Florian Huber – De wraak van de verliezer

Florian Huber De wraak van de verliezer recensie en informatie boek over de geboorte van het rechts-terrorisme in Duitsland. Op 10 mei 2021 verschijnt bij uitgeverij Hollands Diep de Nederlandse vertaling van Rache der Verlierer, geschreven door de Duitse historicus Florian Huber.

Florian Huber De wraak van de verliezer recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van De wraak van de verliezer, De geboorte van rechts-terrorisme in Duitsland. Het boek is geschreven door Florian Huber. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het boek van de Duitse historicus Florian Huber.

Gaat de geschiedenis zich herhalen?

Op 11 november 1918 eindigde de Eerste Wereldoorlog met een wapenstilstand en in juni 1919 werd er vervolgens het vredesverdrag gesloten. Daarmee kwam er geen einde aan het geweld in Europa. Met name in de Balkan ontstonden nieuwe, wrede oorlogen. En in de verliezende landen Oostenrijk en Duitsland was het ook onrustig met pogingen tot muiterij, revolutie, oproer meestal door soldaten die de “weg” kwijtwaren en aanslagen; linkse en vooral rechtse groeperingen lieten met straatterreur van zich horen.  De jonge Duitse Weimarrepubliek stond onder druk.

Duitsland had de oorlog verloren en het kreeg overduidelijk ook nog eens de schuld van het uitbreken ervan. De overwinnaars bepaalden wie gelijk had. Van enige verzoening was geen sprake. Duitsland moest bloeden. Het verloor delen grondgebied, het leger, althans wat er nog van over was, werd verzwakt en de productiebronnen gingen grotendeels naar de geallieerden. Het had op de Vredesconferentie van Versailles niets in te brengen. En verloor ook het belangrijkste voor het land, zijn eer.

Het verlangen aan naar een radicale uitweg

De plotselinge leegte in het leven van hen die dit meemaakten, wakkerde het verlangen aan naar een radicale uitweg. Soldaten waren naar het front getrokken voor hun vaderland en kwamen na vreselijke gevechtservaringen terug in een land dat zij niet meer kenden. Er ontstonden vrijkorpsen, een soort paramilitaire eenheden van gedemobiliseerde of gedeserteerde militairen en leden van de schutterij. Hier bleef er een saamhorigheid over en in deze door het lot verbonden mannengemeenschappen ontstond de roep om wraak. Allereerst op hun landgenoten die zij voor hun lot verantwoordelijk achten. Onder hen veel joden, waardoor het al aanwezige antisemitisme nog verder verspreid werd. Maar ook om een omwenteling naar rechts te forceren tegen het communisme van Rusland.

De Duitse historicus en econoom Florian Huber (1967) beschrijft deze eerste jaren nauwgezet. We volgen een paar Duitse oud-militairen die snel uitgroeiden tot georganiseerde terroristen. Duitse politici, onder wie de minister van Buitenlandse Zaken Walther Rathenau en vicekanselier Matthias Erzberger die probeerden onder de zware omstandigheden het beste ervan te maken, werden door hen vermoord.

Huber trekt met zijn boek een parallel tussen rechts-extremisme rond 1921 en de rechtse aanslagen die recent plaats vonden. Hij verwijst dan onder andere naar de aanslag In Christchurch in Nieuw-Zeeland, waarbij de dader eenenvijftig mensen vermoordde. Hij had met zijn daad een revolutionaire omwenteling willen uitlokken. Ook Anders Breivik wordt als voorbeeld aangehaald. Hij doodde zevenenzeventig jonge mensen uit noodweer tegen de multiculturele samenleving in Noorwegen.

De lezer kijkt in de gedachten van de daders met hun netwerken, maar leeft ook mee met de slachtoffers

Het boek van Huber dient dus als waarschuwing. Kijk wat er rond 1921 gebeurde en wat de gevolgen daarvan waren: De sterke man, Hitler geheten, die orde in de chaos bracht. Dat kan nu ook gaan gebeuren. Maar hier gaat de vergelijking tussen toen en nu niet op. Duitsland bevond zich na de Eerste Wereldoorlog in een instabiele democratie met inflatie, honger, werkeloosheid en grote ontevredenheid onder delen van de bevolking. Terwijl we nu in West-Europa leven in een sterke democratie. Politieke moorden zijn er altijd geweest te beginnen met Caesar en verder in kathedralen, badkuipen, theaters, parken, rijdende auto’s, vliegtuigen en in mensenmassa’s. Die zijn niet altijd een voorbode van een omwenteling. Daar is meer voor nodig.

Hoewel de waarschuwing van Huber niet opgaat, is het toch een leeswaardig boek. Als een roman wordt de spanning naar de moorden opgebouwd. De lezer “kijkt” in de gedachten van de daders met hun netwerken, maar leeft ook mee met de slachtoffers. Duitsland en de aanloop naar het Naziregime worden goed beschreven, gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Jos van Raan

Florian Huber De wraak van de verliezer Recensie

De wraak van de verliezer

De geboorte van rechts-terrorisme in Duitsland

• Schrijver: Florian Huber (Duitsland)
  • Origineel: Rache der Verlierer (2020)
  • Nederlandse vertaling: Marianne Palm
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschijnt: 10 mei 2021
  • Omvang: 304 pagina’s

Flaptekst van het boek van Florian Huber

De geschiedenis van rechts terreur in Duitsland begon niet met de opkomst van de nationaalsocialisten, maar met een samenzwering tegen de Duitse democratie en een bloedige reeks moorden precies honderd jaar geleden. De daders in de vroege Weimarrepubliek hadden dezelfde motieven, wrok en doelen als de rechtse terroristen van nu. Hun dodelijke vastberadenheid was gebaseerd op sociaal milieu en emotie, op structuren en netwerken die overal mogelijk zijn en nooit helemaal zijn verdwenen.

In De wraak van de verliezers legt Florian Huber parallellen tussen rechts terreur in de vroege Weimarrepubliek en het rechts-terrorisme van nu. Een spannend verhaal dat uitmondt in de spectaculaire moord op Walther Rathenau, de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, waarmee Huber laat zien dat de geschiedenis zich nu herhaalt – of dat de aantrekkingskracht rechts-terrorisme wellicht nooit echt is afgenomen.