Claire Heywood – Dochters van Sparta

Claire Heywood Dochters van Sparta recensie en informatie over de inhoud van de mythologische roman over de Griekse oudheid. Op 4 oktober 2022 verschijnt bij uitgeverij Orlando de Nederlandse vertaling van de roman Daughters of Sparta van de Britse schrijfster Claire Heywood.

Claire Heywood Dochters van Sparta recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de roman Dochters van Sparta. Het boek is geschreven door Claire Heywood. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden te vinden. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud van de roman over de Griekse Oudheid, geschreven door Claire Heywood.

Recensie van Monique van der Hoeven

Dochters van Sparta is een prachtige hervertelling van het bekende mythologische verhaal over de Trojaanse oorlog. Het boek is geschreven door de Britse schrijfster Claire Heywood, die klassieke talen studeerde.

We lezen het bekende verhaal van de Trojaanse oorlog verteld vanuit het perspectief van Helena en haar zus Klytaimnestra, prinsessen van Sparta. Afwisselend gaan de hoofdstukken over Klytaimnestra en over Helena. Ik vind het heerlijk om bekende verhalen te lezen vanuit een vrouwelijk perspectief – het laat zo duidelijk zien dat alles wat we horen, lezen, voorgeschoteld krijgen te maken heeft met een heersende visie in een bepaalde tijd. Zo is ook het herschrijven van mythen op deze manier iets wat op dit moment populair is.

Het verhaal begint als de prinsessen Helena en Klytaimnestra richting de huwbare leeftijd gaan. Klytaimnestra wordt uitgehuwelijkt aan Agamemnon en vertrekt uit Sparta, waardoor Helena achterblijft. Uiteindelijk wordt ook zij uitgehuwelijkt aan Menelaos. En stevenen we af op de Trojaanse oorlog, met alle gevolgen van dien, maar deze keer gezien vanuit de ogen van de beide zussen. Dat geeft een compleet ander verhaal!

Wat me opvalt in Dochters van Sparta is vooral de onmacht die deze vrouwen ervaren in hun leven. Ik werd er een beetje moedeloos van… het voelde zo somber, de hele dag alleen maar mogen weven en spinnen en moeten wachten tot je uitgehuwelijkt wordt. En vervolgens alleen maar van nut zijn om een erfgenaam te baren. En misschien was dat wel echt zo in die tijd, ik weet het niet. Ik geloof dat, als ik zelf een hervertelling zou kunnen schrijven, ik ervoor zou kiezen de vrouwen wat meer “in hun kracht” te tonen.

Los daarvan: ik vind dat Claire Heywood een prachtige inkijk heeft gegeven in de leef- en denkwereld van twee vrouwen, die in de oorspronkelijke verhalen zonder veel achtergrond als “schuldigen” zijn weggezet. Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen: het is vlot geschreven en heeft de hoofdpersonen op een interessante manier tot leven gebracht, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Claire Heywood Dochters van Sparta recensie

Dochters van Sparta

• Schrijfster: Claire Heywood (Engeland)
  • Soort boek: mythologische roman
  • Origineel: Daughters of Sparta (2021)
  • Nederlandse vertaling: Ine Willems
  • Uitgever: Orlando
  • Verschijnt: 4 oktober 2022
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 16,99
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Flaptekst van de mythologische roman over de Griekse stad Sparta

Duizenden jaren lang hebben twee vrouwen de schuld gekregen van de val van een machtige beschaving – maar nu is het tijd om hun kant van het verhaal te horen. Als prinsessen van Sparta hebben Helena en Klytemnestra niets anders gekend dan luxe en overvloed. Zulke voorrechten komen echter met een hoge prijs. Als meisjes worden ze gescheiden en uitgehuwelijkt aan de legendarische buitenlandse koningen Agamemnon en Menelaos. Hun plicht is de erfgenamen te baren die de maatschappij eist en de zachtmoedige, onderdanige koninginnen te zijn die hun mannen verwachten. Maar wanneer het gewicht van de verwaarlozing, wreedheid en ambitie van hun echtgenoten te zwaar wordt om te dragen, komen ze in verzet tegen de beperkingen die hun worden opgelegd. Dochters van Sparta is een meeslepende hervertelling van het beleg van Troje, verteld vanuit het perspectief van de twee meest verguisde vrouwen uit de mythologie.