Boekrecensies april 2020

Boekrecensies april 2020 reviews nieuwe boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand april 2020 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies april 2020 reviews nieuwe boeken

Het overzicht met boekrecensies april 2020 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< maart 2020 | overzicht recensies | mei 2020 >

Gebroken adem

• Schrijfster: Latoya Morris (Nederland)
  • Latoya Morris Gebroken adem RecensieSoort boek: YA-roman, fantasyroman (15+ jaar)
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)

Vakantie vieren in het hotel van je oom en tante in Ierland. Daar heeft de negentienjarige Patrick totaal geen zin. Zijn twee jaar jongere zus heeft er wel zin in. Al gauw duikt er een mysterieuze vrouw op in het hotel. Patrick is erg onder de indruk. Tegelijkertijd gebeuren er vreemde dingen rond de kust: het weer wordt heftig, zeedieren spoelen aan. Het lijkt haast wel alsof de mysterieuze vrouw er iets mee te maken heeft…lees verder >

De meisjes zonder naam

• Schrijfster: Mikaela Bley (Zweden)
  • Mikaela Bley De meisjes zonder naam RecensieSoort boek: Zweedse thriller

Zonder twijfel behoort de Zweedse schrijfster Mikaela Bley inmiddels tot de top van de Scandinavische misdaadschrijvers. Haar hoofdpersoon Ellen Tamm, journalist en tv-presentator krijgt steeds meer inhoud en karakter. De vierde thriller met Tamm in de hoofdrol, De meisjes zonder naam is het definitieve bewijs hiervan…lees verder >

001Boek-BestellenEen vorm van verraad

Paul Vegter thriller, deel 7

• Lieneke Dijkzeul Een vorm van verraad RecensieSchrijfster: Lieneke Dijkzeul (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse thriller
  • Recensie thriller: Bij de thrillers die Lieneke Dijkzeul schrijft met Paul Vegter in de hoofdrol weet je wat je krijgt, interessante karakters, aannemelijke personages die een ontwikkeling doormaken en een verrassend plot met behoud van geloofwaardigheid. Ook deze keer zijn dit de kenmerken van deze zeer Nederlandse thriller die een paar uur prima leesplezier oplevert…lees verder >

001Boek-BestellenOrkaanseizoen

• Schrijfster: Fernanda Melchor (Mexico)
  • Fernanda Melchor Orkaanseizoen RecensieSoort boek: Mexicaanse roman, sociale roman

Vanuit verschillende perspectieven schetst Fernanda Melchor de levensverhalen van alle betrokkenen. En elke keer  hoop je als lezer dat je iemand leert kennen waarbij de ellende zich zal keren. En heel soms lijkt er een sprankje hoop zichtbaar te worden. Maar Melchor is onverbiddelijk en en helder. Zij biedt haar hoofdpersonen en ook haar lezers geen uitweg. Maar ook absoluut geen adempauze. De manier waarop zij deze roman schreef dondert als een orkaan over je heen, pakt je bij de kladden en sleurt je mee de onvermijdelijke en onontkoombare afgrond in. Prachtig, verschrikkelijk, zwart, adembenemend…lees verder >

001Boek-BestellenDe berenrug

• Schrijver: Dimitri Bontenakel (België)
  • Dimitri Bontenakel De berenrug RecensieSoort boek: dystopische roman, historische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Dimitri Bontenakel is erin geslaagd om een boeiende roman te schrijven over een gemeenschap in verval op een fictief eiland gelegen in de noordelijke Atlantische Oceaan. De beklemming, de steeds verder oplopende spanningen en de onmogelijkheden om te ontsnappen brengt hij op overtuigende wijze over het voetlicht. Langzaam maar zeker kruipen de lotgevallen van de hoofdpersonen de lezer onder de huid om uiteindelijk te eindigen in een overtuigende apotheose…lees verder >

Helden op hengsten

Verhalen over ruiterstandbeelden

• Kees van Tilburg Helden op hengsten Recensie Boek over RuiterstandbeeldenSchrijver: Kees van Tilburg (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, kunstboek

Een wonderlijke fascinatie. Zo begint de auteur zijn boek. Met camera ging hij op pad en reisde vele kilometers af in 50 landen om koningen, keizers, staatslieden en legeraanvoerders te paard te fotograferen. Een project dat nooit compleet zal zijn en nooit af is; er komen namelijk regelmatig nieuwe beelden bij…lees verder >

001Boek-BestellenScheepsberichten

Zeilend naar Suriname

• Rob Biersma Scheepsberichten Recensie ZeilboekSchrijver: Rob Biersma (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, zeilboek

Van juli 2016 tot juli 2017 maakte Rob Biersma (1948), voormalig wetenschapsjournalist van NRC Handelsblad, bioloog en chemicus een lange zeiltocht van Rotterdam, via de Azoren, Madeira en de Canarische Eiland naar Suriname en weer terug via een aantal Caraïbische eilanden. Hij zeilde de tocht grotendeels alleen op zijn eigen, slecht tien meter lange zeilboot, Rissa, hoewel hij onderweg wel een aantal keren vrouwelijke bezoek ontving en op verschillende bestemmingen met andere op ontdekkingstocht ging…lees verder >

001Boek-BestellenDe fruitplukkers

• Schrijfster: Catherine Poulain (Frankrijk)
  • Catherine Poulain De fruitplukkers RecensieSoort boek: Franse roman, sociale roman

Voor haar tweede roman, De fruitplukkers, baseert Chatherine Poulain zich nogmaals op eigen ervaringen. Deze keer heeft ze gekozen voor rauwe en, vaak onbarmhartige, wereld van de mannen en vrouwen die in Provence aan de slag gaan met het plukken en oogsten van fruit en andere gewassen. Het armoedzaaiers, alcoholisten en junks uit binnen en buitenland die geen andere mogelijkheid hebben dan deze om wat geld bij elkaar te sprokkelen. Bovendien is er een enkele avonturier of vagebond te vinden die zich in deze extreem rauwe wereld stort…lees verder >

Notre Dame

Een beknopte geschiedenis van de beroemde Ken Follett Notre Dame Recensiekathedraal

• Schrijver: Ken Follett (Wales)
  • Soort boek: geschiedenisboek

In de dagen direct na de brand op 15 april 2020) voelde Ken Follett zich genoodzaakt een ode aan de Notre Dame te schrijven. Zoals de ondertitel luidt, Een beknopte geschiedenis van de beroemde kathedraal. Wat er uit zijn pen vloeide was een kleine liefdegeschiedenis over het beroemde gebouw. Bovendien vertelt hij een aantal verhalen die illustreren waarom de Notre Dame belangrijk is voor de wereld en voor hem zelf in het bijzonder…lees verder >

Land van dadels en prinsen

• Schrijver: Frank Nellen (Nedeland)
  • Frank Nellen Land van dadels en prinsen RecensieSoort boek: debuutroman, sociale roman

Een heel spannende  actuele roman over liefde, verraad, discriminatie en veel meer. Tulard, de vader van Simon, wordt opgeroepen om naar de het huis van bewaring te komen. Er is een aanslag gepleegd in Parijs. De dader, waarschijnlijk een Algerijn is opgepakt en bedoeling is dat Tulard als gerechtspsychiater, de jongen aan de praat krijgt. Wanneer Tulard de jongen ziet weet hij meteen wie het is. De vriend van zijn overleden zoon Simon, Youssef…lees verder >

001Boek-BestellenVanuit het duister stralend licht

• Schrijfster: Petina Gappah (Zimbabwe)
  • Petina Gappah Vanuit het duister stralend licht RecensieSoort boek: historische roman

Het ongelooflijke verhaal dat het lichaam van David Livingstone, de grote ontdekkingsreiziger en geestelijke en arts uit Schotland, die overlijdt in op 4 mei 1873 ergens in een gehucht West-Afrika, door zijn rouwenden naar de oostkust van Afrika wordt gedragen. Om hem daar te verschepen, naar eigen land. Om Thuis begraven te kunnen worden. Dit wordt een tocht van ruim 1000 mijl, te voet, over land, door verlaten, maar ook door slavenhandelaren bezette dorpen…lees verder >

001Boek-BestellenStormwaarschuwing

Doggerland, deel 2

• Maria Adolfsson Stormwaarschuwing Doggerland 2 RecensieSchrijfster: Maria Adolfsson (Zweden)
  • Soort boek: Doggerland thriller, Zweedse thriller

Nadat er tijdens kerst een man dood aangetroffen wordt op het eiland Noorö, het noordelijkste deel van Doggerland, reist Karen Eiken Hornby af om het onderzoek te starten. Voor haar zelf is het niet alleen werk maar ook een welkome vlucht van haar privéperikelen. Ze is trouwens zelf ook verbonden met Noorö. Sterker nog een deel van haar familie woont er nog. Een tweede moord tijdens oud en nieuw brengt de verdenking dat familieleden erbij betrokken zijn. Op het scherpst van de snede balanceert Karen Eiken daardoor in de zoektocht naar de moordenaar…lees verder >

