Nieuwe Historische Kinderboeken Tips Recensie Informatie

Kinderboeken die zich afspelen in de geschiedenis zijn van oudsher populair. Sterker nog een aantal van de meest bekende kinderboeken zijn historische kinderboeken. Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe historische kinderboeken tips recensie informatie en boekbesprekingen.

Nieuwe Historische Kinderboeken 2017

Gerben Graddesz Hellinga Moord in de Rocky Mountains RecensieMoord in de Rocky Mountains De pelsjagers van het ongetemde Amerika (1830-1832)

Het ongetemde Amerika, deel 1

• Schrijver: Gerben Gradesz Hellinga (Nederland)
  • Soort boek: historische jeugdroman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: 2017
  • Omvang: 215 pagina’s
  • Prijs: € 16,95
  • Recensie boek: Alhoewel de serie boeken over het Amerika van de 19e eeuw van Gerben Graddesz Hellinga worden gepresenteerd als jeugdboeken zal menig volwassene ook heel wat prettige leesuren kunnen beleven aan deze boeken. Op geen enkele wijze doet het eerste deel van de serie dat ruim 15 jaar geleden voor het eerst werd uitgegeven kinderlijk aan. Sterker nog Hellinga heeft ervoor gekozen om een volwassen schrijfstijl te hanteren. Het eerste deel vertelt het verhaal van de meedogenloze bontjagers die zo rond 1830 op pelzen jagen in de meest afgelegen en onherbergzame delen van Amerika. Dit zijn ook de gebieden waar indianen leven die vaak niet gediend zijn van deze kolonisten. Hellinga weet aan de hand van een aantal jonge hoofdpersonen op een beeldende wijze en vanuit verschillende perspectieven een realistisch beeld te creëren van hoe het moet zijn geweest om te leven in de rauwe omstandigheden van die tijd. Hij kiest zowel het perspectief van de blanke bontjagers als dat van de indianen en doet verslag zonder waardeoordelen. Maar boven alles is Moord in de Rocky Mountains een goed geschreven en spannend avonturenboek dat zowel jongeren als volwassenen zal aanspreken.
  • Waardering★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Gerben Graddesz Hellinga De gouden jaguar RecensieDe gouden jaguar
Onrecht en vergelding in het ongetemde Amerika (1838)

Het ongetemde Amerika, deel 2

• Soort boek: historische jeugdroman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: 2017
  • Omvang: 222 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 16,95
  • Inhoud boek: Apachen verwoesten de rancho van de vader van Maria Gonzales. Het enige dat te redden valt is een gouden beeldje van een jaguar waarop de kaart van het geheimzinnige Cíbola gegraveerd staat. Maria gaat samen met haar broer Juan en karavandrijver en ex-bontjager Fred Barker op zoek naar Cíbola, voortdurend bedreigd door Apachen en door een bende blanke misdadigers. Wie tegenwoordig door het zuidwesten van de Verenigde Staten reist, komt onder de indruk van de enorme afstanden, de woeste leegte, de dorre woestijnen. Terwijl de voormalige Engelse koloniën aan de oostkust in het begin van de negentiende eeuw steeds dichter bevolkt raakten, bleef dit gebied dan ook nog lange tijd ongastvrij en levensgevaarlijk. De blanken die geleidelijk aan steeds dieper het continent introkken, waren in het begin alleen handelaars en ontdekkingsreizigers. Karavaandrijvers trotseerden de woestijn en de Apachen op de Santa Fé-route rond 1838 om handel te drijven met Mexicaanse rancheros. De route was zwaar en de Comanches en de Apachen maakten hem nog gevaarlijker, maar de winst was groot dus namen mensen het risico. Risico’s die nog groter waren omdat de blanken die in dat gebied opereerden vaak ook elkaar bestreden.

