Boekrecensies mei 2020

Boekrecensies mei 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand mei 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies mei 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies mei 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< april 2020 | overzicht recensies | juni 2020 >

001Boek-BestellenSpoor van mensen

Mensen op en rond het spoor in Nederland toen en Carel van Gastel Spoor van mensen Recensienu

• Schrijver: Carel van Gastel (Nederland)
  • Soort boek: fotoboek, spoorwegboek

In de reeks spoorwegboeken die bij Uitgeverij WBOOKS met enige regelmaat verschijnen gaat het meestal over de locomotieven, treinen en ander materieel. Uiteraard is daarin zo nu en dan zijdelings aandacht voor de mensen die op en rond het spoort werken, maar echt centraal staan zij meestal niet. Daar is nu verandering in gekomen met het verschijnen van het rijke fotoboek Spoor van mensen dat is samengesteld en met begeleidende teksten is voorzien door Carel van Gastel…lees verder >

001Boek-BestellenHet beste uit onszelf

• Schrijver: Michael Bijnens (België)
  • Michael Bijnens Het beste uit onszelf RecensieSoort boek: psychologische roman

In het beste uit onszelf beschrijft Michael Bijnens op indringende wijze de teloorgang van een gezin en de personen die er deel van uitmaken. De kracht van de roman zit hem vooral in de het falen van Lewis. Elke keer probeert hij contact te zoeken. Maar hij kan zich niet losmaken van de verwijten die hij heeft naar zijn vrouw, zijn zoon en ook zijn dochter. Elke poging eindigt in scheldpartijen en volledig uit de bocht vliegen…lees verder >

Het geheim van Malamander

• Schrijver: Thomas Taylor (Engeland)
  • Thomas Taylor Het geheim van Malamander RecensieSoort boek: kinderboek (10+ jaar)

Malamander, voor lezers die houden van sprookjes met een geheimzinnig, donker randje. In Grand Hotel Nautilus doet Herbert Citroen zijn stinkende best om gevonden voorwerpen weer bij hun rechtmatige eigenaar te krijgen. Dat is al een klus op zich. Maar wat als het niet om een voorwerp gaat, maar een meisje?!…lees verder >

001Boek-BestellenWij zijn de wrekers over dit alles

• Schrijfster: Conny Braam (Nederland)
  • Conny Braam Wij zijn de wrekers over dit alles RecensieSoort boek: oorlogsroman, sociale roman

Op meeslepende, indringende en spannende wijze vertelt Conny Braam het schrijnende verhaal van zwarte en gekleurde soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Een geschiedenis die tot voor nauwelijks aandacht heeft gekregen, alhoewel hierin in de afgelopen jaren wel verandering lijkt te komen. Bovendien ontwikkelt Conny Braam zich inmiddels tot een schrijfster die niet alleen een boodschap heeft maar bovendien in staat is om deze te vertellen in een mooie stijl verwoorden…lees verder >

001Boek-BestellenDe geur van hooi

Hoe het boerenleven in Nederland veranderde

• Tialda Hoogeveen De geur van hooi RecensieSchrijfster: Tialda Hoogeveen (Nederland)

Hoe heeft de landbouw zich ontwikkeld in de loop van de twintigste eeuw? Wat betekende deze ontwikkelingen voor het leven van de boer en de bedrijfsvoering op de boerderij? Met het antwoord op deze vragen is Tialda Hoogeveen aan de slag gegaan in haar nieuwe boek. Ze baseerde haar boek op de dagboeken die de Friese veeboer Siebe Peenstra (1923-2019) zijn gehele werkzame leven heeft bijgehouden…lees verder >

Dit mag niemand weten

• Schrijfster: Martine Kamphuis (Nederland)
  • Martine Kamphuis Dit mag niemand weten RecensieSoort boek: jeugdthriller (13+ jaar)

Dit mag niemand weten is een boek voor lezers die houden van realistische, spannende jeugdboeken met een psychologisch tintje. Renske ziet haar ex-vriend Wouter praten met een meisje dat tot het populaire groepje behoort. Een vreemd gevoel overspoelt haar. Is ze jaloers? Of is er iets anders aan de hand? Renske weet het eigenlijk zelf niet. Ze is eigenlijk ook erg druk met de toneelgroep, waar ze samen met haar beste vriendin op zit…lees verder >

001Boek-BestellenRode nevel

• Schrijver: Dirk Speelman (België)
  • Dirk Speelman Rode nevel RecensieSoort boek: SF-thriller, dystopische thriller

