Nieuwe Historische Kinderboeken Tips Recensie Informatie

Kinderboeken die zich afspelen in de geschiedenis zijn van oudsher populair. Sterker nog een aantal van de meest bekende kinderboeken zijn historische kinderboeken. Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe historische kinderboeken tips recensie informatie en boekbesprekingen.

Nieuwe Historische Kinderboeken 2017

Marije van der Sande De Hanzereis van Berend Bergenvaarder RecensieDe Hanzereis van Berend Bergenvaarder

• Schrijfster: Marije van der Sande (Nederland)
  • Tekeningen: Jan van Well (Nederland)
  • Soort boek: historisch jeugdboek
  • Leeftijd: 7+ jaar
  • Uitgever: Rubinstein
  • Verschijnt: 11 mei 2017
  • Omvang: 96 pagina’s
  • Inhoud boek: Het is 1370. Nederland bestaat nog niet. Er zijn kleine steden met dikke muren eromheen. Het platteland is nog grotendeels woest en ruig. Honger, de pest, oorlogen, struikrovers, roofridders. Een mensenleven is niet veel waard. De Hanze was een machtig verbond van steden waarin rijke kooplieden het voor het zeggen hadden. Ze legden zelfs koningen hun wil op. In de Noorse stad Bergen konden hun zonen de fijne kneepjes van het vak leren. Als Berend, een twaalfjarige weesjongen, daar terechtkomt als straatarme jongen, blijkt het leven er hard. Lijfstraffen, brand in de houten stad, bittere kou, weinig eten en heel hard werken. Hij leert dat de handelaars vooral aan zichzelf denken en aan hun goed gevulde beurs. Maar hij vindt er ook vriendschap en een betere toekomst.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Overzicht Nieuwe Historische Kinderboeken

Hier vind je het overzicht van nieuwe historische kinderboeken. De nieuwste boeken staan bovenaan het overzicht.

Kevin Sands - Sleedoorn 2 Het teken van de Zwarte DoodHet teken van de Zwarte Dood

Sleedoorn 2

• Schrijver: Kevin Sands
  • Soort boek: avonturenboek, historische kinderroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: Mark of the Plague (2016)
  • Nederlandse vertaling:
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 3 november 2016
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Prijs: € 16,95 / € 8,99
  • Recensie boek: Kevin Sands heeft na de Sleutels van Sleedoorn, Sleedoorn boek 2 geschreven. Zo spannend, ik heb het achter elkaar gelezen. Waarna ik baalde dat het uit was 😉 . Het teken van de Zwarte Dood speelt in het Londen van 1665, waar apothekersleerling Christopher naar de dood van zijn geliefde meester Benedictus nu nog alleen woont in de apotheek Sleedoorn. Dat is niet makkelijk. Als leerling zonder meester mag hij niets verkopen, dus geen geld verdienen. Bovendien is de pest uitgebroken en die eist vele slachtoffers. Angst regeert in Londen. De komst van een profeet lijkt verlichting te bieden…lees verder >
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Secret Scouts deel tweeSecret Scouts en de Vermiste President meer informatie en bestellen

• Schrijfster: Dennis en Wendel Kind
  • Illustraties:
  • Serie: Secret Scouts Deel 2
  • Genre:  historisch jeugdboek, avonturenboek
  • Uitgever:Aerial Media Company
  • Verschenen: 2 november 2016
  • Omvang: 350 pagina’s
  • Prijs: € 18,95
  • Recensie boek: Secret Scouts en de Vermiste President is het tweede deel uit de Secret Scouts serie. Het gaat verder waar deel 1 is geëindigd. Of eigenlijk start het met een korte samenvatting en daarna volgt net als deel 1 van Secret Scouts een aantal geschiedkundige feiten. Het eerste echte hoofdstuk is weer een stuk uit het verhaal wat veel later komt, een soort preview. En eigenlijk vind ik dat wel een leuke, originele vondst. Het verhaal lijkt weer opgebouwd rondom de geschiedkundige feiten. Eén ervan is dat Tim Cook, directeur van Apple, een bijzonder antwoord gaf op de vraag wanneer de iPhone is uitgevonden…lees verder >
  • Eindoordeel: +++++ ( zeer goed) Jolien Dalenberg

Kevin Sands - Sleedoorn 1 De sleutel van SleedoornDe sleutel van Sleedoorn

Sleedoorn 1

• Schrijver: Kevin Sands
  • Soort boek: avonturenroman, historische kinderboek
  • Leeftijd: 10+
  • Origineel: The Blackthorn Key
  • Nederlandse vertaling: Maria Postema
  • Uitgever: Gottmer
  • Verschenen: 2015
  • Omvang: 319 pagina’s
  • Prijs: € 16,95 / € 8,99
  • Inhoud boek: De sleutel van Sleedoorn is een historisch jeugdboek vol spannende puzzels, ingewikkelde codes en een vleugje magie. Krachtige brouwsels en een mysterieuze sekte.
    Londen, 1665. De 14-jarige Christopher is in de leer bij meester-apotheker Sleedoorn, die hem leert codes te ontcijferen, puzzels op te lossen en met simpele ingrediënten krachtige brouwsels te maken. Hij heeft nog een boel te leren als de stad wordt opgeschrikt door een serie moorden. Christopher ontdekt dat een mysterieuze sekte het niet alleen op zijn meester heeft voorzien, maar een gevaar vormt voor de hele mensheid. Als Sleedoorn wordt aangevallen, heeft hij nog net genoeg tijd om Christopher op pad te sturen met een cryptische boodschap. Samen met zijn beste vriend Tom moet Christopher het raadsel zien te ontcijferen.
  • …Meer Informatie Recensie en Bestelmogelijkheden >

Recensie Secret Scouts deel 1Secret Scouts en de Verloren Leonardo

• Schrijfster: Dennis en Wendel Kind
  • Illustraties:
  • Serie: Secret Scouts Deel 1
  • Genre: jeugdboek, avonturen
  • Uitgever: Aerial Media Company
  • Eerste druk: 2013 (diverse herdrukken)
  • Prijs: € 12,95 / € 8,99
  • Recensie boek: Het boek Secret Scouts en de Verloren Leonardo is een creatie van het schrijversduo Dennis en Wendel Kind. In het voorwoord wordt een aantal geschiedkundige feiten genoemd en het eerste hoofdstuk is een stuk uit ergens uit het midden van het verhaal. Dat maakte mijn kennismaking met deze Secret Scouts serie een beetje hakkelend. Toch ben ik verder gaan lezen, de aanbevelingen op de achterkant waren veelbelovend. Volgens Elsevier is Secret Scouts en de Verloren Leonardo, namelijk een Dan Brown voor kinderen…lees verder >
  • Eindoordeel: +++++ (goed) Jolien Dalenberg