Kjell Westo De zwavelgele hemel Recensie Finse roman

Kjell Westö De zwavelgele hemel recensie waardering en informatie over de inhoud van de roman. In oktober 2018 verschijnt bij uitgeverij De Geus de nieuwe roman van de bijzondere Finland-Zweedse schrijver Kjell Westö De zwavelgele hemel.

Kjell Westö De zwavelgele hemel Recensie

Voor mij is het de eerste keer dat ik iets lees van de Finse schrijver Kjell Westö. Oorspronkelijk schreef hij de roman in 2017 in het Zweeds en uitgeverij De Geus gaf een vertaling ervan uit in 2018. In Scandinavië won hij verschillende prijzen voor zijn romans. Ondanks dat er al eerder boeken in Nederlands zijn vertaald, is hij nog niet zo bekend bij de Nederlandse lezer. Het verhaal in deze roman wordt vertelt door een verteller die in het hele boek naamloos blijft. Wat op zich is al best bijzonder is, want we leren deze verteller behoorlijk intiem kennen als lezer.

Het verhaal begint en eindigt in het heden, de hoofdpersoon wordt bijna aangevallen door iemand uit het verleden. Dezelfde persoon die ook een aanslag heeft gepleegd op Alex Rabell, zijn jeugdvriend. En zo begint hij aan het vertellen van het verhaal van zijn leven en zijn relatie met de beroemde en beruchte familie Rabell. De hoofpersoon leert, in de buurt van het zomerhuis van zijn ouders, waar hij elke zomer een aantal weken verblijft, Alex Rabell en zijn familie kennen. Een vreemde vriendschap en bijzondere vriendschap ontstaat, eerst met Alex zelf en later krijgt hij een verwarrende liefdesrelatie met diens zus Stella. De Rabells kennen nogal wat familiegeheimen.

Bijzondere roman die letterlijk van kleur verandert tijdens het lezen

De bijna idyllische kinder- en jeugdjaren, waar de vriendengroep rondom Alex Rabell nog naar het Tredje Svenska (de scholengemeenschap) gaat, gaan langzaam over in jonge volwassenheid. De relatie met Stella blijkt niet erg makkelijk en de twee raken elkaar uiteindelijk kwijt. Toch blijft hij zijn hele leven met de Rabbels verbonden. Het verhaal van de zwavelgele hemel – de tijd dat de hoofdpersoon veel tijd doorbracht op het landgoed bij de Rabbels, waar in de avonden in de zomer de hemel zwavelgeel kleurt, verandert langzamerhand in een grijzer en zelfs behoorlijk zwart verhaal, als de hoofdpersoon ouder wordt. Zijn persoonlijk leven wordt bleker, de hoop op “een goede toekomst” lijkt te verdwijnen en het terrorisme en aanslagen komen steeds dichterbij. De familiegeheimen van de Rabbels komen ook meer en meer bovendrijven. Het is heel knap hoe de roman letterlijk van kleur verandert gedurende het lezen…het zwavelgeel lijkt steeds meer te verbleken. Een zwavelgele deken die de waarheid bedekte lijkt steeds dunner te worden en de hoofdpersonen worden gedwongen de realiteit van het leven onder ogen te zien.

Boeiende en prettig leesbare roman uit Finland

De zwavelgele hemel is een roman die ik met interesse gelezen heb. Al heb ik af en toe me gestoord aan het in mijn ogen wat oppervlakkige en nogal seksistische perspectief van de relatie van de hoofdpersoon met Stella en met nog een andere vroegere jeugdvriendin, Linda Vogt. De vrouwen lijken te dienen om invulling aan het leven van de hoofdpersoon te geven, al kiezen beide er uiteindelijk voor om daar niet meer in mee te gaan en verandert ook de hoofdpersoon aan het einde van zijn leven van visie. Het vehaal is boeiend en leest prettig. De personages zijn helder en duidelijk neergezet, al zijn ze soms, wat cliché-matig. Maar we leren ze als lezer behoorlijk wel goed kennen. Alles bij elkaar een roman en een verhaal dat ik toch wel wil aanraden. Kjell Westö De zwavelgele hemel is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).

Recensie van Monique van der Hoeven

Kjell Westö – De zwavelgele hemel

• Titel: De zwavelgele hemel