Gerben Graddesz Hellinga Verraad in Texas RecensieVerraad in texas
Gringo’s tegen vetsmoelen in het ongetemde Amerika (1839)

Het ongetemde Amerika, deel 3

• Soort boek: historische jeugdroman
  • Uitgever: Verschijnsel
  • Verschenen: 2017
  • Omvang: 222 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 16,95
  • Inhoud boek: Texas Rangers verdedigen hun republiek en de pioners­­stadjes die uit het niets verrijzen, ondanks de dreiging van de Amerikaans-Mexicaanse oorlog. Avonturier Jack Dolman begint een winkel in Daisyville, een pioniers­stadje in de Republiek Texas waar ook de ontvluchte ‘gebonden’ Marianne Char­cot een nieuw bestaan wil opbouwen. Texas Ranger en ex-bontjager Fred Barker gebruikt hen om een Mexi­caanse vrijheidsstrijder te vangen. Maar de oorlog tussen de VS en Mexico over Texas komt steeds dichterbij.

Rob Ruggenberg De boogschutter van HiradoDe boogschutter van Hirado

• Schrijver: Rob Ruggenberg (Nederland)
  • Soort boek: historische jeugdroman
  • Uitgever: Querido Kinderboeken
  • Verschenen: 21 juni 2017 (eerste druk 2013)
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave:  Goedkope Paperback / Ebook
  • Prijs: € 5,99
  • Inhoud boek: Reyer wordt door zijn vader naar Hirado gestuurd, een eiland vlak voor de Japanse kust. Daar kan hij werken als leerling-koopman voor de VOC, en misschien wel rijk worden. Onderweg krijgt hij van een piraat een brief die hij in Japan moet bezorgen. Sakura is de dochter van een samoerai. Haar vader wil dat ze trouwt met een Hollandse koopman zodat ze in de gaten kan houden wat er allemaal gebeurt en besproken wordt in de handelspost van de VOC. Maar Sakura wil niet met een veel te oude vieze man trouwen. En al helemaal niet als ze Reyer heeft gezien. Het is liefde op het eerste gezicht.

Marije van der Sande De Hanzereis van Berend Bergenvaarder RecensieDe Hanzereis van Berend Bergenvaarder

• Schrijfster: Marije van der Sande (Nederland)
  • Tekeningen: Jan van Well (Nederland)
  • Soort boek: historisch jeugdboek
  • Leeftijd: 7+ jaar
  • Uitgever: Rubinstein
  • Verschijnt: 11 mei 2017
  • Omvang: 96 pagina’s
  • Inhoud boek: Het is 1370. Nederland bestaat nog niet. Er zijn kleine steden met dikke muren eromheen. Het platteland is nog grotendeels woest en ruig. Honger, de pest, oorlogen, struikrovers, roofridders. Een mensenleven is niet veel waard. De Hanze was een machtig verbond van steden waarin rijke kooplieden het voor het zeggen hadden. Ze legden zelfs koningen hun wil op. In de Noorse stad Bergen konden hun zonen de fijne kneepjes van het vak leren. Als Berend, een twaalfjarige weesjongen, daar terechtkomt als straatarme jongen, blijkt het leven er hard. Lijfstraffen, brand in de houten stad, bittere kou, weinig eten en heel hard werken. Hij leert dat de handelaars vooral aan zichzelf denken en aan hun goed gevulde beurs. Maar hij vindt er ook vriendschap en een betere toekomst.

Kevin Sands Sleedoorn 3 De vloek van de moordenaarSleedoorn 3 – De vloek van de moordenaar

• Schrijver: Kevin Sands (Canada)
  • Soort boek: avonturenboek, historische jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Uitgeverij Gottmer
  • Verschenen: 14 december 2017
  • Omvang: 408 pagina’s
  • Prijs: € 16,99
  • inhoud boek: De vloek van de moordenaar is deel 3 in de Sleedoorn-trilogie: een historische serie vol spannende puzzels, ingewikkelde codes en een vleugje magie…lees verder >

Overzicht Nieuwe Historische Kinderboeken

Hier vind je het overzicht van nieuwe historische kinderboeken. De nieuwste boeken staan bovenaan het overzicht.

