Wil Thijssen – Wandola

Wil Thijssen Wandola recensie en informatie boek over Cambodja. Op 4 juni 2021 verschijnt bij uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van de Nederlandse journaliste en schrijfster Wil Thijssen.

Wil Thijssen Wandola recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Wandola, Hoe Boeddha verdwijnt uit Cambodja. Het boek is geschreven door Wil Thijssen. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek het verdwijnen van een dorpsgemeenschap in Cambodja, geschreven door Wil Thijssen.

In 2010 reist Wil Thijssen voor het eerst naar een klein vissersdorpje aan een groot meer in Cambodja. Gefascineerd door de mensen en het gebied keert ze er sindsdien regelmatig terug. In aan uitstekend geschreven boek Wandola doet ze verslag van de vriendschappen die ze sluit met de mensen die er wonen in de paalwoningen. In dit decennium verandert Cambodja in een dictatoriale éénpartijstaat waar de Chinezen steeds meer de touwtjes in handen krijgen.

Aangrijpend, liefdevol en uitstekend geschreven verslag van een dorpsgemeenschap in Cambodja die razendsnel verdwijnt

Door steeds opnieuw terug te gaan naar hetzelfde dorpje waar ze leeft tussen de bevolking, ervaart de lezer hoe snel en ingrijpend de veranderingen zijn. Aan de ene kant lijkt er meer welvaart te komen en krijgt het dorp steeds meer voorzieningen, aan de andere kant verdwijnt de traditionele dorpsgemeenschap razendsnel en raakt het meer uitgeput. Wil Thijssen is een betrokken schrijfster die op indringende wijze met veel compassie verslag doet van een ontwikkeling die op heel veel plekken in de wereld op dit moment gaande is. Een aangrijpend, uitstekend geschreven boek over een dorpsgemeenschap in Cambodja die razendsnel verdwijnt. Bovendien is het boek zeer mooi uitgegeven. Gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (uitstekend).

Wil Thijssen Wandola Recensie boek over Cambodja

Wandola

Hoe Boeddha verdwijnt uit Cambodja

• Schrijfster: Wil Thijssen (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: 4 juni 2021
  • Boek betalen bij: Boekhandel / Bol

Flaptekst van het Cambodja van Wil Thijssen

Het is 2010 als Volkskrant-journalist Wil Thijssen in haar eentje verzeild raakt in een mystiek vissersdorpje op palen in het Grote Meer van Cambodja. De witte, blonde verslaggeefster is de allereerste toerist die daar wil overnachten en wordt aanvankelijk beschouwd als een bezienswaardigheid uit een andere wereld. De eerste kennismaking is niet best. Ze wordt meteen geconfronteerd met corruptie, geesten en rituelen, en een ‘hotelkamer’ uit een griezelfilm.

Maar wat er dan gebeurt: ze keert steeds terug naar het toverachtige dorp en smeedt vriendschappen met de inwoners, die omgekeerd de ‘witte’ journaliste in hun hart sluiten. In tien jaar tijd ziet Thijssen hoe het dorpje bevangen raakt door het toerisme en hoe, tegelijkertijd, Cambodja terugverandert in een nietsontziende dictatuur. Haar verwondering leidt tot een prachtig ooggetuigenverslag – humoristisch, ontroerend en aangrijpend tegelijk.