Lodewijk van Oord – Niemand is van hier Recensie ∗∗∗∗

Lodewijk van Oord Niemand is van hier recensie en informatie over de inhoud van de roman. Op 15 april 2019 verschijnt de nieuwe roman van Lodewijk van Oord – Niemand is van hier bij Uitgeverij Cossee.

Lodewijk van Oord Niemand is van hier Recensie en Informatie

In hoeverre werkt het kolonialisme in Afrika door te op de dag en wat zijn de verhoudingen tussen ‘westerlingen’ en Arikanen vandaag de dag. In zijn nieuwe roman Niemand is van hier gaat Lodewijk van Oord op zoek een antwoord op deze vragen.

Op het vliegveld van Maputo in Mozambique ontmoeten de beide hoofdpersonen van de roman elkaar vluchtig, biologe Rineke Friedl en accountant Fliers van Deventer. Het is bovendien de enige keer in de gehele roman dat ze zich in elkaars omgeving bevinden.

In hoeverre werkt het koloniale verleden van Afrika door te op de dag van vandaag?

Biologe Rineke Friedl reist naar het afgelegen Afrikaanse eilandje Île Europa (dat trouwens echt bestaat) om hier vogels en zeeschildpadden te studeren. Buiten een aantal Franse soldaten die tijdelijk op het eiland zijn gestationeerd, is het onbewoond. De soldaten hebben duidelijk moeite met haar aanwezigheid en ze heeft moeite de avances die ze maken van zich af te houden. Totale escalatie van de situatie onstaat als er zicht op het eiland een Afrikaanse drenkeling blijkt te bevinden die de macht op het eiland wil overnemen.

Fliers van Deventer om weg te zijn van een financieel schandaal dat rondom hem in Nederland speelt. Hij trekt zich terug in Mozambique waar hij in een luxueuze villa met zwembad en alle comfort gaat wonen. Afrikaanse bedienden zorgen voor hem en zijn villa. De dochter van een van hen blijkt ernstig ziek te zijn en Fliers van Deventer besluit om haar te helpen. Echter door deze stap te zetten komt hij terecht in allerleid verwikkelingen die ervoor zorgen dat het alle controle over zijn eigen reilen en zeilen verliest.

Van Oord heeft een scherpe pen waarmee hij de getroebleerde verhoudingen tussen de Afrikanen en de westerlingen genadeloos weet de karakteriseren. De stappen die je zet en de beslissingen die je neemt als westerling in Afrika hebben consequenties die je niet kunt voorzien. En de erfenis het koloniale verleden zit nog diep verankerd is de hedendaagse maatschappij en het denken van de Afrikanen. Doordat Van Oord zelf in Afrika heeft gewoond, zal hij deze erfenis aan den lijve hebben ondervonden.

Boeiende, krachtige en spannende roman over een ongemakkelijk onderwerp

Niemand is van hier zet aan tot nadenken. Het koloniale verleden ligt nog diep verankerd in delen van de Afrikaanse maatschappij en het is een worsteling om hiervan echt los te komen. Lodewijk van Oord weet dit op een indringende wijze te verwoorden in een krachtige en spannende roman die zelfs thrillerelementen bevat. Ondanks het serieze en ongemakkelijke onderwerp, weet hij ook de lezer van te pakken en vanaf de eerste tot de laatste regel te boeien. Niemand is van hier is gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

Niemand is van hier

• Schrijver: Lodewijk van Oord (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman