Patricia Forde – De woordsmid Recensie en Informatie

Patricia Forde De woordsmid recensie en informatie over de inhoud van de spannende jeugdroman. Op 17 april 2019 verschijnt het nieuwe jeugdboek van de Ierse kinderboekenschrijfster Patricia Forde – De woordsmid bij Uitgeverij Ploegsma.

Patricia Forde De woordsmid Recensie en Informatie

De Woordsmid is één van de dystopische Young Adult boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Boeken over een wereld met vervelende elementen, een wereld waar je beslist niet in zou willen wonen. Kortom; het tegenovergestelde van de utopie. De Woordsmid is een aardige speler in dit genre; niet heel vrolijk, wel bij tijd en wijlen erg spannend.

Veilige haven of gevangenis?

Nadat Letta haar ouders jaren geleden omkwamen, heeft Benjamin haar zorg op zich genomen. Bejamin is de Woordsmid Ark en verantwoordelijk voor het beheren van de woorden. In Ark mag je enkel de woorden gebruiken die op de Lijst staan. Slechts 500 woorden. Eten en drinken krijg je op vertoon van bonnen. Vroeger maakte de mens de wereld stuk, waardoor natuurrampen bijna alles verwoesten en veel mensen het leven lieten. In Ark kunnen de overlevenden verder leven en heerser John Noa doet er alles aan om te zorgen dat dergelijke rampen niet nog eens kunnen gebeuren. Ark is een veilige haven. Of toch een gevangenis? Als Benjamin overlijd tijdens een expeditie, moet Letta zijn plaats in nemen. En ze komt er achter dat misschien niet alles is zoals zij altijd geleerd heeft…

Ik word altijd een tikje somber van die dystopische boeken. De mens heeft de wereld nagenoeg verwoest, en de overlevenden komen terecht in zo’n dystopische wereld. Een wereld waarin niets mag, waarin je niet voor jezelf mag denken, waar geregeerd wordt vanuit angst. De Woordsmid vormt hierop geen uitzondering. Het boek leest fijn weg, de dialogen zijn levendig en Forde weet met woorden de troosteloosheid, maar ook de opstand mooi weer te geven. Toch zie ik ook wat gemiste kansen. De motieven van de personages zijn wat wiebelig.

Niet zozeer die van Letta, die is helder, maar van de bijrollen. De geliefde van de heerser bijvoorbeeld. Die stevent af op een interessante karakter ontwikkeling, maar deze wordt niet door gezet. Wat mij betreft jammer, zoals het nu af loopt, dient het verhaal niet. Er zijn aardig wat open eindjes, die voor mij niet zozeer uitnodigen tot een vervolg, maar eerder als een wat slordige afwerking aanvoelen. Gevoelens die tussen personages ontstaan, gaan nergens heen, waardoor het net zo goed niet had kunnen gebeuren. Desalniettemin zitten er ook spannende stukken tussen en gelukkig is hoofdpersoon Letta wél mooi en volledig afgewerkt.

Spannend verhaal maar hier en daar ook wat gemiste kansen

Ondanks dat het boek voelt alsof het nog niet helemaal “af” was en diverse personages en verhaallijnen nog te veel aanvoelen als schetsen in plaats van een volledig uitgewerkte 3D tekening, heb ik het wel vlot uitgelezen. Er zijn voldoende spannende gebeurtenissen om te blijven lezen, de vlotte pen van Patricia Forde zorgt er wel voor dat je aandacht bij het verhaal blijft. Een boek met veel potentie waar wat mij betreft meer in zat. De woordsmid is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (goed).

De woordsmid

• Schrijfster: Patricia Forde (Ierland)
  • Soort boek: spannende jeugdroman