Barry Smit – Bloedwonder Recensie ∗∗∗∗

Barry Smit Bloedwonder recensie en informatie over de inhoud van deze historische roman over Alkmaar. Op 15 mei 2019 verschijnt bij Uitgeverij Lebowski de roman van Barry Smit – Bloedwonder die zich afspeelt in Alkmaar aan het einde van de 19e eeuw.

Barry Smit Bloedwonder Recensie

Voor zijn nieuwe boek Bloedwonder heeft de uit Alkmaar afkomstige schrijver Barry Smit zijn eigen familiegeschiedenis als uitgangspunt genomen. Hij heeft op basis hiervan indringende historische roman geschreven. Aan het einde van de 19e eeuw is Engel Smit, een molenaarszoon uit Alkmaar, getuige van een lynchpartij.

Een slagersknecht die toevallig voorbij komt, wordt beschuldigd van aanranding en compleet in elkaar geslagen met uiteindelijk dodelijke afloop. Engel Smit is getuige. Maar grijpt niet in terwijl hij weet dat de slagerknecht onschuldig is. Als vrome katholiek ervaart hij deze gebeurtenis als een een enorme last waarmee hij niet in het reine kan komen.

Noodlottige gebeurtenissen brengen een vrome katholiek aan het wankelen

Engel ontplooit zich als een zeer vaardig en succesvol timmerman, gespecialiseerd in molenbouw. Hij lijkt zijn leven aardig op de rit te krijgen. Krijgt een vriendin waarmee hij trouwt en gaat samenleven. Zij raakt al zwanger. Echter hun zoontje overlijdt direct na de bevalling. Dit is de eerste in een reeks noodlottige gebeurtenissen die het leven van Engels Smit in de jaren erna zullen teisteren.

Barry Smit Bloedwonder - Recensie en Informatie Historische Roman over Alkmaar

Alhoewel Engel Smit eigenlijk een diepgelovige katholiek is, brengt de reeks noodlottige gebeurtenissen zijn geloof toch langzamerhand aan het wankelen. In het begin denkt nog dat hij gestraft wordt door God voor het apatisch toekijken bij de lynchpartij van de slagerzoon. Persoonlijke rampspoed blijft hem achtervolgen. Meer en meer twijfelt hij aan God en ontwikkelt zich een woede die zich culmineert in een destructieve apotheose.

Tegen de achtergrond van het Alkmaar van het einde van de 19e en begin 20e eeuw beschrijft Barry Smit op overtuigende wijze de zoektocht van een van oorsprong vrome katholieke man die antwoorden probeert te vinden op de vraag waarom hij zo gesteisterd wordt door het noodlot. Vragen waarop hij nooit een overtuigend antwoord krijgt en die zijn geloof definitief doen wankelen.

Indringende en overtuigende historische roman

Barry Smit heeft met Bloedwonder een indringende historische roman geschreven. Hij hanteert een sobere stijl en gebruikt geen woord te veel. Daardoor weet hij zijn verhaal zeer overtuigend over het voetlicht te brengen zonder te vervallen in valse sentimenten. Kortom Bloedwonder is een geslaagde roman die is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Bloedwonder

• Schrijver: Barry Smit (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman