Jan van Mersbergen – Mijn pa is nooit alleen

Jan van Mersbergen Mijn pa is nooit alleen recensie en informatie over de inhoud van het boek. Op 16 februari 2022 verschijnt bij uitgeverij Lebowski het nieuwe boek van Jan van Mersbergen over de relatie met zijn vader.

Jan van Mersbergen Mijn pa is nooit alleen recensie en informatie

Als de redactie het boek leest, kun je op deze pagina de recensie en waardering vinden van Mijn pa is nooit alleen. Het boek is geschreven door Jan van Mersbergen. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden te vinden. Bovendien kun je op deze pagina informatie over de inhoud van het nieuwe boek over de relatie met zijn vader van de Nederlandse schrijver Jan van Mersbergen.

Jan van Mersbergen Mijn pa is nooit alleen Recensie

Mijn pa is nooit alleen

• Schrijver: Jan van Mersbergen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografisch boek
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 16 februari 2022
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 20 – € 25

Recensie en waardering van het boek

• Dat Jan van Mersbergen ook uit zijn eigen leven put bij het schrijven kan voor lezers van eerder werk van de auteur geen verrassing zijn. In zijn nieuwe boek doet hij een boeiende en geslaagde poging om de keuzes van zijn vader te begrijpen die volledig tevreden blijkt te zijn met een leven als een verlichte kluizenaar op een hectare grond in het Rivierenland. Maar niet alleen zijn vader staat centraal, hij gaat ook op zoek naar de wijze die een aantal andere mannen, als dan niet gedwongen, invulling geven aan een vorm van kluizenaarschap. Een keuze die voor Jan van Mersbergen als sociaal mens niet altijd te begrijpen is en  was. Zonder in verkeerd sentiment te vervallen en in een mooie stijl weet hij steeds meer begrip en waardering voor de keuzes van zijn vader op te brengen. Door het verhaal van zijn vader te vermengen met het verhaal van andere kluizenaars in heden en verleden, krijgt het boek nog meer diepgang en zelfs een filosofisch karakter. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van het nieuwe boek van Jan van Mersbergen

In een liefdevolle zoektocht probeert Jan zijn teruggetrokken vader te begrijpen.

Eind jaren zeventig kopen de ouders van Jan van Mersbergen een afgelegen stuk land. Sindsdien fietst zijn vader elke dag door de polder naar zijn Bos, van een hectare groot, dat hij compleet verbouwt tot paradijs. Jan begrijpt zijn teruggetrokken vader niet; zodra hijzelf het dorp verlaat, mist hij de mensen.

In zijn meest persoonlijke boek tot nu toe gaat Jan op zoek naar zijn vader als kluizenaar. Deze zoektocht leidt langs andere afgezonderde figuren zoals Sint-Amadour, Jozef van den Berg en Robinson Crusoë, tot hij onderweg ineens zijn moeder opmerkt. Mijn pa is nooit alleen is een openhartig en liefdevol relaas over eenzaamheid en familiebanden, over zonderlinge mannen en sterke vrouwen.

Jan van Mersbergen Een goede moeder RecensieJan van Mersbergen (Nederland) – Een goede moeder
Nederlandse roman
Uitgever: Cossee