Ayelet Gundar-Goshen – Leugenaar ∗∗∗∗

Ayelet Gundar-Goshen Leugenaar recensie en informatie over de inhoud van de nieuwe roman. Op 24 januari 2020 verschijnt bij Uitgeverij Cossee de nieuwe roman van de Israëlische schrijfster Ayelet Gundar-Goshen.

Ayelet Gundar-Goshen Leugenaar Recensie en Informatie

Een zwart ijsje staat op de voorkant van de Nederlandse vertaling van “Leugenaar”, de nieuwe roman van Ayelet Gundar-Goshen, uitgegeven door Uitgeverij Cossee – het roept meteen allerlei vragen op, belangstelling en precies zó is het verhaal wat Ayelet Gundar-Goshen heeft geschreven… een vreemd, maar heel boeiend en treffend verhaal. Een verhaal over leugens, misschien om bestwil, en een verhaal over diepe gevoelens, die verborgen worden voor de wereld. Een verhaal dat leest als een spannende thriller en wat je niet weg kunt leggen, voor je weet hoe het afloopt, voor je weet of het nog wel goedkomt met de hoofdpersonen. Wat een vloeiend stromende en pakkende schrijfstijl heeft deze dame!

Als je denkt dat het verhaal verteld is, begint de roman pas echt

Ayelet Gundar-Goshen is een Israëlische schrijfster, die naast romans ook columns en essays schrijft over de Israëlische politiek. Ze schreef al eerder twee romans. Leugenaar werd al in meerdere landen een bestseller en gaat verfilmd worden. Daar kijk ik naar uit, een speelfilm met dit spannende verhaal.

Ayelet Gundar-Goshen Leugenaar Recensie

De hoofdpersoon van het verhaal is Noefar, een 17 jarig meisje wat als zomerbaantje ijsjes verkoopt. Ze is een onzeker kind, wat in de schaduw staat van haar zusje, en heeft het gevoel dat ze niets te melden heeft. Tot op een dag een beroemde zanger die nogal op zijn retour is qua populariteit, Avisjai Milner, een ijsje komt kopen in de winkel en een aantal lelijke persoonlijke opmerkingen maakt – dan wordt het Noefar te veel en rent ze huilend de winkel uit. De buurtbewoners die haar buiten treffen zijn er direct van overtuigd dat de zanger Noefar heeft aangerand. En dan is het hek van de dam want Noefar wordt voor het eerst in haar jeugdige leventje gezien, gehoord, getroost en ze heeft een boeiend verhaal en daarmee een leven.

Boeit en verrast vanaf de eerste tot de laatste bladzijde

Het bijzondere van dit boek is, dat het verhaal zoals hierboven geschreven al in de eerste dertig pagina’s vertelt is. Ik kan me herinneren dat ik dacht: “en nu?”. En dat is wat het boek speciaal en heel krachtig maakt. Want dan begint het pas… alle consequenties voor mensen die direct of indirect betrokken zijn geraakt bij dit verhaal en de leugen van Noefar… Elk met hun eigen leugens en hun eigen verborgen redenen om wel of niet tot actie over te gaan.

Leugenaar is zeer de moeite waard om te lezen: een verhaal dat boeit vanaf de eerste bladzijde en ontzettend goed geschreven! Ik kijk uit naar de film en de volgende roman. De roman leugenaar van Ayelet Gundar-Goshen is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Monique van der Hoeven

Leugenaar

• Schrijfster: Ayelet Gundar-Goshen (Israël)