Rob Verschuren – Het witte land

Rob Verschuren Het witte land recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe Nederlandse roman. Op 4 september 2020 verschijnt bij Uitgeverij In de Knipscheer de nieuwe roman van de Nederlandse schrijver Rob Verschuren.

Rob Verschuren Het witte land Recensie en Informatie

Uitgeverij In de Knipscheer lukt het in de afgelopen jaren met regelmaat om nieuwe interessante schrijvers te ontdekken en hiervan werk uit te geven dat het lezen meer dan de moeite waard is. Een goed voorbeeld hiervan is Rob Verschuren waarvan in de afgelopen jaren een al een verhalenbundel en twee romans zijn verschenen.

Net als in zijn bijzonder mooie debuutroman Tyfoon situeert Rob Verschuren Het witte licht grotendeels in een niet nader benoemd Zuidoost-Aziatisch land. Maar gelijkenissen met Vietnam, waar Verschuren zelf woont, zijn onmiskenbaar.

Bobby, de hoofdpersoon van de roman, is een man van 55 met een vrij succesvol reclamebureau. Relaties met vrouwen lopen meestal op de klippen, zonder in grote drama’s te eindigen. Sowieso is zijn leven vrij saai en voorspelbaar. Tijdens zijn werk als reclameman wordt hij geconfronteerd met een aangrijpende indringende foto van een vrouw die een tsunami heeft overleefd in een land in Azië.

Rob Verschuren Het witte land Recensie

Bobby raakt in de ban van de vrouw op de foto en besluit zijn bedrijf en zijn huis te verkopen en naar het land af te reizen op de vrouw te zoeken, alhoewel hij zich bewust is van het feit dat de kans van slagen van zijn zoektocht vrijwel nihil is.

Aan gekomen in het land neemt hij zijn intrek in een toeristenhotel dat vrijwel geheel bevolkt wordt door Bulgaren. Langzaam maar zeker laat hij zich opnemen door het land en de bevolking. Dat gebeurt des te meer als hij ervoor kiest om zijn intrek te nemen in een klein hotel in een volkswijk waar toeristen afwezig zijn.

Mooie, stijlvolle en contemplatieve roman die een groot lezerspubliek verdient

Zijn verblijf in de volkswijk en met name de fascinerende ontmoetingen met een gehandicapte vrouw die een inneempunt van oude materialen beheert, zorgen ervoor dat hij zich meer en meer laat meeslepen door het karakter van de stad, de bevolking en het land. Hij raakt hierdoor in een contemplatieve staat van zijn waardoor hij zijn oude leven totaal kan achterlaten en ronduit gelukkig lijkt te zijn.

De grote kracht van Rob Verschuren is dat hij weinig pagina’s nodig heeft om de lezer mee te slepen. Op overtuigende wijze creëert hij een bijna magisch realistisch en sprookjesachtige sfeer die je als lezer volledig overtuigt. Het witte land is een mooie, stijlvolle en overtuigende roman die een groot lezerspubliek verdient, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Het witte land

• Schrijver: Rob Verschuren (Nederland)
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschijnt: 4 september 2020
  • Omvang: 156 pagina’s

Flaptekst van de nieuwe roman van Rob Verschuren

Het Witte Land is het fascinerende relaas van een man die de zeggenschap over zijn lot uit handen heeft gegeven en op een miraculeuze manier zijn diepste wens vervuld ziet worden. Met niet veel meer dan een e-reader waarop hij zevenennegentig literaire meesterwerken heeft geladen, vertrekt Bobby, een reclameman van middelbare leeftijd, naar een sinister Aziatisch land. Hij heeft alles achter zich gelaten om een naamloze vrouw van een nieuwsfoto te zoeken, al beseft hij dat hij haar nooit zal vinden en vooral op zoek is naar zichzelf.

In de kuststad waar de foto is genomen, dwaalt hij doelloos door de chaotische volkswijk, tot hij op een ochtend in een afvalloods een verlamde jonge vrouw ziet, gehuld in een sneeuwwit gewaad. In zijn verbeelding wordt de loods een tempel, en de vrouw – die hij Bleke Orchidee noemt – een priesteres. Dag na dag zit hij bij haar op een stapel plat gevouwen dozen, totdat de roldeur begint te zakken en de vrouw hem wegwuift, nadat ze haar hand heeft opgehouden voor geld. Wanneer hij besluit om zich niet langer weg te laten sturen, wacht hem een verrassing.