Bodil de la Parra – Het verbrande huis

Bodil de la Parra Het verbrande huis recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe Surinaamse familieroman. Op 18 juni 2020 verschijnt bij Uitgeverij Lebowski de nieuwe roman van de Surinaams-Nederlandse schrijfster Bodil de la Parra.

Bodil de la Parra Het verbrande huis Recensie en Informatie

Actrice en theatermaakster Bodil de la Parra is geboren in Amsterdam maar komt al haar gehele leven met grote regelmaat in Paramaribo, Suriname. Het is de stad waar haar vader, filmmaker Pim de la Parra, de regisseur van Wan Pipel (1976), de eerst lange Surinaamse speelfilm. Vooral in zijn geboortehuis aan de Zwartenhovenbrugstraat bracht ze veel tijd door.

Op 14 oktober 2012 brandde het huis en de omliggende panden tot de grond toe af. Pogingen om het huis te redden door een aantal familie leden slaagden niet. De brand verwoestte alles, met uitzondering van een drempel.

Bodil de la Parra Het verbrande huis Recensie001Boek-Bestellen

In het verbrande huis vertelt Bodil de la Parra de verhalen van haar eigen familie en voorouders in Suriname. Ze vertelt liefdevol over haar kleurrijke ongetrouwde tantes Gus, Pop en Jet, haar opa, de apotheker en enigszins afstandelijke pater familias van het geslacht De la Parra en over haar vader die na een heftig leven in Nederland zijn rust heeft gevonden in Suriname.

Sfeervolle, warme en uitstekend geschreven familiegeschiedenis zonder vals sentiment

Het verbrande huis is een sfeervolle, warme en uitstekend geschreven familiegeschiedenis en een mooie voorstelling waarmee Bodil de la Parra veel succes boekte in de theaters. Zonder in sentiment te vervallen vertelt liefdevol de verhalen van haar familie en heeft ook voldoende aandacht voor de schaduwkanten ervan.  Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Het verbrande huis

Een Surinaamse familiegeschiedenis

• Schrijfster: Bodil de la Parra (Suriname, Nederland)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 18 juni 2020
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Waardering boek: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van deze familieroman uit Suriname

Sinds haar vroegste jeugd bezoekt Bodil de la Parra elke zomer Paramaribo, de stad waar haar vader opgroeide. Ze verblijft dan in het huis aan de Zwartenhovenbrugstraat, waar ze onder de hoede wordt genomen door de ongetrouwde tantes Gus en Pop, en haar norse grootvader R.L. Aan het eind van de zomer keert ze terug naar Amsterdam, waar de tijden in een razend tempo veranderen. Ruim veertig jaar na haar eerste bezoek brandt het huis af, en blijft er niets anders over dan de verhalen die zich er hebben afgespeeld.