Sanmao – Berichten uit de Sahara ∗∗∗∗

Sanmao Berichten uit de Sahara recensie en informatie over de inhoud van dit boek met verhalen van de Taiwanese schrijfster. In september 2019 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact het boek van de schrijfster uit Taiwan, Sanmao.

Sanmao Berichten uit de Sahara Recensie en Informatie

Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Berichten uit de Sahara, het boek met verhalen van de Taiwanese schrijfster Sanmao. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van dit boek met reisverhalen van Sanmao.

Sanmao Berichten uit de Sahara Recensie

Bijzonder hoe een reisboek uit de jaren 70 nog steeds zo levendig is!

Inmiddels heeft de redactie het boek van Sanmao gelezen. Het is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend). Binnenkort kun je hier de recensie ervan lezen.

Berichten uit de Sahara

• Schrijfster: Sanmao (Taiwan)
  • Origineel: 撒哈拉的故事/ Stories of the Sahara (1976)
  • Nederlandse vertaling: Annelous Stiggelbout
  • Verschijnt: september 2019
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook

Flaptekst van het boek

Sanmao is een fenomeen. Al vanaf de eerste verhalen die in 1974 verschenen in de United Daily News werd ze onderwerp van een ware Sanmao­rage, en nog steeds – bijna een halve eeuw nadat Berichten uit de Sahara voor het eerst is verschenen en een kwarteeuw na haar dood – worden haar boeken herdrukt, gekocht en gelezen, zowel in Taiwan als in China. Zij is nog altijd een voorbeeld voor velen, man, vrouw, jong, oud, en daarmee zeer actueel.

Sanmao bood haar lezers een blik op een oneindig veel grotere wereld, op het moment dat in de jaren ‘70 in Taiwan traditioneel nog vooral het belang van familie werd benadrukt. Ze trok naar verre oorden die zelfs nu nog voor de meeste mensen onbekend gebied zijn en produceerde een amalgaam van travelogue, memoir en fictie. Sanmao’s Berichten uit de Sahara zijn extra interessant omdat ze een uniek perspectief bieden op dit gekoloniseerde gebied: Sanmao is niet Europees maar ook niet Afrikaans, wit noch zwart, en hoort daarmee niet tot de kolonisators maar ook niet tot de gekoloniseerden. Via haar man is ze verbonden met Spanje, maar tegelijk woont ze in een Sahrawi­wijk. In haar verhalen vertelt ze hoe ze omgaat met zowel Spanjaarden als met lokale Sahrawi.

Paul Theroux Figuren in een landschap RecensiePaul Theroux (Verenigde Staten) – Figuren in een landschap
reisverhalen, essays
Uitgever: Atlas Contact