Op de campus van de universiteit die het hart vormt van Space Valley, sterft een excentrieke vrouw tijdens een optreden op het open podium in een van de studentenkroegen. Politie-inspecteur Ana Diaz onderzoekt de dood. De oorzaak van de dood van de vrouw is haar niet duidelijk. Maar krachten van hogerhand proberen haar te sturen en te weerhouden verder onderzoek te doen…lees verder >

Wessel te Gussinklo De hoogstapelaar RecensieDe hoogstapelaar

• Schrijver: Wessel te Gussinklo (Nederland)
  • Soort boek: coming-of-age roman, Nederlandse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Hoogstapelaar, wat denk je daar eigenlijk bij? Volgens Wikipedia is het een opschepper, blaaskaak, dikdoener. Ik moest dat even opzoeken. Nou, Ewout, de hoofdpersonage van Wessel te Gussinklo is ook daadwerkelijk een behoorlijke blaaskaak. Hij is een jongen van 17 jaar, eentje die maar niet wil deugen, maar wel eentje die volgens zichzelf de wijsheid in pacht heeft. Wijsheid over wie je moet zijn, in ieder geval, hoe je moet zijn, wat je moet uitstralen…lees verder >

Grün

• Schrijver: Josef Zweimüller (Oostenrijk)
  • Josef Zweimüller Grün RecensieSoort boek: Oostenrijkse roman
  • Taal: Duits

Na de zelfmoord van zijn moeder heeft Jona zich totaal teruggetrokken in een klein huisje midden in het bos. Hij leeft hier, vrijwel geheel zelfvoorzienend en heeft nauwelijks contact met de buitenwereld. Om aan wat geld te komen begeleidt hij soms overlevingstochten van een aantal dagen in het uitgestrekte bosgebied. Tijdens een van deze tochten ontmoet hij Hikaru, een jonge Japanse vrouw. Zij blijkt op jonge leeftijd haar tweelingzus te zijn verloren…lees verder >

De kolonie

H@ck deel 2

• Mirjam Mous H@ck 2 De kolonie RecensieSchrijfster: Mirjam Mous (Nederland)
  • Soort boek: thriller, YA-boek (13+ jaar)

De Kolonie is niet zo spannend als andere boeken die je van Mirjam Mous gewend bent. Boeken die je het bloed in de aderen doen stollen. De Kolonie is eerder onheilspellend. Verontrustend. Niet in de laatste plaats omdat het soms akelig realistisch lijkt. Het voortdurend wisselende perspectief tussen Holden en Prissy geeft het boek een aangenaam ritme. De stukken zijn steeds vrij kort, waardoor het andere perspectief nog vers in je geheugen zit…lees verder >

Nederland onder het systeemplafond

• Schrijver: Marcel van Roosmalen (Nederland)
  • Marcel van Roosmalen Nederland onder het systeemplafond RecensieFoto’s: Jan Dirk van der Burg (Nederland)
  • Soort boek: reportages, fotoboek

Nederland onder het systeemplafond schetst een prachtig beeld van wat zich in de krochten van Nederland afspeelt. Je kunt het bijna een ode noemen aan als die evenementen, trainingen, beurzen en andere bijeenkomsten die zich afspelen in de periferie van de Nederlandse maatschappij. Het boek van schrijver Marcel van Roosmalen en fotograaf Jan Dirk van der Burg is een echte aanbeveling…lees verder >

001Boek-BestellenDoor jouw ogen

• Schrijver: Peter Høeg (Denemarken)
  • Peter Høeg Door jouw ogen RecensieSoort boek: Deense roman, psychologische roman

Op het randje van esoterie speelt Peter Høeg een spannend spel met de lezer. Hij zoekt de randen op van het acceptatievermogen. Maar mede hierdoor weet het een bijzondere spanningsboog op te bouwen. Bovendien speelt hij met de vraag in hoeverre we bereid zijn om de ander volledig te vertrouwen en te laten ervaren wat er in ons omgaat. Door jouw ogen is een boeiende, uitstekend geschreven roman over liefde, vertrouwen en de grenzen van de ethiek in de wetenschap…lees verder >

Huis van aarde & bloed

Crescent City deel 1

• Sarah J. Maas Crescent City Huis van aarde & bloed RecensieSchrijfster: Sarah J. Maas (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyroman

Ik houd van boeken waar je als lezer verrast wordt. Waar personages onvermoede dubbele agenda’s blijken te hebben. En waar de hoofdpersonen scherpe randjes hebben, maar wel “loveable” zijn. Op al deze dingen scoort Huis van Aarde en Bloed dikke punten! Sarah J. Maas creëert een bijzondere wereld waar je volledig in op kunt gaan en heeft een aantal prachtige plot-twists voor je in petto…lees verder >

