Barry Smit – De zaak Mulder

Barry Smit De zaak Mulder recensie en informatie over deze nieuwe Nederlandse roman. Op 24 september 2020 verschijnt bij Uitgeverij Lebowski het nieuwe boek van Barry Smit.

Barry Smit De zaak Mulder Recensie en Informatie

Op 3 januari 1937 rijdt er een auto in het Noordhollands Kanaal. Er is een gezin van zes mensen aan boord. De vader, moeder en een baby overleven, geholpen door omstanders. Drie jongetjes die ook in de auto zaten verdrinken. Wat in eerste instantie lijkt op een noodlottig ongeval ontwikkelt zich naderhand tot een zaak waarbij opzet in het spel is.

De vader Paul Mulder was als eerste uit de auto geklommen na het ongeluk en had maar een gedeeltelijk nat pak. Bovendien blijkt hij een buitenechtelijke relatie te hebben gehad met een jonge vrouw die tegenover het gezin woont. Aan deze vrouw zou hij verteld hebben dat hij van zijn gezin af wil komen om met haar een nieuw bestaan op te bouwen.

Paul Mulder wordt op basis van de vermoedens gearresteerd op verdenking van moord. Waarna de openbaar aanklager een strafzaak begint een strafzaak tegen Mulder. De lezer volgt de rechtsgang door de ogen van de misdaadverslaggever van het Noordhollands Dagblad. Hij doet zelf onderzoek, spreek getuigen en betrokkenen en doet verslag van de rechtsgang. Bovendien zijn in de roman de artikelen van de journalist opgenomen die hij schrijft over de zaak.

Barry Smit De zaak Mulder Recensie

Barry Smit heeft met De zaak Mulder een krachtige, zeer goed geschreven en spannende roman geschreven die zich baseert op een waargebeurd verhaal. De keuze voor de romanvorm geeft Smit de vrijheid om eventuele lacunes zelf in te vullen en dat doet hij met verve. Sterk is bovendien dat Barry Smit erin slaagt om zelf geen partij te kiezen in deze zaak. Zijn verteller, de misdaadjournalist, laat hij wikken en wegen en zo onafhankelijk mogelijk verslag doen waardoor er voor de lezer ruimte blijft om zelf een mening te vormen over wat er gebeurt is.

Roman die zich uitstekend kan meten met de beste True Crime novels uit de Verenigde Staten

De zaak Mulder is de beste roman die Barry Smit tot nu toe heeft geschreven. Een misdaadroman gebaseerd op feiten die zich kan meten met het beste werk van Amerikaanse schrijvers die dit genre tot een hoog niveau hebben weten te brengen. Kortom de nieuwe roman van Barry Smit is een echte aanbeveling en verdient een groot lezerspubliek. De zaak Mulder is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

De zaak Mulder

• Schrijver: Barry Smit (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman, misdaadroman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 24 september 2020
  • Omvang: 204 pagina’s

Flaptekst van nieuwe roman van Barry Smit

Op een winteravond rijdt een auto het kanaal in. Drie gezinsleden overleven het niet. Een tragisch ongeluk? Of opzet?

Op de donkere winternacht van 3 januari 1937 belandt een auto in het Noord-Hollands Kanaal. Een man, een vrouw en een baby worden uit het ijskoude water gered. Voor drie zoontjes van 3, 4 en 5 komt hulp te laat. Hun begrafenis trekt duizenden belangstellenden. Iedereen leeft mee met het getroffen gezin. Maar dan komen de geruchten. De zaak-Mulder is een roman over de vele kanten van de waarheid en de vraag: wat is gerechtigheid? Een vraag die de lezer nog lang zal bezighouden.