Brexit boeken recensie, tips en informatie van non-fictie boeken, romans en thrillers over de Brexit

Brexit boeken tips

Brexit boeken recensie, tips en informatie van nieuwe non-fictie boeken, romans en thrillers over de Brexit.

Brexit boeken recensie, tips en informatie

De uittreding van Groot-Brittannië uit de EU, beter bekend als Brexit, speelt in de afgelopen jaren een zeer grote rol in de Europese politiek. Bovendien is Brexit sinds het referendum van 2016 waarin het Britse volk in klein meerderheid stemde voor uittreding uit de EU een dominante en bepalende rol in de politiek. Sterker nog het bracht een bijna onoverbrugbare scheiding aan tussen voor- en tegenstanders die de Britse maatschappij tot op de dag van vandaag in twee kampen verdeelt. Niet vreemd dus dat er met regelmaat romans en non-fictie boeken over Brexit verschijnen.

Leestips en recensies van nieuwe Brexit boeken en romans

In het hieronder staande overzicht van boeken over Brexit is ingedeeld op jaar van verschijnen. De nieuwste romans en andere boeken staan bovenaan de lijst.

Stem van het Britse volk

Een intiem portret van een verdeelde Britse maatschappij

• Melle Garshagen Stem van het Britse volk RecensieSchrijver: Melle Garshagen (Nederland)
  • Soort boek: journalistieke non-fictie
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschijnt: 15 oktober 2020
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Het Brexit-referendum van juni 2016 moest een einde maken aan decennialange twijfel over Britse deelname aan Europese integratie, maar werd het begin van een uitgesponnen, emotioneel beladen, politiek belangrijke en maatschappelijk ontwrichtende zoektocht naar de uitgang van de EU. Opeens stond alles ter discussie. Ruzies braken uit binnen families. Vrienden raakten van elkaar verwijderd en de eenheid van het Verenigd Koninkrijk kwam onder hoogspanning te staan…lees verder >

Op het eerste gezicht

• Schrijver: Nick Hornby (Engeland)
  • Nick Hornby Op het eerste gezicht RecensieSoort boek: Engelse roman
  • Origineel: Just Like You (2020)
  • Nederlandse vertaling: Nico Groen
  • Verschijnt: 17 september 2020
  • Omvang: 351 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)
  • Recensie romanNick Hornby bewijst met zijn nieuwe roman opnieuw de kwaliteit van zijn schrijverschap door op geloofwaardige wijze een modern verhaal te vertellen over twee mensen uit gescheiden werelden die elkaar toch weten te vinden. Bovendien weet hij en passant haarscherp te duiden wat Brexit doet met de Groot-Brittannië en haar bevolking. Een roman geschreven op het slappe koord maar waarop Hornby altijd het evenwicht bewaart…lees verder >

001Boek-BestellenDe kakkerlak

• Schrijver: Ian McEwan (Engeland)
  • Ian McEwan De kakkerlak RecensieSoort boek: politieke roman, Brexit roman
  • Origineel: The Cockroach (8 oktober 2019)
  • Nederlandse vertaling: Rien Verhoef
  • Uitgever: De Harmonie
  • Verschijnt: 18 februari 2020
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: ‘Toen de slimme maar zeker niet begaafde Jim Sams die ochtend ontwaakte uit zijn onrustige dromen, merkte hij dat hij in een reusachtig wezen was veranderd.’ Zo begint De kakkerlak, de satirische Brexit-novelle van Ian McEwan. In deze omgekeerde Kafka-vertelling wordt een kakkerlak wakker in het lichaam van Jim Sams, een man die de Britse prime minister blijkt te zijn, de machtigste man van Engeland. Zijn enige doel: de wil van het volk uitvoeren…lees verder >

001Boek-BestellenUnspeakable

Speaker van het Lagerhuis over de Britse politiek en de brexit

• Schrijver: John Bercow (Engeland)
  • John Bercow Unspeakable RecensieSoort boek: politieke memoires
  • Origineel: Unspeakable (6 februari 2020)
  • Nederlandse vertaling: Jaap Verschoor
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschijnt: 6 februari 2020
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Unspeakable is het scherpe en openhartige verhaal van de voormalige speaker van het Britse Lagerhuis, John Bercow. Vanuit zijn unieke perspectief op de Britse politiek bespreekt hij de prominente figuren van deze tijd – van Tony Blair en David Cameron tot Theresa May en Boris Johnson. Daarnaast verklaart Bercow de manieren waarop hij heeft geprobeerd om het parlement te democratiseren en hoe hij zijn voorzitterschap inzette om de rechten van de parlementsleden te verdedigen en de regering ter verantwoording te roepen…lees verder >

Spion buiten dienst

• Schrijver: John le Carré (Engeland)
  • John le Carré Spion buiten dienst Recensie Brexit thrillerSoort boek: Brexit thriller, spionagethriller
  • Origineel: Agent Running in the Field (2019)
  • Nederlandse vertaling: Rob van Moppes
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • Verschijnt: 17 oktober 2019
  • Omvang: 336 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook / Luisterboek
  • Inhoud thriller: Nat, een 47-jarige veteraan van de geheime inlichtingendienst van Groot-Brittannië, gelooft dat zijn jaren bij de geheime dienst voorbij zijn. Hij is terug in Londen met zijn vrouw, de zachtmoedige Prue. Maar met de groeiende dreiging vanuit het Moskou Centrum heeft het kantoor nog een taak voor hem. Nat zal De Haven overnemen, een overbodig geworden onderstation van London General, samen met het uitschot van alle spionnen. Het enige lichtpuntje in het team is de jonge Florence; zij heeft haar ogen gericht op het Russische ministerie en op een Oekraïense oligarch, die een vinger in de Russische pap heeft…lees verder >

De Brexitmoorden

• Schrijver: Hugo Luijten (België)
  • Hugo Luijten De Brexitmoorden RecensieSoort boek: Brexit thriller, Vlaamse thriller
  • Uitgever: Lannoo
  • Verschijnt: 4 mei 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud thriller: Een fractiemedewerkster van het Europees Parlement wordt dood aangetroffen in haar kantoor in het Brusselse Spinelli-gebouw. Alle aanwijzingen leiden naar haar baas, een vooraanstaand Europarlementslid. Wanneer het onderzoek zo goed als afgerond is, ontdekt commissaris Cools dat er meer aan de hand is. Alles wijst op een groter politiek spel om de Brexitdeal te beïnvloeden…lees verder >

Klein Engeland

• Schrijver: Jonathan Coe (Engeland)
  • Jonathan Coe Klein Engeland Recensie Brexit RomanSoort boek: Brexit-roman, sociale roman
  • Origineel: Middle England
  • Nederlandse vertaling: Otto Biersma
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 28 maart 2019
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)
  • Recensie boekZonder twijfel heeft  schrijver Jonathan Coe een roman geschreven over het Engeland waarin de perikelen rondom de Brexit tot volle en chaotische wasdom zijn gekomen. Zijn uitmuntende roman Middle Engeland (Klein Engeland) aan de hand van gebeurtenissen in een middenklasse Engelse familie overtuigend zien op welke wijze de teloorgang van de Engelse maatschappij zich ontwikkelt en uiteindelijk in delen uit elkaar valt…lees verder >