De rook die dondert

• Schrijfster: Namwali Serpell (Zambia)
  • Namwali Serpell De rook die dondert Recensie Roman uit ZambiaSoort boek: historische roman, sociale roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

In deze roman vertelt Namwali Serpell veel. Zij wil heel veel kwijt. Eigenlijk te veel! Hoe een land als Zambia bezet  door de Engelsen zich langzaam vrij wil maken. Over de segregatie tussen zwart en wit, over discriminatie, over de rol van vrouwen en mannen, over de strijd tegen aids, over geschoold en ongeschoold zijn, over rijke en arm, over inmenging van de staat op het dagelijks leven, over het gevaar van verregaande inmenging in samenleving, door alle nieuwe mogelijkheden van de moderne techniek…lees verder >

Zeesnede

gedichten 1984-2019

• B. Zwaal Zeesnede Gedichten RecensieSchrijver: B. Zwaal (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Recensie van Tim Donker

Misschien. Misschien gewoon in je kast te hebben: deze woorden, deze zinnen, deze gedichten. Het te kunnen pakken. Nu, morgen, en over vijf jaar misschien. Wat lezen, even drijven op de woorden. Het boek weer terug in de kast zetten als je merkt dat je aandacht verslapt. Want ontmoetingen met Zwaal moeten plots zijn, en kort, en hevig. En ongrijpbaar bovendien…lees verder >

001Boek-BestellenDe Hollandse droom

Wat zijn je idealen waard als het er werkelijk op Martijn Simons De Hollandse droom Recensieaankomt?

1. Schrijver: Martijn Simons (Nederland)
  2. Soort boek: Nederlandse roman
  3. Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)

Onverkwikkelijke gebeurtenissen in het verleden waarvoor toen een oplossing is gezocht, steken toch weer de kop op. En bovendien lijkt Rudolf Keller in een verlate midlife crisis terecht te komen, waardoor hij niet meer de rationeel handelende rechter is die hij voor de buitenwereld leek te zijn. Op overtuigende wijze vermengt Martijn Simons het smerige politieke machtsspel met de teloorgang van een pater familias en zijn gezin.  De Hollandse droom is een meeslepend, fascinerend en spannend familiedrama…lees verder >

001Boek-BestellenJohanna en Margaretha

Gravinnen van Vlaanderen en prinsessen van Thera Coppens Johanna en Margaretha RecensieConstantinopel

• Schrijfster: Thera Coppens (Nederland)
  • Soort boek: biografie, geschiedenisboek

Een heerlijk boek over twee niet zo bekende grafelijke zussen die, na het lezen van het boek, het verdienen om hun levensgeschiedenis opgetekend te hebben gekregen. De geschiedschrijving is is voor iedereen die geïnteresseerd is in de Middeleeuwen een must. En voor wie dan niet is, een heerlijk tijdverdrijf…lees verder >

001Boek-BestellenRIP

• Schrijfster: Yrsa Sigurðardóttir (IJsland)
  • Yrsa Sigurðardóttir RIP RecensieSoort boek: IJsland thriller

De IJslandse Yrsa Sigurðardóttir behoort inmiddels zeker tot de top  van de Scandinavische misdaadliteratuur. Haar thrillers zijn zonder uitzondering van hoog niveau, uitstekend geschreven en met goed uitgewerkte karakters. Haar reeks thrillers met politiecommissaris Huldar en Freya in de hoofdrol bevat zonder twijfel de beste verhalen tot nu toe…lees verder >

001Boek-BestellenZandvoort

• Schrijver: Nando Boers (Nederland)
  • Nando Boers Zandvoort Recensie Formule 1 RomanSoort boek: formule 1 roman, sportroman

De Formule 1 is in die jaren een wereld waarin het leven van een coureur nauwelijks telt. Veiligheid is een sluitpost en jaarlijks verongelukken er coureurs. Aan de oppervlakte is het een wereld van glitter en glamour, seks, geld en leven op het scherpst van de snede. Een wereld die steeds meer gaat vreten aan Roy Hoekstra en waar hij zich steeds minder thuis voelt. Is hij wel die macho die de buitenwereld verwacht? En is hij nog wel bereid om alle risico’s te nemen?…lees verder >

001Boek-BestellenWandellust

• Schrijver: Twan Huys (Nederland)
  • Twan Huys Wandellust RecensieSoort boek: wandelboek, natuurboek

Wandellust laat zien waar de kracht van Twan Huys ligt. Gesprekken voeren dit tijd mogen kosten. Dat hierin een van de talenten van Huys ligt, heeft hij uiteraard al eerder bewezen met zijn tv-programma College Tour. En de combinatie met een andere passie, wandelen, maakt dit een geslaagd boek…lees verder >