Kevin Sands - Sleedoorn 2 Het teken van de Zwarte DoodHet teken van de Zwarte Dood

Sleedoorn 2

• Schrijver: Kevin Sands
  • Soort boek: avonturenboek, historische kinderroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: Mark of the Plague (2016)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 3 november 2016
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Prijs: € 16,95 / € 8,99
  • Recensie boek: Kevin Sands heeft na de Sleutels van Sleedoorn, Sleedoorn boek 2 geschreven. Zo spannend, ik heb het achter elkaar gelezen. Waarna ik baalde dat het uit was 😉 . Het teken van de Zwarte Dood speelt in het Londen van 1665, waar apothekersleerling Christopher naar de dood van zijn geliefde meester Benedictus nu nog alleen woont in de apotheek Sleedoorn. Dat is niet makkelijk. Als leerling zonder meester mag hij niets verkopen, dus geen geld verdienen. Bovendien is de pest uitgebroken en die eist vele slachtoffers. Angst regeert in Londen. De komst van een profeet lijkt verlichting te bieden…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Secret Scouts deel tweeSecret Scouts en de Vermiste President meer informatie en bestellen

• Schrijfster: Dennis en Wendel Kind
  • Illustraties:
  • Serie: Secret Scouts Deel 2
  • Genre:  historisch jeugdboek, avonturenboek
  • Uitgever:Aerial Media Company
  • Verschenen: 2 november 2016
  • Omvang: 350 pagina’s
  • Prijs: € 18,95
  • Recensie boek: Secret Scouts en de Vermiste President is het tweede deel uit de Secret Scouts serie. Het gaat verder waar deel 1 is geëindigd. Of eigenlijk start het met een korte samenvatting en daarna volgt net als deel 1 van Secret Scouts een aantal geschiedkundige feiten. Het eerste echte hoofdstuk is weer een stuk uit het verhaal wat veel later komt, een soort preview. En eigenlijk vind ik dat wel een leuke, originele vondst. Het verhaal lijkt weer opgebouwd rondom de geschiedkundige feiten. Eén ervan is dat Tim Cook, directeur van Apple, een bijzonder antwoord gaf op de vraag wanneer de iPhone is uitgevonden…lees verder >
  • Eindoordeel: +++++ ( zeer goed) Jolien Dalenberg

Kevin Sands - Sleedoorn 1 De sleutel van SleedoornDe sleutel van Sleedoorn

Sleedoorn 1

• Schrijver: Kevin Sands
  • Soort boek: avonturenroman, historische kinderboek
  • Leeftijd: 10+
  • Origineel: The Blackthorn Key
  • Nederlandse vertaling: Maria Postema
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 2015
  • Omvang: 319 pagina’s
  • Prijs: € 16,95 / € 8,99
  • Inhoud boek: De sleutel van Sleedoorn is een historisch jeugdboek vol spannende puzzels, ingewikkelde codes en een vleugje magie. Krachtige brouwsels en een mysterieuze sekte.
    Londen, 1665. De 14-jarige Christopher is in de leer bij meester-apotheker Sleedoorn, die hem leert codes te ontcijferen, puzzels op te lossen en met simpele ingrediënten krachtige brouwsels te maken. Hij heeft nog een boel te leren als de stad wordt opgeschrikt door een serie moorden. Christopher ontdekt dat een mysterieuze sekte het niet alleen op zijn meester heeft voorzien, maar een gevaar vormt voor de hele mensheid. Als Sleedoorn wordt aangevallen, heeft hij nog net genoeg tijd om Christopher op pad te sturen met een cryptische boodschap. Samen met zijn beste vriend Tom moet Christopher het raadsel zien te ontcijferen.
  • …Meer Informatie Recensie en Bestelmogelijkheden >

Recensie Secret Scouts deel 1Secret Scouts en de Verloren Leonardo

• Schrijfster: Dennis en Wendel Kind
  • Illustraties:
  • Serie: Secret Scouts Deel 1
  • Genre: jeugdboek, avonturen
  • Uitgever: Aerial Media Company
  • Eerste druk: 2013 (diverse herdrukken)
  • Prijs: € 12,95 / € 8,99
  • Recensie boek: Het boek Secret Scouts en de Verloren Leonardo is een creatie van het schrijversduo Dennis en Wendel Kind. In het voorwoord wordt een aantal geschiedkundige feiten genoemd en het eerste hoofdstuk is een stuk uit ergens uit het midden van het verhaal. Dat maakte mijn kennismaking met deze Secret Scouts serie een beetje hakkelend. Toch ben ik verder gaan lezen, de aanbevelingen op de achterkant waren veelbelovend. Volgens Elsevier is Secret Scouts en de Verloren Leonardo, namelijk een Dan Brown voor kinderen…lees verder >
  • Eindoordeel: +++++ (goed) Jolien Dalenberg