Flip Feyten – Mitford

Flip Feyten Mitford recensie en informatie over de inhoud van het boek over de Britse Mitford-familie. Op 1 mei 2023 verschijnt bij uitgeverij Ertsberg de familiegeschiedenis Mitford, geschreven door de Belgische schrijver en journalist Flip Feyten.

Filip Feyten Mitford recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van de familiegeschiedenis Mitford. Het boek is geschreven door Flip Feyten. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Vlaamse journalist en auteur Flip Feyten.

Recensie van Monique van der Hoeven

Mitford –  met als veelbelovende ondertitel: Zes zussen, twee oorlogen, Eén roemruchte familie – is geschreven door Flip Feyten, journalist, presentator en eindredacteur van het Journaal, Terzake, Panorama en de Zevende Dag. Eerder schreef hij, samen met Harry De Paepe, Stiff Upper Lips.

Net als de titel is de opening van het boek veelbelovend: Flip Feyten begint met het schrijven van een filmscenario. Een scenario dat vol zit met contrasten en waarin 6 zussen een hoofdrol spelen. Het is alleen geen scenario, maar een waargebeurd verhaal.

Het boek beschrijft het levensverhaal van de Mitford zussen, die leefden in de vorige eeuw. Deze dames waren zonder meer heel interessant te noemen en ze leidden geen van allen een “gangbaar” leven. Als dochters van de adellijke David Mitford en Sydney Bowles – Farve en Muv genoemd door de kinderen en allebei bijzonder excentriek, zelfs voor Engelse normen 😉 – werden ze aangemoedigd om zichzelf te zijn en hun eigen denkwijze te ontwikkelen. Een formele opleiding kregen ze niet – anders dan hun enige broer, Tom. Farve vond dat niet nodig voor vrouwen. Het had tot gevolg dat de stuk voor stuk intelligente dames over een nogal ongepolijste intelligentie beschikten. En zich, misschien juist daarom, nauwelijks iets aantrokken van wat “men” van hen vond.

Nancy, Diana, Pam, Deborah, Decca en Unity leven elk een leven wat een roman waardig is! Tom, de broer, is vermoedelijk nog de minst opvallende van het gezin, al blijft Pamela ook wat meer buiten de schijnwerpers. De dames begeven zich in kringen waar ze zowel Winston Churchill als Adolf Hitler persoonlijk kennen. Ze lopen weg van huis om aan de Spaanse Burgeroorlog deel te nemen en ook meteen maar even te trouwen op hun 17e (Decca), laten zich scheiden van een goede echtgenoot om een relatie aan te gaan met de leider van de Britse fascisten (Diana) of worden een persoonlijke vriendin van Hitler (Unity). Nancy voorziet al vrij jong in haar eigen onderhoud met schrijven en wordt een bestsellerauteur. De dames komen hoe dan ook regelmatig in het nieuws.

Er is heel veel reuring in dit gezin, dat moge duidelijk zijn. Flip Feyten slaagt er – mede door zijn vlotte en aangename schrijfstijl in – om er een vlot leesbaar en bijna spannend verhaal van te maken. We kunnen als lezers een intiem kijkje nemen in het leven van de Mitford zussen, tegen het tijdsbeeld van een bewogen tijd. Of ik de hoofpersonen sympathiek vind, weet ik niet zo. Maar het zal ze weinig hebben kunnen schelen. Boeiend vond ik ze zeker! Een aanrader dus, deze biografie van de Mitford zussen en hun excentrieke ouders, baron en barones Redesdale. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Flip Feyten Mitford recensie

Mitford

Zes zussen. Twee oorlogen. Eén roemruchte familie

• Auteur: Flip Feyten (België)
  • Soort boek: familiegeschiedenis
  • Uitgever: Ertsberg
  • Verschijnt 1 mei 2023
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Prijs: € 27,50 / € 15,00

Flaptekst van het boek over de Engelse familie Mitford

Een nazi, een fasciste, een communiste, een hertogin, een plattelandsvrouwe en een schrijfster van bestsellers: Mitford vertelt het onwaarschijnlijke maar waargebeurde verhaal van zes zussen uit een Britse adellijke familie ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Unity werd een persoonlijke vriendin van Hitler. Diana verliet de schatrijke Bryan Guinness – van de bekende bierbrouwerij – voor de Britse fascistenleider Oswald Mosley en belandde in de gevangenis. Decca liep thuis weg om deel te nemen aan de Spaanse Burgeroorlog. Debo trouwde met de hertog van Devonshire en werd familie van de latere Amerikaanse president John F. Kennedy. Nancy had jarenlang een relatie met de rechterhand van Charles de Gaulle, en werd beroemd als bestsellerauteur van romans en historische biografieën die nog altijd worden herdrukt.

De Mitford-zussen kenden alle beroemdheden van hun tijd persoonlijk en waren bovendien naaste familie van oorlogspremier Winston Churchill. Hun ouders, baron en barones Redesdale, waren al even excentriek en spraakmakend. Flip Feyten schetst een uniek tijdsbeeld door het oog van zes fascinerende, intelligente, geestige en zelfbewuste vrouwen.

Flip Feyten (1957) werkte 40 jaar voor de VRT. Hij presenteerde het populaire Radio 1-programma ‘Feyten of Fillet’ en werkte voor de nieuwsdienst als journalist, commentator en eindredacteur voor het Journaal, Terzake, Panorama en De Zevende Dag. Samen met Harry De Paepe schreef hij Stiff Upper Lips. Waarom de Engelsen zo Engels zijn.