Benedict Wells – De waarheid over het liegen

Benedict Wells De waarheid over het liegen recensie en informatie over de inhoud van de verhalenbundel. Op 8 augustus 2023 verschijnt bij uitgeverij Meulenhoff de Nederlandse vertaling van de verhalenbundel Die Wahrheit über das Lügen van de Duits-Zwitserse schrijver Benedict Wells.

Benedict Wells De waarheid over het liegen recensie en informatie

Benedict Wells is op 29 februari 1984 geboren in de Duitse stad München. Hij is van Duits-Zwitserse afkomst. Zijn schooltijd bracht hij door op verschillende internaten. Na zijn middelbareschooltijd trok hij naar Berlijn en besloot hij niet te gaan studeren en zich op het schrijven te storten. Hij verdiende een inkomen met allerhande verschillende baantjes en als freelance redacteur bij de televisie.

In 2008 debuteerde hij met de roman Becks letzter Sommer bij de uitgeverij Diogenes. De roman werd in het Nederlands vertaald als Becks laatste zomer. Zijn tweede roman Spinner volgde een jaar later in 2009, en werd als Dromer in het Nederlands vertaald. Twee jaar later in 2011 verscheen zijn derde roman Fast genial, vertaald als Op het geniale af,  gevolgd door Vom Ende der Einsamkeit in 2016, vertaald als Het einde der eenzaamheid. Zijn vijfde roman Hard Land  werd in 2021 uitgegeven en in het Nederlands vertaald met dezelfde titel. De hier besproken bundel met verhalen Die Wahrheit über das Lügen verscheen trouwens tussendoor in het jaar 2018.

Net als in zijn romans toont Benedict Wells ook in zijn verhalen een rijpheid die je meestal alleen maar aantreft bij wat oudere en meer ervaren schrijvers. Hij kiest bijzondere invalshoeken en weet vrijwel elk verhaal een draai mee te geven en een verrassende wending die je als lezer niet verwacht. Bijzonder is dat hij dit doet zonder uit de bocht te vliegen en te overdrijven alhoewel de uitkomst toch vaak onwaarschijnlijk is. Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom de verhalenbundel boeit van begin tot eind en gewaardeerd is met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Benedict Wells De waarheid over het liegen recensie

De waarheid over het liegen

• Auteur: Benedict Wells (Duitsland, Zwitserland)
  • Soort boek: verhalen
  • Origineel: Die Wahrheit über das Lügen (2018)
  • Nederlandse vertaling: Gerda Baardman
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 8 augustus 2023
  • Uitgave: gebonden boek / ebook
  • Prijs: € 22,99 / € 13,99

Flaptekst van het nieuwe boek met verhalen van Benedict Wells

Het gaat om alles of niets in De waarheid over het liegen. Twee mannen spelen tafeltennis alsof hun leven ervan afhangt. Als ze wordt gekust door haar muze moet een schrijfster met een writer’s block kiezen tussen haar kunst en de liefde. Een scenarioschrijver wordt terug in de tijd gekatapulteerd, naar het Hollywood van de jaren ‘70, om het beroemdste filmidee van de 20e eeuw te stelen. Het passeren van de magische kilometerstand van 100.000 in een oldtimer doet de verhouding verschuiven tussen een vader en zoon met gedeeld verdriet. Een succesvolle manager onderneemt een tocht naar een bergtop – wanneer hij terugkeert naar zijn vakantiehuis, is zijn leven veranderd. Een ongepubliceerd fragment uit Het einde van de eenzaamheid werpt licht op een donkere familiegeschiedenis.

In deze tien heel verschillende verhalen vloeien leugens, dromen en waarheid in elkaar over. De waarheid over het liegen is een soms ontroerende, soms geestige en altijd verrassende proeve van bekwaamheid van een virtuoos verteller.