reynaerde. Na een onrustige periode besluit Willem het verzamelhandschrift voorlopig te laten rusten en zelf een verhaal te gaan schrijven dat in de 13e eeuw begint.

Jeugd

En dan begint de geschiedenis van een jongen, Beda geheten, die na een schipbreuk opgenomen is in een klooster in de buurt van Brugge. …een enorme bruinvis had het kind dat de rugvin met zijn handjes krampachtig beethield, naar de kust gebracht. Uit zijn kleren maken de te hulp geroepen geestelijken op dat het kind van edele afkomst moest zijn, al viel niet te zeggen uit welk land. Er meldt zich echter geen koning of graaf die zijn kind kwijt was geraakt. Beda groeit op in een klooster en maakt daar goede en slechte gebeurtenissen mee. Hij is in de leer om handschriften te kopiëren. Na een verkrachting door de monnik Elmus, besluit Beda het klooster te verlaten. Maar eerst krijgt de monnik nog een pak slaag. Beda laat hem levend achter, maar daarna hebben andere jonge kloosterlingen die hetzelfde was overkomen als Beda, de monnik dood gegeseld. Daarvan krijgt Beda de schuld, terwijl wat later in het verhaal Elmus zelfs als martelaar heilig verklaard wordt.

Lichaam

Beda neemt de naam Madoc aan en komt na allerlei avonturen en relaties terecht bij graaf Hincmar bij wie hij in dienst treedt en zich opwerkt tot de rechterhand en beheerder van zijn landgoed en kasteel. Hincmar wordt in 1214 door de Franse koning Filips II Augustus opgeroepen om te vechten tegen de Duitse keizer Otto IV, die door de paus in de ban was gedaan. Madoc wordt dan zijn plaatsvervanger op het kasteel. Hij moet een strafexpeditie ondernemen tegen huurlingen van Otto, die de omgeving onveilig maken.

Madoc stelt hervormingen in het landgoed van zijn heer voor en doodt de burggraaf Osemund in een duel. Voor Hincmar moet hij naar Parijs om een drankje te zoeken waarmee Hincmar voor nageslacht kan zorgen. Daar vindt Madoc het boek Roman de Renart, dat hij gaat voordragen.

Ondertussen wordt Madoc ‘s nachts bezocht door een onbekende vrouw met wie hij een heftige liefde beleeft. Hincmar denkt dat het liefdesdrankje helpt want zijn vrouw wordt zwanger en baart een zoon.

Geest

Wanneer de graaf komt te overlijden, wordt het kasteel met geweld overgenomen door volgelingen van Osemund. Madoc en de vrouw van de overleden graaf en hun zoon vluchten naar Parijs, waar Madoc merkt dat er nog steeds gezocht wordt naar de moordenaar van de heilige Elmus. Madoc volgt daar theologische colleges aan de universiteit, maar geloven in de bijbel doet hij al lang niet meer. Dit wist hij zeker: zijn geloof was nietig en toch had hij een geweten, een moraal, een ethisch besef en die gaven richting aan zijn leven.

Wanneer enige Welshmen menen hem te herkennen als een kleinzoon van een koning uit Wales ontvoeren ze hem. Ze denken dat hij Wales weer in zijn oude glorie kan herstellen. Madoc ontsnapt en reist naar het zuiden van Frankrijk, waar hij de occitaanse liefdeslyriek ervaart. Hij ontmoet Wijchje. Ook maakt hij daar kennis met kathaarse dorpelingen en hun geloof. Wijchje wil liever terugkeren naar haar geboortegrond Gent, wat Willem (zo laat Madoc zich noemen) grote zorgen baart. Het kan niet anders dan dat ze in Brugge nog steeds op zoek zijn naar de moordenaar van Elmus. In Moerlo vinden ze een huis en Willem een goede baan bij Geeraert Verspronck als rentmeester. Ze krijgen een kind dat na enige jaren dood gaat. Wijchjes rouw slaat om in spirituele en mystieke beschouwingen. Ze verlaat Willem en vertrekt naar een begijnenhuis. Ze heet nu Hadewijch. Willem peinst hoe hij zijn epische, theologische en filosofische ideeën kan vastleggen in een dichtwerk dat Duo Somnia gaat heten.

Ondertussen verneemt Willem dat de Dominicaanse bloedhonden op zoek zijn naar mensen die hun niet aanstaan dankzij een bundel vrijbrieven van Zijne Heiligheid. Willem gaat op zoek naar zijn vrouw, Hadewijch, in Brugge om haar te waarschuwen en wordt daar herkend als Beda, de moordenaar. Hij moet zich voor het gerecht verantwoorden. Met behulp van Verspronck kan hij de moord op Elmus weerleggen, maar de bloedhonden hebben zijn theologische beschouwingen gevonden. Hij wordt nu ook beschuldigd van buitensporige blasfemie in geschrifte. De staf is ongenadig: de dodenkluis. Ingemetseld tot de dood erop volgt, waarna ratten ervoor zullen zorgen dat er niets van je overblijft.

