Rob Biersma – Scheepsberichten

Rob Biersma Scheepsberichten recensie en informatie over de inhoud van dit boek over een solo zeiltocht naar Suriname. Op 7 april 2020 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact dit zeilboek van Rob Biersma.

Rob Biersma Scheepsberichten Recensie en Informatie

Van juli 2016 tot juli 2017 maakte Rob Biersma (1948), voormalig wetenschapsjournalist van NRC Handelsblad, bioloog en chemicus een lange zeiltocht van Rotterdam, via de Azoren, Madeira en de Canarische Eiland naar Suriname en weer terug via een aantal Caraïbische eilanden. Hij zeilde de tocht grotendeels alleen op zijn eigen, slecht tien meter lange zeilboot, Rissa, hoewel hij onderweg wel een aantal keren vrouwelijke bezoek ontving en op verschillende bestemmingen met andere op ontdekkingstocht ging.

Om het thuisfront op de hoogte te houden van zijn voortgang en belevenissen stuurde hij, voor zover dat mogelijk was, mailberichten. Alhoewel in eerste instantie alleen bedoeld voor familie en een selecte groep vrienden, wilden steeds meer mensen deze scheepsberichten lezen. Niet vreemd omdat het reisverslag van Rob Biersma levendig en lezenswaardig is.

Rob Biersma Scheepsberichten Recensie Zeilboek001Boek-Bestellen

Uitgeverij Atlas Contact heeft het reisverslag van Rob Biersma gebundeld en uitgegeven. En volkomen terecht omdat het boek veel leesplezier oplevert, zeker in het huidige tijdgewricht. Op levendige en lichtvoetige wijze doet Biersma verslag van zijn lotgevallen, ontmoetingen met vogels, vissen, kwallen, dolfijnen en walvissen tijdens zijn tocht over de Atlantische Oceaan.

Gegarandeerd een paar uur leesplezier met deze lichtvoetige reis- en zeilverhalen

Leuk zijn ook de verslagen van zijn bezoek aan de eilanden die hij onderweg aandoet en over zijn eindbestemming Suriname. Alhoewel hij een solo zeiltocht maakt, is Biersma lang niet altijd alleen. Met regelmaat heeft hij gezelschap. Opvallend is dat het hierbij altijd om vrouwelijk gezelschap gaat. Vooral de verhalen over zijn lotgevallen die hij beleeft samen met de enigszins raadselachtige Duitse Irmgard zijn origineel. Maar ook de verhalen van zijn belevenissen in Suriname, de bestemming van de reis, zijn erg geslaagd. Scheepsberichten is een geslaagd boek dat liefhebbers van reis- of zeilverhalen zeer zal aanspreken. Het boek van Rob Biersma is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Scheepsberichten

Zeilend naar Suriname

• Schrijver: Rob Biersma (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek
  • Verschijnt: 7 april 2020
  • Omvang: 271 pagina’s

Flaptekst van het boek over een solozeiltocht naar Suriname

Rob Biersma, journalist en bioloog, zeilde met zijn tien meter lange schip Rissa solo van het Zuid-Hollandse Rhoon naar Paramaribo, en via Bermuda terug. Eerst de Noordzee over naar Engeland, vervolgens de Atlantische Oceaan op, naar de Azoren en de Canarische Eilanden, om daarna de grote oversteek naar Zuid-Amerika te maken. Biersma vaart wekenlang achtereen op de oceaan. De lange dagen en doorwaakte nachten brengt hij door in het gezelschap van dolfijnen, orka’s en walvissen, maar vooral samen met grote en kleine zeevogelsoorten.

In Scheepsberichten komen de zeiler, de bioloog en de schrijver samen: Biersma’s oog voor de natuur, zijn beschrijvingen van de strijd met de elementen in combinatie met zijn fijne manier van vertellen maken dit boek tot een verslavende leeservaring. Ogenschijnlijk rijgen de dagen zich aaneen, maar in werkelijkheid is geen dag hetzelfde op de Rissa, waardoor je als lezer niets liever wil dan blijven lezen over bijna-aanvaringen, passaatwind, onverwachte stormen, en de rijkdom van de natuur te midden van de leegte van de oceaan.