Thomas Erdbrink – Voor altijd onze man in Teheran

Thomas Erdbrink Voor altijd onze man in Teheran recensie en informatie boek met verhalen over Iran. Op 24 juni 2019 is bij Uitgeverij Prometheus het boek verschenen met columns en verhalen van Thomas Erdbrink.

Thomas Erdbrink Voor altijd onze man in Teheran Recensie en Informatie

Voor altijd onze man in Teheran bevat de beste verhalen van de bekende Iran correspondent en tv-maker Thomas Erdbrink. Alle verhalen en columns zijn al eerder verschenen in diverse kranten, tijdschriften en in boekvorm. Het predikaat nieuw kun je er dus niet op plakken.

Toch zijn de verhalen totaal niet verouderd en lijken even actueel als toen ze verchenen. Dat Thomas Erdbrink een uitstekende journalist is blijkt eens te meer uit deze bundel. Zelfs als je al eerder met zijn werk hebt kennisgemaakt en zeker als je nog weinig van hem gelezen hebt is dit boek een echte aanrader.

Thomas Erdbrink Voor altijd onze man in Teheran Recensie

Zeker met de oplopende spanningen tussen Iran, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is er behefte aan nuance. En dat is precies wat Erdbrink doet. Hij schets ons een beeld van Iran voor en achter de facade. Verhaalt over datgene wat de geestelijke leiders van het land graag zouden willen en datgene wat er werkelijk gebeurt achter de gesloten deuren van het eigen huis. De grote verschillen ertussen en de veel modernere maatschappijk die Iran blijkt te zijn is nog altijd een verrassing, zelfs als je de twee uitstekende tv-series die Erdbrink over het land maakte hebt gezien.

Genuanceerde schetsen van een fascinerend hedendaags Iran en een verfrissende kijk op Nederland

Niet alleen schetst Thomas Erdbrink een genuanceerd en fascinerend beeld van het hedendaagse Iran, bovendien weet hij en passant ook een mooie relativerende kijk te bieden op Nederland en de Nederlanders, gezien door de ogen van Iraniërs die ons land bezoeken en zijn eigen visie op het moederland waar geruime tijd niet meer woonachtig is geweest. Voor altijd onze man in Teheran is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Voor altijd onze man in Teheran

• Schrijver: Thomas Erdbrink (Nederland)
    • Soort boek: journalistieke verhalen, columns
    • Uitgever: Prometheus
    • Verschenen: 24 juni 2019

Thomas Erdbrink bij DWDD op Het Podium van de Gedeelde Smart

Op vrijdag 13 maart 2020 is Thomas Erdbrink te gast in het tv-programma De Wereld Draait Door. Hij is de eerste gast op Het Podium van de Gedeelde Smart voor artiesten die niet op mogen treden door de Corona crisis.

Flaptekst van het boek

Voor ons in Nederland is er één journalist die het leven in Iran belichaamt: Thomas Erdbrink. Sinds hij in 2001 vanuit Leiden naar Teheran verhuisde is hij degene die het Iraanse nieuws, maar vooral ook het dagelijks leven van de Iraniërs naar de Nederlandse huiskamers brengt. Met zijn succesvolle VPRO-serie Onze man in Teheran nam hij ons mee naar het land met zo veel gezichten, en in zijn tweewekelijkse Volkskrant-column beschreef hij het leven in de Iraanse hoofdstad zoals wij dat nergens anders te zien krijgen.

In Voor altijd onze man in Teheran, de bundeling van zijn twee eerdere boeken, zijn Erdbrinks beste columns verzameld. En wat blijkt: Iran is eigenlijk helemaal niet zo anders dan we dachten. Men mag er geen alcohol nuttigen, maar drinkt gewoon ‘frisdrank’. Dansen is verboden, maar ‘harmonieus bewegen’ op een ‘bijeenkomst’ kan dan weer wel. Ook in Iran gaan ze naar de tandarts en wordt Instagram veelvuldig gebruikt om herinneringen te delen met vrienden. Iraniërs zijn, zo laat Erdbrink steeds treffend en indringend zien, gewoon op zoek naar geluk en vrijheid – en verschillen dus eigenlijk helemaal niet veel van ons.