Niek Bremen – Bang voor de liefde Recensie ∗∗∗∗

Niek Bremen Bang voor de liefde recensie en informatie over de inhoud van deze debuutroman. Op 8 april 2019 is bij Uitgeverij In de Knipscheer de eerste roman van Niek Bremen verschenen.

Niek Bremen Bang voor de liefde Recensie en Informatie

Uitgeverij In de Knipscheer heeft inmiddels een traditie opgebouwd om oudere schrijvers te laten debuteren. Met Bang voor de liefde de debuutroman van de in 1947 geboren schrijver Niek Bremen wordt deze bijzondere traditie op geslaagde wijze voorgezet.

Liefdeloze jeugd in een Duits gezin met nazi-sympathiën

In Bang voor de liefde vertelt schrijver Andreas Hechtel het verhaal van zijn getormenteerde jeugd en de wens om aan de gevolgen ervan te ontvluchten. Opgegroeid in een Duits gezin met nazi-sympathiën direct na de Oorlog in Amsterdam heeft Andreas zich nooit thuis en gewenst gevoeld. Zijn ouders en hun Duitse vrienden laten zich menigmaal laatdunkend uit over hem en zijn opvoeding kenmerkt zich door een hoge mate van liefdeloosheid.

Zo ontwikkeld Andreas zich tot een teruggetrokken jonge man die de wereld om hem heen nauwelijks vertrouwt. De enige vriend die enigszins tot hem door weet te dringen is Maurits.

Niek Bremen Bang voor de liefde Recensie

Na de onverwachte en plotselinge dood van zijn moeder, brengt zijn vader hem nieuws over zijn persoonlijke geschiedenis en afkomst. Als ook zijn vader overlijdt duikt er een brief van hem op gericht aan Andreas die hem op een onthutsende wijze meer duidelijkheid verschaft.

De intentieteitscrisis waarin Andreas zich al bijna zijn gehele bevindt, verdiept zich nog verder. Om met zichzelf in het reine te komen besluit hij zijn levensverhaal in een roman te verwerken. Hij reist naar het Texel om in alle rust te kunnen schrijver. Op het Waddeneiland huurt jij een bovenderdieping in de enigszins vervallen villa van een kleurrijke gehandicapte man. Alhoewel het niet echt wil vlotten met zijn roman, ontmoet hij wel een aantal bijzondere en kleurrijke mannen en vrouwen die hem helpen om anders naar zichzelf te kijken.

Geslaagde roman over een man die niet kan ontkomen aan een belastende jeugd

Niek Bremen heeft een geslaagde roman geschreven over een man die niet kan ontkomen aan een belastend verleden. Tot zijn haarvaten ervaart hij het gebrek aan liefde tijdens zijn opvoeding. De foto op de voorkant van de roman waarop de schrijver is afgebeeld naast zijn Alfa Romeo doet vermoeden dat Bang voor de liefde autobiografische elementen bevat. Bremen overtuigt in de wijze waarop hij de ervaringen van de man tot leven weet te brengen. De lezenswaardige roman verdient meer aandacht dat dat tot op heden voor is geweest. Bang voor de liefde is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Bang voor de liefde

• Schrijver: Niek Bremen (Nederland)
    • Soort boek: coming-of-age roman, debuutroman
    • Uitgever: In de Knipscheer
    • Verschenen: 8 april 2019
    • Omvang: 264 pagina’s
    • Recensie romanIn Bang voor de liefde vertelt schrijver Andreas Hechtel het verhaal van zijn getormenteerde jeugd en de wens om aan de gevolgen ervan te ontvluchten. Opgegroeid in een Duits gezin met nazi-sympathiën direct na de Oorlog in Amsterdam heeft Andreas zich nooit thuis en gewenst gevoeld. Zijn ouders en hun Duitse vrienden laten zich menigmaal laatdunkend uit over hem en zijn opvoeding kenmerkt zich door een hoge mate van liefdeloosheid.…lees verder >

Inhoud van Bang voor de liefde

Bang voor de liefde vertelt het verhaal van Andreas von Hechtel, die opgroeit in een Duits gezin in Amsterdam, na de Tweede Wereldoorlog. Door zijn traumatische jeugd is hij niet in staat gevoelens van liefde te ontwikkelen. Zijn besef van de eigen kwetsbaarheid maakt hem zwijgzaam en wantrouwend. Alleen met Maurits, zijn enige vriend, onderhoudt hij contact.

De plotse dood van zijn moeder verandert zijn leven volkomen. Die avond wordt Andreas iets opzienbarends onthuld over zijn verleden en achtergrond; maar een reconstructie is nog niet mogelijk, er zijn te veel hiaten. Later, op het sterfbed van zijn vader, krijgt hij uiteindelijk een brief, die een nieuw licht werpt op zijn bestaan, en veel verklaart – én ontregelt.

De ontdekking van zijn ware identiteit en de moeizame verhouding met zijn ouders lopen als een rode draad door zijn leven. Hij besluit op Texel zijn herinneringen op papier te zetten en in een roman te verwerken. Op dat eiland maakt hij kennis met bijzondere mensen die hem een spiegel voorhouden. Als Maurits bij hen komt logeren, neemt zijn leven een absurde wending. Alle abstracte gesprekken krijgen concrete contouren.