001Boek-BestellenDe schilders van Urk

• Schrijvers: Elisabeth Oost, Klaas Post De schilders van Urk Recensie boek van Elisabeth Oost en Klaas Post(Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie

Gestaag breidt Uitgeverij WBOOKS de uitstekende en boeiende reeks met monografieën uit waarin een dorp, plaats of streek centraal staat die kunstenaars geïnspireerd hebben tot het maken van schilderijen en tekeningen. In het nieuwste deel, geschreven en samengesteld door Elisabeth Oost en Klaas Post, staat het voormalige eiland en huidige vissersdorp en christelijk bolwerk Urk centraal…lees verder >

001Boek-BestellenHet verre veld

• Schrijfster: Madhuri Vijay (India)
  • Madhuri Vijay Het verre veld RecensieSoort boek: Indiase roman, sociale roman

Het verre veld, een prachtige roman, waarin de hoofdpersoon, Shalini je meesleept door de de eeuwige durende onrust en oorlogen in Noord India en met name Kasjmir. Het verre veld geeft een inkijk in het dagelijks leven van Indiërs die al jarenlang in een conflict gebied leven. Vijay lukt het uitstekend om de lezer op boeiende wijze mee te nemen door de Indiase politiek, het verdriet, schuld en de grenzen van mededogen…lees verder >

001Boek-BestellenInsectenrijk

Het grootse leven van kleine beestjes

• Aglaia Bouma Insectenrijk RecensieSchrijfster: Aglaia Bouma (Nederland)
  • Soort boek: insectenboek, natuurboek
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend

Van een fobie tot een fascinatie voor de wereld van de insecten. In het kort samengevat wat Aglaia Bouma heeft doorgemaakt en waarover ze schrijft in Insectenrijk. Wat een rijkdom maakt Bouma op een uitmuntende wijze inzichtelijk. Ze heeft het vermogen om op een zeer heldere wijze te verwoorden wat het insectenrijk zo boeiend en fascinerend maakt. Schuwt het niet om wetenschappelijke termen te gebruiken. Maar weet die op een zodanige wijze te verduidelijken dat dit nergens stoort, sterker nog haar boek nog beter maakt…lees verder >

De knuffelpony

Manege de Zonnehoeve

• Gertrud Jetten De knuffel pony Recensie Manege de Zonnehoeve BoekSchrijfster: Gertrud Jetten (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek, paardenboek (7+ jaar)

Heerlijk, weer een boek van Gertrud Jetten. Altijd goed voor een hartverwarmend verhaal dat een grote glimlach op mijn gezicht brengt. En zo goed voor kinderen die écht van paarden houden. Niet alleen maar om het rijden. Maar vanwege alles wat paarden kunnen zijn; een vriendje, een steun, een knuffel…lees verder >

001Boek-BestellenNulpunt

Blix & Ramm thriller deel 1

• Jørn Lier Horst Thomas Enger Nulpunt RecensieSchrijvers: Jørn Lier HorstThomas Enger  (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller

Nulpunt is een zeer goede thriller met spannende plotwendingen die zeker het lezen waard is. Echter de karakters komen nog niet tot volle wasdom en hier en daar liggen clichés op de loer. Echter door de kwaliteit van beide auteurs is de verwachting dat de karakters in de volgende delen tot volle wasdom komen en daardoor interessanter en boeiende worden…lees verder >

001Boek-BestellenHet geheim van Angela

• Schrijver: Francesco Recami (Italië)
  • Francesco Recami Het geheim van Angela RecensieSoort boek: Italiaanse thriller

Het geheim van Angela is inmiddels de derde thriller die van de Italiaanse schrijver Francesco Recami in Nederlandse vertaling verschijnt bij de kleine sympathieke Uitgeverij Serena Libri. Net als in de eerder verschenen thrillers zijn de hoofdpersonen woonachtig in een appartementen complex in Milaan. Personen die in de eerste twee delen hoofdfiguur waren spelen nu een bijrol en andersom. Uit de pen van Francesco Recami vloeien tot nu toe lichtvoetige en humorvolle verhalen waarin misverstand, toeval en opportunisme centraal staan…lees verder >