Dora Heldt – Het huis aan het water

Dora Heldt Het huis aan het water recensie en informatie over de inhoud van de Duitse feelgoodroman. Op 29 november 2023 verschijnt bij uitgeverij Houtekiet de Nederlandse vertaling van de roman Drei Frauen am See van de Duitse schrijfster Dora Heldt.

Dora Heldt Het huis aan het water recensie en informatie

Dora Heldt, echte naam Bärbel Schmidt, is op 10 november 1961 geboren in het dorp List op Sylt, gelegen op het gelijknamige Duitse Waddeneiland dat met een treinverbinding met het vasteland is verbonden. Omdat ze dochter was van een Duitse militair moest het gezin met enige regelmaat verhuizen. Ze werd opgeleid tot boekhandelaar en was jarenlang werkzaam bij het  Deutschen Taschenbuch Verlag (DTV).

In 2006 debuteerde ze met de roman Unzertrennlich die bij de uitgeverij waarvoor ze werkzaam was verscheen. In de jaren erna verschenen zo’n vijftien romans en verhalenbundels, vaak feelgoodromans. Het huis aan het water, waarover je hier uitgebreide informatie kunt lezen, is de eerste roman van Dora Heldt die in het Nederlands is vertaald.

Dora Heldt Het huis aan het water recensie

Het huis aan het water

• Auteur: Dora Heldt (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse feelgoodroman
  • Origineel: Drei Frauen am See (2020)
  • Uitgever: Houtekiet
  • Verschijnt: 29 november 2023
  • Omvang: 460 pagina’s
  • Prijs: € 24,99 / € 17,99

Flaptekst van de roman van Dora Heldt

Na de dood van hun vriendin Marie keren Alexandra, Friederike en Jule terug naar hun vakantiehuisje. Prachtige feelgoodroman over vriendschap, zingeving en relaties.

Ze zijn al van kinds af aan goede vrienden: Marie, Alexandra, Friederike en Jule. Waar hun levenspad hen ook naartoe had geleid, elke vrijdag voor Pinksteren kwamen ze op uitnodiging van Marie bijeen in het prachtige huis aan het meer, waar ze prachtige zomers hadden doorbrachten. Marie, de gevoelige fotograaf, was de ziel van de vier. Het nieuws van het overlijden van Marie, begin vijftig, komt als een schok voor iedereen. Want sinds hun ruzie tien jaar eerder hebben ze nauwelijks contact met elkaar gehad. Maar zelfs na haar dood heeft Marie een verrassing in petto voor haar vrienden: een uitnodiging voor de notaris. De gedachte elkaar weer te zien, geeft Alexandra, Friederike en Jule een onbehaaglijk gevoel. Waar zijn ze bang voor? En wat maakt dat ze toch weer naar het huis aan het water komen? Een kloek boek over de leugens die we (onszelf) vertellen, de waarde van vriendschap en het geluk van herinneringen. Die Zeit omschreef Dora Heldt ooit als ‘het spook van de bestsellerlijsten’: een auteur die onopvallend al jarenlang successen boekt. ‘Haar luchtige romans behoren al vier, vijf, misschien zelfs twintig of dertig jaar tot de best verkochte Duitstalige boeken.’ Hoog tijd om het fenomeen naar Nederland en Vlaanderen te brengen.

Dora Heldt (List, Sylt, 10 november 1961) pseudoniem van Bärbel Schmidt, is een Duits schrijfster. Verschillende van haar boeken haalden de top van de Duitse bestsellerlijsten. Ze schrijft romans, thrillers en YA-boeken.