Naspel

Hoe dit afloopt, zal ik hier niet vermelden. De letterkundige Willem de Reuvere heeft zijn roman geschreven, maar of hij het ooit zal uitgeven? Hij twijfelt er over. Het is niet van deze tijd, vindt hij en richt zijn aandacht om de verzamelhandschriften goed terecht te laten komen.

Kanttekeningen bij de roman

De auteur heeft goed zich verdiept in de middeleeuwen rond 1200 en zijn fantasie de vrij loop gelaten over de onbekende auteur van het werk over de vos Reinaerde. Beda, Madoc of Willem is dus één persoon met meerdere namen. En ook met meerdere gezichten. We zien hem als kloosterling, avonturier, vechtersbaas, echtgenoot, rentenier en vooral als wetenschapper die zich het liefst met literaire teksten bezig houdt en zijn eigen filosofische gedachten op perkament neer wil zetten. Madoc is op zoek naar zichzelf. Wie is hij eigenlijk. Van zijn afkomst weet hij niets. Is hij een koningszoon? Of gewoon een vondeling. Die twijfel komt ook terug in zijn (on)geloof, waar hij steeds mee worstelt.

Alle registers over de Middeleeuwen heeft Drost opengetrokken. De kloosters, kloosterlingen en hun leven, het boerenleven tegenover leven op en kasteel, de Parijse universiteit met haar scholastiek, de leer van de katharen en de kruistocht om hen te vernietigen, de mystieke Hadewijch als echtgenote van Madoc, de middeleeuwse literatuur.de hoofse liefde, oorlog en duels. Het is eigenlijk te veel.

Dros kan goed schrijven, het verhaal boeit vanaf de eerste pagina en de Middeleeuwse sfeer is goed weergegeven. Zijn taalgebruik is van goede kwaliteit, dat goed aansluit bij de sfeer van de middeleeuwen

Over Nico Dros

Nico Dros, geboren op Texel in 1956 studeerde geschiedenis. Hij debuteerde in 1991 met de historische roman Noorderburen over de lotgevallen van een aristocraat, die in de Franse tijd naar een vergeten dorp wordt verbannen. Het boek werd in 1992 genomineerd voor de AKO-Literatuurprijs. In 1994 volgde de verhalenbundel Familiezaken en in 1999 Ter hoogte van het Salsa-paviljoen, een roman over een groep van Texel afkomstige jongeren die begin jaren zeventig in Amsterdam een eigen migrantenkolonie sticht. In 2003 verscheen Het angstzweet der kolonialen, een bundel essays over Java gedurende de eeuwen van Nederlandse overheersing. Een kleine geschiedenis van laaglands fundamentalisme werd genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs.

Weten we nu na het lezen van het boek eindelijk wie die Willem was die de raadselachtige Madoc schreef? Ja, dat moet dan de eigentijdse dr. Willem de Reuvere zijn die met inspiratie van de verkregen Middeleeuwse teksten de roman Madoc schreef, weliswaar 800 jaar later. Een adembenemende en geloofwaardige roman, geschikt voor iedereen die van geschiedenis en literatuur houdt of van een spannende avonturenroman. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

Nico Dros Willem die Madoc maakte Recensie

Willem die Madoc maakte

Recensie en waardering van de roman

• “Een roman van 600 pagina’s over de geschiedenis van een verloren gegaan middeleeuws manuscript: dat lijkt vooraf een flinke opgave, maar ‘Willem die Madoc maakte’ van Nico Dros is een spannende en prachtige historische roman.” (VPRO Gids)

Flaptekst van de nieuwe historische roman van Nico Dros

Na een storm in het jaar 1196 halen kustvissers een kleuter uit de branding. Die blijkt de enige overlevende van een schipbreuk te zijn. De jongen, vermoedelijk een koningskind, brengt zijn jeugdjaren door in een klooster nabij Brugge. Dat ontvlucht hij om zijn familie terug te vinden. Onder de naam Madoc leidt hij een leven als ridder en vecht duels op leven en dood uit, een leven waarin liefde evengoed een hoofdrol speelt. Jarenlang is hij de rechterhand van de legendarische graaf Hincmar. In Parijs ontpopt hij zich tot agnost, vrijdenker en schrijver. Maar als de Inquisitie actief wordt krijgen de ketterjagers ook Madoc in het vizier.

In 2017 ontdekt een Vlaamse mediëvist een verzamelhandschrift uit de dertiende eeuw. Hij raakt ervan overtuigd dat dit eigenhandig werd geschreven door Willem, dichter van het fameuze Van den Vos Reynaerde en het mysterieuze boek Madoc. Hoe houden deze teksten verband met het levensverhaal van de veelzijdige middeleeuwse schrijver? In een roman die tegelijk bloedstollend en intellectueel uitdagend is en waarin de Middeleeuwen in alle kleur oprijzen, speelt Nico Dros een vernuftig spel met de vermeende geschiedenis van de raadselachtigste middeleeuwer: Madoc.