Juli Zeh – Ons soort mensen Recensie ∗∗∗∗

Juli Zeh Ons soort mensen recensie en informatie over de inhoud van deze Duitse roman. In oktober 2016 is bij Uitgeverij Ambo | Anthos deze roman verschenen van de Duitse schrijfster Juli Zeh.

Juli Zeh Ons soort mensen Recensie

Juli Zeh schreef een niets en niemand ontziende roman over het plattelandsleven in het huidig tijdsbestek. Dit verhaal speelt zich af dorpsin Unterleuten, een dorp onder Berlijn in het voormalige Oost Duitsland.

Dit dorp had afgelopen 50 jaar al aardig wat geschiedenis over zich heen gehad. Door bommen van de tweede wereldoorlog, die ten gevolge van het slechte weer lukraak in de omgeving van Berlijn terecht waren gekomen. Door het Rode Leger tijdens zijn opmars naar de hoofdstad. Door de aankomst van verdrevenen uit Oost-Pruisen, die zich over het platteland verspreidden. Door het bouwen van de Muur, door het afbreken van de muur. De overlevenden spraken een eigen taal, hanteerden een eigen moreel kompas.

Niets en niemand ontziende roman over het plattelandsleven in het huidig tijdsbestek

Binnen deze gemeenschap ontstaat reuring omdat nieuwe (stadse) bewoners met totaal andere codes en richtlijnen voor het leven zich eigen plek willen verwerven in Unterleuten. En juist dat is het waar de schoen wringt. Die eigen plek, totaal losgezongen van de heersende moraal in het dorp.

De nieuwe grootgrondbezitter, de vogelbeschermer en het paardenmeisje. Ieder heeft zo zijn eigen tactiek om grip te krijgen op het dorp en  haar omgeving. Met een vanzelfsprekende rechtlijnigheid en met de wetgeving als uitgangspunt op hun doel af. Maar deze mensen hebben buiten de oude dorpsbewoners en hun geschiedenis met elkaar gerekend. Hebben zich totaal niet verdiept in de mores die daar heerst.

Juli Zeh Ons soort mensen Recensie

Prachtig hoe Juli Zeh elk personage een geschiedenis geeft, een verleden/heden/toekomst. Wanneer je al deze geschiedenissen in een spread-sheet onderbrengt en er vervolgens een soort van Matrix op zou loslaten wordt gelijk inzichtelijk welke lijntjes er lopen en  van wie naar wie. Welke diensten die een voor de ander deed. Wie nog bij wie en waarom in het krijt staat. Waarom er nog steeds sprake is van ondergrondse veenbrandjes. En ook, hoe alle betrokkenen daar nu over denken. Prachtig

Zeer geslaagde en noodzakelijke hedendaagse Duitse roman

Dus ja, alle nieuwelingen lopen, om hun belangen te kunnen behartigen/ hun wensen te kunnen vervullen,  als een olifant door alle porseleinkasten van dit dorp en maken dat zo her en der de veenbrandjes plotseling uitslaan.  Zo ontaardt het leven in deze prachtige omgeving zo langzaam maar zeker in een ware hel waaraan het bijna onmogelijk lijkt je te onttrekken.

Juli Zeh heeft wat mij betreft een noodzakelijke hedendaagse roman geschreven. Zonder oordelen geeft zij een inkijkje in de huidige tijd waarin de zorg voor de samenleving met de daarbij behorende normen en waarden op de achtergrond raakt wanneer de individuele belangen als vanzelf gaan prevaleren. Ons soort mensen is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Recensie van Mieke Koster

Ons soort mensen

• Schrijfster: Juli Zeh (Duitsland)